- Medlem
- 16. sep. 2013
Jeg har for tiden 4 klokker som jeg bytter litt på å bruke, 3 av de med automatisk opptrekk. Siden jeg ikke har fått skaffet meg winder enda (noe jeg snart må få gjort) hender det jo at de stopper innimellom. Jeg opplever at det er relativt stor forskjell på hvor lett klokkene trekker seg opp. (Alle klokkene er ganske nye så noe servicebehov burde det ikke være snakk om, gangreserven er dessuten bra på alle når de er fullt trukket opp.) Noen klokker virker som de kan ligge relativt lenge etter kort tids bruk mens andre trenger mer bevegelse for å holde det gående.
Så til dere med mer erfaring og teknisk innsikt: Er det stor forskjell på hvor lett forskjellige urverk trekker seg opp eller er det bare mitt aktivitetsnivå som varierer mer enn jeg tror i løpet av en dag?
På klokker med innsyn til urverket ser jeg jo også at rotoren spinner mye lettere på noen klokker enn andre. Det er vel også slik at noen urverk trekker seg opp når rotoren går både med og mot klokken mens andre bare trekker opp en vei?
Mulig dette er omhandlet i en tråd tidligere men jeg fant ikke dette i farten.
Så til dere med mer erfaring og teknisk innsikt: Er det stor forskjell på hvor lett forskjellige urverk trekker seg opp eller er det bare mitt aktivitetsnivå som varierer mer enn jeg tror i løpet av en dag?
På klokker med innsyn til urverket ser jeg jo også at rotoren spinner mye lettere på noen klokker enn andre. Det er vel også slik at noen urverk trekker seg opp når rotoren går både med og mot klokken mens andre bare trekker opp en vei?
Mulig dette er omhandlet i en tråd tidligere men jeg fant ikke dette i farten.