Arvet 16014(?) - hvordan finne ut om uret er ekte?

Medlem
9. nov. 2024
Sted
Bodø
Hei
Jeg har arvet et Rolex herreur etter min far. Dessverre uten boks, papirer eller noen form for annen dokumentasjon så jeg vet ikke noe om det utenom at min far arvet det fra sin onkel som døde først på 2000-tallet.
Urmaker Bjerke har utfra bilder fortalt meg at det kan dreie seg om modell 16014, men kunne naturlig nok ikke si noe om hvorvidt klokken er ekte bare basert på bilder. Jeg måtte imidlertid levere klokka fysisk i en butikk for at de skulle kunne ta den inn på sitt verksted for undersøkelse, noe som blir litt utfordrende siden jeg bor et stykke unna.

Finnes det andre urmakere som kan vurdere om en Rolex er ekte, eller må man bruke autorisert forhandler?

Det beste er selvfølgelig å reise innom en autorisert forhandler.
Men om du legger ut noen bilder her så er det mange fagfolk som kan si mye. Ta også bilder av detaljer.

Et viktig skritt er å åpne klokken og se på urverk. Dette bør du nok ikke gjøre selv. Men mener TS sine kjennere at dette ser lovende ut, så ligger alt til rette for å spandere en service med inkluderende kontroll.

8

Bilder kan jeg fikse. Brukte mobilen så det ble litt vel mye zoom på nærbilder, men det står 555 på innsiden av lenka og T-Swiss-T nederst på urskiva etter det jeg kan se.

IMG_3552.JPEGIMG_3548.JPEGIMG_3547.JPEGIMG_3546.JPEGIMG_3545.JPEGIMG_3544.JPEG

Mener å huske at en gullsmed i Bødø, Jan Christian Engan, drev endel med Rolex klokker for noen år siden.
Kanskje du får åpnet den der? Dårlige bilder, men for meg ser den riktig ut.

Redigert:
Opal gullsmed ligger rett ved jobb så jeg skal jammen gå innom og spørre dem i morgen - takk for tipset.

Ellers ser jeg Thomas Gulbrandsen og Lervik ur er navn som ofte nevnes her inne. Kan de være verdt å kontakte - både for autentisering og eventuell fremtidig service?

Presis Ur & Gull har jo mistet de helt store prestisjemerkene, men de hadde da vitterlig Omega og Breitling for ikke sååå lenge siden. Dersom de har en kompetent urmaker ansatt, så går det an å spørre der også. Christofer (som jeg ikke vet om fortsatt arbeider der) går an å spørre etter.