Avstemming - smurf vs jumbo

Hvilken ville du valgt?

• Rolex Submariner 116619LB

Stemmer: 59 59,6%
  • Patek Philippe Aquanaut 5167a

Stemmer: 40 40,4%

• Antall stemmer
    99
Medlem
26. april 2011
Drømmen er å legge alle klokkepenger pluss litt til i èn (talltegn -1-) klokke, enten en Rolex 116619LB (Smurf) eller en Aquanaut 40mm 5167a.

Pateken har jeg en følelse av at er mer sårbar enn Rolexen, så dermed er Rolexen mer brukervennlig (samtidig pen nok til dress). Er dere med erfaring enige?

Kun Patek er Patek....

Bruktprisene er dog noe ulik, tipper Smurfen ligger 30-40´over Aquanauten, men også enklere å få tak i. Korrekt oppfattet?

Så til meningsmålingen. Hvilken ville dere valgt? Forutsetningen er ingen andre klokker enn pulsklokke til trening og vintage arvegods til smoking (ja, jeg bruker klokke til smoking). Bruktkjøp.

Rolex:
a4039f5505dad2402be3bf6b8dfed444.jpg

Patek:
1d43acc963c218d85f09c767671f6d1e.jpg

@andersmp: det skal vel en horde ville elefanter for å få deg til å si noe annet i disse hvetebrødsdager:) :confused: :p

Redigert av en moderator:
Jeg ville valgt Rolex. Mest fordi PP ikke fenger meg personlig. Det er og et poeng at Aquanauten er mer sårbar. Ville du turt å ha den som eneste ur? Samtidig så ville jeg satt Rolexen på RubberB da jeg synes det hadde vært veldig flott å se på samt at jeg tenker det hadde blitt lettere på armen. Gull er vel mer tøyelig også i forhold til stål. Ja hvitt gull på gummi det er mitt valg!

EDIT; Man kan jo se det slik også at om lenken ligger trygt et sted så vil jo verdien av den være finansiering av nytt ur i seg selv om du, gud forby skulle miste uret på en eller annen måte.

Redigert:
Har som du vet begge og stemte for 116619LB av den enkle grunn at det er en klokke jeg har brukt mer enn noen av de andre i sommer og du snakker om å ha bare én klokke her.

PP er dog omtrent like anvendelig synes jeg så du ville jo som andre er inne på kunne ha kjørt Aquanaut + en 116610 for samme pengene. Nesten.

Smurfen er en fantastisk og sterkt undervurdert klokke mens Aquanauten er en diskret, elegant og sofistikert bit av urverkskunst. Hva som er riktigst for deg selv er ikke helt godt å si.

Etter å ha siklet over bildene av nyklokka til @andersmp i noen dager nå ville jeg akkurat nå ha gått for PP. For noen dager siden hadde jeg nok gått for Rolex (Og kanskje om noen dager igjen) :p Dog blåfargen appelerer ikke til meg personlig, men det er jo bare en smaksak

Begge er jo veldig riktig i de fleste situasjoner. Smurf er mer sporty, pp er mer classy.
Tror jeg er uenig i at Pp er for delikat.. Det er jo stål, og hardere enn hvitt gull?
Det ultimate er å ha begge, men jeg tror aquanaut er et par prosent mer riktig som eneste klokke.
Beste løsningen er å ha pp + en kurant beater. Her går forslaget mitt til en omega seamaster gmt uten heliumsventil:)

Jeg har også, mange ganger, falt ned på PP + en beater, men vet at jeg ikke er en to-klokke-gutt, og vil følgelig ikke bruke dem som ønsket. Derfor er ikke svaret en PP + beater, men enten Smurf eller Aquanaut. Og den optimale beater er for meg Rolex 216570 svart skive. Diskret. Bygger lavt. Stålbezel som sitter fast og tåler juling. Og den har jeg allerede:)

@ChristianN: som @Entropy sier, hvitt gull er vel mykere enn stål, føler du Smurfen sliter fortere enn stål/gummi Pateken?

Synes personlig PP`n vil være mer anvendelig i de fleste sammenhenger.
Litt usikker på den blå fargen, men vi snakker jo smak og behag her.

Som absolutt eneste klokke ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte en klokke med gummirem. Lenken til Aquanaut er ikke mye å skryte av i min verden. Alternativt kan det monteres en crocorem for å få den mer dressy. Jeg synes nok uansett den blir litt tander og delikat til å dekke alle bruksområder. Hadde nok derfor valgt Rolex om du er knallhard på kun en klokke. Uansett hva du velger ender du opp med en kanonklokke i en periode (for vi skjønner jo alle at du kommer til å etterfylle boksen om ikke lenge :) )

Christian har mange gode poeng, som er å forvente av som er så heldig å eie begge :eek:

Av disse to ville jeg som eneste klokke klart valgt Smurf. Selv om den er gull, er den imho mer robust enn PPen, som har en ripemagnet i bezelen, og som i mitt hode må behandles mer forsiktig.

