Bacalao - fiskejakt.

Medlem
26. jan. 2012
Sted
Kolbotn
Kort og greit, kjipt å måtte starte tråd men fant ingen egnet å fortsette.

Får finbesøk til helgen og hun vil gjerne handle med tørket torsk / bacalao.

Noen som på strak arm vet får jeg får kjøpt det i Hovedstaden?
Tenker spontant Jacobs eller bedre sorterte fiskebutikker, eller kan jeg finne det i større Meny-butikker/ICA Maxi?

(Det er vel "klippfisk" jeg skal ha da, ikke det nordlendingen kaller for tørrfisk?)

Er nok klippfisk du skal ha til bacalao, De fleste butikker med godt utvalg har dette.
Husk forresten å sjekke om den skal utvannes.

Ica Maxi har i kjøledisken. Kjøp fort om du skal ha til helga. Skift vann et par ganger om du har dårlig tid, heller for lite salt enn for mye

Sjekk også Mathallen på vulkan. To fiskebutikker der med god kvalitet. Alternativt ringer du opp til en butikk i nordnorske og får de til å sende ekspress over natt:)

Sjekk også Mathallen på vulkan. To fiskebutikker der med god kvalitet. Alternativt ringer du opp til en butikk i nordnorske og får de til å sende ekspress over natt:)

Nå må du strengt tatt til nordmøre for dette og ikke nordnorge selv om de har fått produksjon der oppe også de siste par hundre år eller så :p.

Kristiansund er vel kjent som en av "kildene" til klippfisken.

Redigert:
Nå må du strengt tatt til sunnmøre for dette og ikke nordnorge selv om de har fått produksjon der oppe også de siste par hundre år eller så :p.

Kristiansund er vel kjent som en av "kildene" til klippfisken.

Trodde det var Ålesund som gjaldt, i hvert fall efter krigen om interwebben ikke lyver :)
Liker svarsfrekvensen her, lurer jammen på om det ikke må bli en kilo for egen del og trådstart av typen " @Mathfjeld inspirerer andre å gjøre ting de ikke gjort før part 1"

Redigert av en moderator:
Jeg er jo sunnmøring og familien eier en klippfiskfabrikk. Det er til Sunnmøre du skal ringe og nærmere bestemt Ellingsøy. Og nærmere bestemt Mathias Bjørge AS. Bedre Bacalhau kommer du aldri til å lage igjen:)

Det er Kristiansund som gjelder!
Lorentz A. Lossius AS

Ps: jeg har snikinnført Bacca i min vennekrets. Mange har vært skeptiske, men jeg bruker å lage en Bacca-lasagne som jeg har til gode at noen misliker. Noe Ala denne http://www.dugurd.com/2013/03/andrajos-con-bacaloa-klippfisk-med.html?m=1
Men jeg varierer mye på ingrediensene. Ellers er gratinert klippfisk herlig og når du er inne på tørrfisk: hva med grillet tørrfisk? Spiste det i Svolvær sist, helt herlig!
http://midnattsolpotet.no/oppskrift...t/_grillet_t_rrfisk_med_mandelpotet/?m=Mobile

Redigert:
Det er Kristiansund som gjelder!
Lorentz A. Lossius AS

Ps: jeg har snikinnført Bacca i min vennekrets. Mange har vært skeptiske, men jeg bruker å lage en Bacca-lasagne som jeg har til gode at noen misliker. Noe Ala denne Dugurd: Andrajos con Bacaloa - Klippfisk med pasta og tomatsaus
Men jeg varierer mye på ingrediensene. Ellers er gratinert klippfisk herlig og når du er inne på tørrfisk: hva med grillet tørrfisk? Spiste det i Svolvær sist, helt herlig!
-Grillet tørrfisk med mandelpotet : Tromspotet

Varmer mitt hjerte å høre! Får kjøpt kartonger med 4 eller 5kg... og garantert mye billigere enn samtlige butikker i hovedstaden ( må jo markdesføre litt )... Sunnmøre du liksom Havvo.. værste jeg har hørt :)

Kristiansund??? Haha, den var god. Nei, det er til oss portugiserne kommer..

Bergen!? Hehe... I flere hundre år var Kristiansund klippfiskhovedstaden i Norge. Etter 2. Verdenskrig har Ålesund hatt størst produksjon. Så må man ikke glemme Nord - Norge. Skulle ikke du lykkes til nå, kan du vurdere (grundig, ville jeg sagt) Bergen som en mulighet :)

Jeg er jo sunnmøring vettu. Men bor i Bergen nå. Har vokst opp på klippfiskfabrikk på Sunnmøre og jobbet der hver sommer i ungdommen;)

Bergen skal, paradoksalt nok, ha for tørrfisken dog. Uten tørrfiskhandelen, ingen Bergen! ?

Jeg er jo sunnmøring vettu. Men bor i Bergen nå. Har vokst opp på klippfiskfabrikk på Sunnmøre og jobbet der hver sommer i ungdommen;)

Historien lyver ikke veit du... det finnes bare en klippfiskby og det er dessverre ikke Åleby.