Arvet en Certina DS 2 fra 70-tallet. Hvor mye er den verdt?

Medlem
15. juni 2014
Hei!

Jeg har nylig arvet en manuell, mekanisk Certina DS 2 kjøpt på 70-tallet. Jeg gikk til en urmaker som sa at tilsvarende byggekvalitet i en ny klokke ville koste 20 000-30 000 (!), mens neste urmaker mente den ikke var verdt mer enn en tiendedel av det. Så hvor "bra" er egentlig denne klokken?

2rnbs0j.jpg

Slik den ser ut i dag... 1000,- kanskje. Hvis du får den i tipp topp stand - 2000,- - 2.500,-. En klokke med meget bra verk og historie. Det er nok den urmaker du gikk til sist hadde rett. Å sammenligne på den måten din første urmaker gjorde mener jeg blir som å si at en tilsvarende bil som en 1978 Opel Ascona koster tett oppunder 400.000,- i dag.

Certina lagde flotte klokker med meget gode verk til en rimelig penge. Jeg vil påstå Certina ikke var så langt unna Omega på 60-70 tallet når det gjaldt verk. De er en sann fryd å ta service på. Robuste og lekre verk. Dessverre ble alt detta ødelagt når japanerne kom med klokker som gikk på batteri og strikkmotor. Når man ser i dag hva enkelte klokkemerker koster med et standard Eta verk, så ser jeg hva den første urmakeren mener. Men jeg er enig med den siste.. Certinan er ikke verdt mer enn 1000-1500,-

Jeg byttet til meg en DS-2 tilsvarende som din (men med en annen skive) av en annen TS-er. Likte den så godt at jeg kostet på den service og ny plexi, og den blir definitivt værende hos meg videre. Sett den på en sprek Nato så har du en fin 70-tallsklokke som ikke skjemmer seg eller deg bort :)

Når det gjelder verdi støtter jeg vurderingene til Greg og Superlite. Tror det er vanskelig å komme over 1000 i vist tilstand. Men utover egenverdi har den jo kanskje affeksjonsverdi også i ditt tilfelle?

Takker for svar!

Ja, jeg tenkte 20-30K var litt optimistisk, men han virket så oppriktig der han sto med monokkelen og beundret uret. ;)

Jeg endte med å sende den inn til å sette på nytt glass og sånn "isolering" for å gjøre den vanntett (den gamle bare kom ut som pudder når urmakeren åpnet). Det var visst ikke nødvendig med en oppussing/service (som hadde kostet 1600 kr), så da ble det kr 900 for krone og glass.

Ja, den har en affeksjonsverdi, så jeg skal definitivt beholde den. Siden den er manuell er hverdagsbruk utelukket for min del, men jeg tenker den utgjør en ypperlig selskapsklokke og "conversation piece".

Takk igjen!