En helgull sub er en herlig, dekadent allroundklokke :cool: Få klokker har fått meg til å smile som når den var på lanken. Så, if you can, then you must :D

(Mitt bilde av Christian sin Smurf)

8fe4e736f0a711e2b79822000aaa032e_7.jpg

Lånte bilder:
WGSubonGuitar.jpg

IMAG0751.jpg
(sjuli sin gamle)

Hvitt gull er absolutt mykere enn stål, på godt og vondt.

Det er dog et par forskjeller som er ganske signifikante:

Majoriteten av hverdagsriper i finishen på en sub kan du enkelt fjerne igjen på sofaen med litt cape cod for de polerte delene og med en 3m pad for det som er brushed. Du skal ha litt større baller for å gjøre det med PPen (eller hva @ThePlayer?).

Når det er sagt - finishen på en Sub er av natur ikke så sensitiv for riper. Det kler den bedre.

Blir litt som den evige diskusjonen rundt riper i AP også, jeg synes de + PP er penest uten riper, mens en sub liksom ikke bryr seg så mye. Den rister litt på skuldrene og går videre.

Vanskelig å forklare skikkelig hva jeg mener her, men jeg synes generelt at det er enklere å bruke en smurf uten å tenke på konsekvensene enn en PP - siden jeg uansett ikke gjør noe som kan skade dem er det mest av alt psykologi det er snakk om.

Synes personlig PP`n vil være mer anvendelig i de fleste sammenhenger.
Litt usikker på den blå fargen, men vi snakker jo smak og behag her.

Bare en liten kommentar, du har selvsagt rett i at det er snakk om smak og behag :).

Men samtidig har de fleste av oss et eller annet på oss hver dag som er blått, det være seg en skjorte, slips, jeans eller detaljer i en krage på en piquet, en shorts eller sko for den saks skyld.

Så den er vesentlig enklere å bruke enn f.eks Hulken var. Der må man virkelig tenke seg om et par ganger for å unngå å se ut som en juledekorasjon :eek:.

Bare en liten kommentar, du har selvsagt rett i at det er snakk om smak og behag :).

Men samtidig har de fleste av oss et eller annet på oss hver dag som er blått, det være seg en skjorte, slips, jeans eller detaljer i en krage på en piquet, en shorts eller sko for den saks skyld.

Så den er vesentlig enklere å bruke enn f.eks Hulken var. Der må man virkelig tenke seg om et par ganger for å unngå å se ut som en juledekorasjon :eek:.

Kan godt være enig i at det som regel ikke vil være vanskelig å matche det blå, men sett i lys av at vi kun snakker en klokke her, ville jeg følt meg tryggere på den mer nøytrale og sporty elegansen i en PP.
Om alternativet måtte være en Submariner, ville jeg nok heller valgt en 116610.
Skal dog sies at jeg ikke har prøvd den blå, så det er jo mulig jeg hadde valgt som deg og Ole Brumm - "Ja takk, begge deler":)

Jeg ville valgt Rolexen. Som eneste klokke kunne jeg ikke hatt noe annet enn en på lenke. I tillegg tiltaler det meg at den er i gull. Det gir den en fabelaktig tyngde :D
Pateken er flott, men ikke helt min kopp te om jeg bare skulle hatt EN klokke :)

Jeg stemte for Rolexen. Hvorfor skal jeg begrunne så godt jeg kan, men det er kun subjektive meninger, og ingenting negativt mot Aquanauten.

Først og fremst er Submarineren på lenke. Gummi er kjekt å ha som supplement, men ikke som eneste rem. Joda, man kan få kjøpt lenke til Aquanauten, men det er nok en vanvittig stiv pris. Ikke liker jeg lenken til Aquanauten heller. Hadde det vært Smurf vs Nautilus 5711. Ja, da hadde stemmen gått til Nautilusen (selv om cal. 324 ikke hacker)

Submarineren er i hvit gull, og derfor kan det argumenteres for at man får mer for penga.

Har prøvd den blå Submarineren når @jayeff hadde den. Blåfargen er ekstremt fin, og passer WG fargen som hånd i hanske. Vekten er også ganske deilig.

Håper du tåler et litt respektløst og humoristisk skråblikk . :cool:

PPen er klassisk, avdempet, sober eleganse. Anvendelig til sport (seiling, polo, cricket, afterski og lignende), og også til dress når den ikles en krokorem. Rolex'en skriker "se på meg, se på meg!" og fremstår sammenlignet med PPen som en umoden, bråkete unggutt ute etter å vise seg frem.

Se på de to klokkene og så se deg i speilet. Hva passer best til den du er?

Håper du tåler et litt respektløst og humoristisk skråblikk . :cool:

PPen er klassisk, avdempet, sober eleganse. Anvendelig til sport (seiling, polo, cricket, afterski og lignende), og også til dress når den ikles en krokorem. Rolex'en skriker "se på meg, se på meg!" og fremstår sammenlignet med PPen som en umoden, bråkete unggutt ute etter å vise seg frem.

Se på de to klokkene og så se deg i speilet. Hva passer best til den du er?

Haha.. ;)

Du må ikke ser mer på Archieluxury :cool: