Back to life....

Medlem
11. april 2008
Sted
Vestfold
Noe av det jeg liker best med klokkehobbyen min er å bringe håpløst slitne klokker tilbake til at nytt liv.
Denne Heuer kronografen startet livet sitt i 1938, og da jeg kjøpte den på Ebay for noen år siden så den ikke ut.... Urskiva var helt ødelagt og Valjoux 71 verket var utrolig skittent og innsauset i hobbyolje. Jeg fikk den billig, og tenkte at denne skal jeg få fikset....en gang.

forredial-1.jpg

Her har jeg fjernet viserne som faktisk var brukbare.

Etter et års tid fant jeg en pent brukt Heuer urskive av korrekt type på nettet. Den kjøper jeg og planlegger neste skritt. En tur til urmakeren jeg bruker i Nederland.
Det rundt 70 år gamle urverket trengte kun rens, olje, ny hovedfjær og en annen liten dippedutt så var det i full sving igjen :D

_MG_9821.jpg

Nå er denne gamle sliteren i god stand igjen. Det er noe eget med disse gamle kronografene... nydelige blå stål visere, med litt sjarmerende rustskader :D

_MG_9922.jpg

_MG_9808.jpg

_MG_9912.jpg

Flott gammel original krone.

_MG_9931.jpg

Valjoux 71 verket er signert Ed. Heuer & Co

En fint medlem i Heuer-samlingen min. Og nå er jakten i gang etter et nytt "håpløst" prosjekt.

Jarl
http://www.classicheuers.blogspot.com

Ser veldig bra ut. Jeg har stor sans, og dyp respekt for slike prosjekter!

Suverænt arbejde - Jeg er helt enig i at de gamle kolonnehjuls maskiner skal holdes igang. At du lykkedes med at få en ny/gammel skive til den er jo held. Maskinen går som regel at få i gang på den type - men dejligt når det hele lykkes så flott som her

vh