Automatisk eller manuelt?

Medlem
7. aug. 2012
Tidligere har jeg hatt en klar tanke om at jeg vil foretrekke et automatisk urverk foran et manuelt, men da jeg vurderer å kjøpe ny klokke, ser jeg at mange av alternativene som frister har manuelt urverk (bl.a. speedy og nomos). Jeg frykter jeg kommer til å irritere meg over å måtte trekke opp uret ved jevne mellomrom, men vanskelig å si når jeg ikke har noen erfaring med dette. Dessuten har jeg fått inntrykk av at man fort kan skade urverket ved å trekke det opp for mye osv? Uansett så lurer jeg på hva dere foretrekker, og hvilke tanker dere har om det?

• Liker
Reaksjoner: O.S.P
Har eid speedy, og har en vintage Omega med opptrekk. Det har ikke vært noe problem for meg. Du merker også når du skal slutte å trekke opp, så det skal litt til for å trekke den i stykker tror jeg. Så jeg ville ikke valgt bort noen klokker på grunn av manuelt opptrekk alene.

• Liker
Reaksjoner: Andreassr
Opptrekk av klokke er bare kos, og det blir fort en vane. De fleste har enten klutsj eller merkbar motstand når du nærmer deg full gangreserve. Om du ikke har tro på at det noen gang er kos med å trekke opp, anbefaler jeg deg automatisk.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Andreassr
Absolutt ikke ment å være krass. Eier selv både manuelle, automatiske, og kombinasjon. Ser på det halvminuttet det tar å "sette" urverket i gang som en del av kosen med mekanisk klokke, og mener at om det blir sett på som et "ork" er quartz et langt bedre alternativ. Sett opp mot hverandre så foretrekker jeg manuell eller kombinasjon fremfor ren automatisk (gitt at det er hacking). Kanskje overdrevet nerdete, men det er da langt lettere å stille klokken helt nøyaktig.

Har kun hatt en med rent manuellt opptrekk men må si jeg savner det. Koselig del av morgen rutinen.

De fleste klokkene mine er automatiske. Men "Den hjemmebygde med Spitfire-profil" er manuell. Den henger ved siden av sengen og trekkes derfor hver kveld. Det er litt hyggelig med manuell klokke. Det er noe du venner deg til. Dessuten; selv om de andre klokkene mine er automatiske så er det greit å trekke dem litt når jeg bytter...

8

Jeg er i auto leiren med begge beina, hadde speedy men gikk dritt lei av trekkingen:eek: Ser ikke at jeg skal henvises til quarz av den grunn:cool: Her er det automatiske ur og da helst vanntette som er høyest i kurs, for meg er det det som gir bruksglede :)

Vær obs på at kombinasjonen "mange klokker", "manuelt opptrekk" og "dato" er en drittgreie. Iallfall om ikke man kan sette dato direkte. Dette er en issue med min Nomos - den mangler quickset og det er derfor mas å måtte stille den hver gang den skal brukes, med det resultatet at den nå er til salgs.

Manuell 8 dagers er fantastisk, ellers så funker automatisk best i min hverdag ;) Nå skal det sies at det er ikke noe problem i seg selv å trekke opp klokkene, og hadde ikke vurdert at det er skadelig eller lignende. De er lagd for det.

• Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Jeg selv liker veldig godt å trekke klokker, men det kommer også an på klokken. Speedy er ikke hyggelig å trekke, synes jeg. Kronen er vanskelig å få godt tak på, og den er ganske hard å trekke (selv etter å "ha gått seg til"). Får ganske herdede fingertupper etterhvert. Panerai med manuelt in house verk feks er som smør. Meget behalgelig å trekke.

• Liker
Reaksjoner: Genta
Jaeger 8 days er lekkert som ytterst få. Bare noen få runder på krona, så har du 8 dager...

Jeg selv liker veldig godt å trekke klokker, men det kommer også an på klokken. Speedy er ikke hyggelig å trekke, synes jeg. Kronen er vanskelig å få godt tak på, og den er ganske hard å trekke (selv etter å "ha gått seg til"). Får ganske herdede fingertupper etterhvert.
Helt enig. Jeg hatt eid Speedy i mange år og elsker klokken, men jeg har aldri skjønt hvorfor kronen på en såpass berømt og utbredt manuell klokke skal være så vanskelig å få tak på.

• Liker
Reaksjoner: MrMstone
Manuell...

Masse kule klokker med flotte manuelle verk. Klokken blir også tynnere som estetisk sett er en stor fordel, og det er også en ting mindre som kan gå i stykker...

• Liker
Reaksjoner: UJU og MrMstone
Selv prefererer jeg automatisk. Også er det sjarm med opptrekk.

En fordel med opptrekk på klokker med innsyn er fravær av rotor. Enkelte rotorer er rene kunstverk, mens andre hindrer innsyn til verket. Micro-rotor alla PP 5712 er kanskje det optimale:)

Velg den klokka du liker, uavhengig av opptrekk eller automatisk.

Opptrekk er jo endel av kosen med en mekanisk klokke.
Dette forutsetter hacking, at krona er brukervennlig og quickset på dato.
Ellers gå for automatisk.

• Liker
Reaksjoner: Hjodd
...og putt den i winder, ikke sant? Ellers gjelder punktene om hacking og quickset like mye for automatiske klokker som for manuelle.