Jeg har arvet en Omega Seamaster som jeg ønsker å finne ut mer om og få litt råd om hva jeg bør gjøre med den.
Jeg tok den med til Urmaker Walther Bjerke på Sagene. De sa at den iallefall burde smøres opp.
Jeg har også hørt med en Omega forhandler. De forespeilet en del høyere pris. Litt avhengig av om den måtte sendes til Sveits eller ikke.
Noen fakta jeg har klart å spore opp:
Serienummer: 15745757
Reference: CK 2937
Caliber number: 267
17 jewels
Subsecond
Kan være fra 1956 eller noe senere
Forsiden:
Forsiden er ganske fin. Skiven og viserne tror jeg er originale og i fin stand. Glasset har noen riper, men de kan vel poleres vekk?
Baksiden:
På baksiden står det kun "WATERPROOF". Jeg trodde den først var uoriginal siden den ikke hadde sjøhesten, men den er kanskje original? Det er også en liten bulk i baksiden, men den kan jeg godt tenke å ha der som et minne.
Kronen tror jeg ikke er original og den kan jeg godt tenke meg å bytte ut.
Innside:
Klokken går i dag, men har sikkert ikke vært smurt på mange år. Pakningen hadde gått helt i oppløsning.
Innsiden viser kaliber 267. 17 jewels. Serienummer: 15745757.
Lokk:
Innsiden av lokket viser tallet 2937-1.
Rem:
Jeg har ikke noen rem til den, men ønsker en sort lærrem. Bør jeg kjøpe en Omega rem?
Så det jeg tror jeg vil gjøre. Jeg tror jeg vil ta det via en Omega-forhandler selv om det kanskje koster en del ekstra.
Noen som har kommentarer, mer info eller andre tips?
Jeg tok den med til Urmaker Walther Bjerke på Sagene. De sa at den iallefall burde smøres opp.
Jeg har også hørt med en Omega forhandler. De forespeilet en del høyere pris. Litt avhengig av om den måtte sendes til Sveits eller ikke.
Noen fakta jeg har klart å spore opp:
Serienummer: 15745757
Reference: CK 2937
Caliber number: 267
17 jewels
Subsecond
Kan være fra 1956 eller noe senere
Forsiden:
Forsiden er ganske fin. Skiven og viserne tror jeg er originale og i fin stand. Glasset har noen riper, men de kan vel poleres vekk?
Baksiden:
På baksiden står det kun "WATERPROOF". Jeg trodde den først var uoriginal siden den ikke hadde sjøhesten, men den er kanskje original? Det er også en liten bulk i baksiden, men den kan jeg godt tenke å ha der som et minne.
Kronen tror jeg ikke er original og den kan jeg godt tenke meg å bytte ut.
Innside:
Klokken går i dag, men har sikkert ikke vært smurt på mange år. Pakningen hadde gått helt i oppløsning.
Innsiden viser kaliber 267. 17 jewels. Serienummer: 15745757.
Lokk:
Innsiden av lokket viser tallet 2937-1.
Rem:
Jeg har ikke noen rem til den, men ønsker en sort lærrem. Bør jeg kjøpe en Omega rem?
Så det jeg tror jeg vil gjøre. Jeg tror jeg vil ta det via en Omega-forhandler selv om det kanskje koster en del ekstra.
- Rense vekk skitt
- Smøre urverket
- Ny pakning
- Ny krone
- Polere glass
- Ny rem
Noen som har kommentarer, mer info eller andre tips?