Arvet Omega Seamaster

Medlem
3. april 2012
Jeg har arvet en Omega Seamaster som jeg ønsker å finne ut mer om og få litt råd om hva jeg bør gjøre med den.
Jeg tok den med til Urmaker Walther Bjerke på Sagene. De sa at den iallefall burde smøres opp.

Jeg har også hørt med en Omega forhandler. De forespeilet en del høyere pris. Litt avhengig av om den måtte sendes til Sveits eller ikke.

Noen fakta jeg har klart å spore opp:
Serienummer: 15745757
Reference: CK 2937
Caliber number: 267
17 jewels
Subsecond
Kan være fra 1956 eller noe senere

Forsiden:
2012-04-01%252009.52.31.jpg

Forsiden er ganske fin. Skiven og viserne tror jeg er originale og i fin stand. Glasset har noen riper, men de kan vel poleres vekk?

Baksiden:
2012-04-01%252009.53.03.jpg

På baksiden står det kun "WATERPROOF". Jeg trodde den først var uoriginal siden den ikke hadde sjøhesten, men den er kanskje original? Det er også en liten bulk i baksiden, men den kan jeg godt tenke å ha der som et minne.
Kronen tror jeg ikke er original og den kan jeg godt tenke meg å bytte ut.

Innside:
2012-04-03%252018.13.38.jpg

Klokken går i dag, men har sikkert ikke vært smurt på mange år. Pakningen hadde gått helt i oppløsning.
Innsiden viser kaliber 267. 17 jewels. Serienummer: 15745757.

Lokk:
2012-04-03%252018.13.10.jpg

Innsiden av lokket viser tallet 2937-1.

Rem:
Jeg har ikke noen rem til den, men ønsker en sort lærrem. Bør jeg kjøpe en Omega rem?

Så det jeg tror jeg vil gjøre. Jeg tror jeg vil ta det via en Omega-forhandler selv om det kanskje koster en del ekstra.
  • Rense vekk skitt
  • Smøre urverket
  • Ny pakning
  • Ny krone
  • Polere glass
  • Ny rem

Noen som har kommentarer, mer info eller andre tips?

Jeg må nesten spørre hva affeksjonsverdien er?

Du må nok regne en 2-3000 for en service på denne. Det er omtrent det samme du må betale for å kjøpe en tilsvarende på nettet, gjerne allerede men en service utført før du kjøper den.

Jeg tror det blir det altfor dyrt å sende denne til Omega i Bienne. Du kan høre med Ossur Soleim i Tordenskjolds gt. eller Vidar Holstad hos Kolbotn Ur. Disse er kompetente nok til å gi klokka en vurdering og eventuell service.

Lykke til!

Takk for svar.

Siden jeg har arvet den er det affeksjonsverdien som teller mest for meg her. I tillegg til at jeg synes det er et fint ur som fortjener en god overhaling.

Skal ta en tur innom Ossur Soleim og høre hva han har å si. Noen som har erfaring med Urmaker Walther Bjerke på Sagene?

Hei:
Jeg betalte kr 2700 for overhaling inkl glass og lett polering av kasse for ca 1 år siden hos min lokale urmaker (1954, cal 266).

Med en croco fra TWB ble sluttsummen enda noe høyere, men vel verdt det spør du meg.
l.

Klokken er absolutt mulig å fikse og den må ikke ned til sveits for det. Gå til en urmaker som fører Omega, fortell hva du vil skal gjøres, be så om et prisoverslag før ting blir gjort.

Tilbake fra service

Da har jeg hentet den fra service. Ca 1800,- for rens, polering av glass og kasse og ny original krone.

Nå må jeg bare finne en passende rem.
Tenker en relativt enkel sort rem. Kanskje med sømmer på sidene.

20120622_181329.jpg

Da har jeg hentet den fra service. Ca 1800,- for rens, polering av glass og kasse og ny original krone.

20120622_181329.jpg

Se der ja! Det var jo en grei pris. Helt klart en "keeper", gratulerer. Kan jeg spørre hvem som gjorde jobben?

20120622_181329.jpg

Gratulerer med en flott seamaster!:D Den ble riktig så fin!:D:D

Gratulerer med en flott klokke!

Siden du ønsket mer informasjon om klokken:
Serienummer: 15745757 tilsier at klokken er produsert i årene 1956 - 1958. Siden det er et høyt tall på 15 millioner kan man kanskje spisse det ytterligere til 1957/1958.

Kilde: alder

-Ajahma