Autoriserte forhandlere, gråmarkedet fremtiden

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Sted
Oslo
Autoriserte forhandlere, gråmarkedet og fremtiden

Ariel Adams i aBlogtoRead.com har skrevet en lang post om fremtiden for autoriserte forhandlere. Der spår han at systemet med autoriserte forhandlere for de store merkene slik vi kjenner det kommer til å miste denne statusen i økende grad fremover, og at merkene selv kommer til å ta kontrollen over forhandlerleddet, inklusive internettsalg. Dette mener han kommer til å resultere i et krympende gråmarked (tilgangen kommer til å forsvinne hvis selskapene får større kontroll over hele verdikjeden) og at de forhandlerne som i dag lever godt på de store merkene blir tvunget til å ta inn ur fra mindre, uavhengige selskaper.

Noen som har noen synspunkter på dette? Kommer dette til å resultere i økende priser hvis gråmarkedet reduseres? Eller kommer det bare til å føre til sterkere konkurranse og større synlighet for mindre merker?

PS til Juice: jeg glemte opprinnelig et "og" i tittelfeltet - når jeg i ettertid redigerer tråden vises det rett trådtittel inne i tråden, men i forumlista er den like feil. Er dette en bug, eller gjør jeg noe feil?

Ariel Adams i aBlogtoRead.com har skrevet en lang post om fremtiden for autoriserte forhandlere. Der spår han at systemet med autoriserte forhandlere for de store merkene slik vi kjenner det kommer til å miste denne statusen i økende grad fremover, og at merkene selv kommer til å ta kontrollen over forhandlerleddet, inklusive internettsalg. Dette mener han kommer til å resultere i et krympende gråmarked (tilgangen kommer til å forsvinne hvis selskapene får større kontroll over hele verdikjeden) og at de forhandlerne som i dag lever godt på de store merkene blir tvunget til å ta inn ur fra mindre, uavhengige selskaper.

Noen som har noen synspunkter på dette? Kommer dette til å resultere i økende priser hvis gråmarkedet reduseres? Eller kommer det bare til å føre til sterkere konkurranse og større synlighet for mindre merker?

PS til Juice: jeg glemte opprinnelig et "og" i tittelfeltet - når jeg i ettertid redigerer tråden vises det rett trådtittel inne i tråden, men i forumlista er den like feil. Er dette en bug, eller gjør jeg noe feil?

Jeg synes dette er litt interessant, men vanskelig å spå om... Dette er egentlig snakk om flere ting, spørsmålet om egendistribusjon og gråmarkedsdealere er ikke det samme, selv om overgang til egendistribusjon nødvendigvis vil ta livet av gråmarkedet.

Vi har jo såvidt diskutert gråmarkedsdealere tidligere. Det MÅ være en aksept fra produsentene i forhold til dette. Det ville vært en smal sak og finne ut hvor disse klokkene opprinnelig kom fra hvis de hadde issues. Leste en sak, husker ikke om det var her eller et annet forum, tidligere i uken om at Omega hadde gått til sak mot en lavpriskjede i US som solgte klokker de hadde sneket ut bakveien. At Omega tapte denne saken gjør vel ikke lysten på å akseptere dette markedet større, tenker jeg.

De store merkene etablerer seg i storbyer med egne brandstores - det er klart det er lukrativt å kontrollere alle ledd. Men husk ; det er veldig dyrt å drive forretning. Skal alle klokkemerker av litt størrelse etablere seg på 5th Ave. blir det mange underskuddsforetak. Og det er (bortsett fra Beijing) kanskje verdens største marked?
I land som Norge vil det for de fleste merker være helt uaktuelt med egne brandstores, tror jeg. En ting er at de par-tre største kan få butikk i Oslo, men de klarer ikke "penetrere" hele Norge fra Oslo.

Se hvor mye Louis Vuitton taper i Oslo, uten sammenlikning forøvrig.

Et viktig poeng han har er imidlertid internett. De kan ikke akseptere at lokale forhandlere selger i hytt og gevær på nettet. Produsentene klarer neppe å etablere seg selv med nettsalg uten å ta kontroll over distribusjon selv. Det er ingen tvil om at nettsalg vil presses frem, men vil forbrukerene akseptere at de selv må sende sin Planet Ocean til Sveits for service?

Her finnes ingen quick-fix, og jeg tror de store produsentene kommer til å legge lista. Rolex, Omega og Breitling som vel produserer rundt 1 mill ur i året kan selvfølgelig holde liv i noen butikker. Men hva med alle de andre (som produserer mellom 5 - 50.000 ur). Det kan nok hende at noen forhandlere vil bli tvunget til å ta inn klokker fra de mindre produsentene. Men ingen gjennomsnittlig norsk urhandler kan ha 30 high-end merker i butikken. Det blir ihvertfall monkey-business...

Jeg tror ikke prisene på klokker kommer til øke som resultat av dette. Kanskje heller tvert i mot. Men kanskje prisene på service kommer til å gå i taket når urmarkerene selger færre ur?

Problemet med økt netthandel og redusert antall AD'er vil melde seg med en gang en dyr og eksklusiv nylansert klokke serie har endel "bugs" som må rettes opp i.
Litt lettere å ta den med til AD og få den servicen man har krav på ved kjøp av en dyr klokke.
Tipper målgruppen som klokkene er beregnet på kjapt vil se seg om etter en forhandler med rask tilgang til et service senter.

Men dette er selvsagt kun spekulasjoner. For alt jeg vet vil alt av AD'er forsvinne, og såkalt eksklusive ur vil hovedsaklig selges over nettet.
Ta Bell&Ross for eksempel.:?