Bade / dusje med skinn / alligator rem

Medlem
6. mars 2014
Sted
Norge
Til å begynne med; Ja, jeg vet en skinn/alligator rem blir stygg/ødelagt av hyppig dusj/bading.

Mitt spørsmål: Om man bader (typisk svømmehall) en gang i blandt (gjennomsnittlig en gang i mnd, eller mer skjeldent), blir den da ødelagt av dette, eller er det mer "alt med måte" prinsippet som gjelder?

Spørsmål nr 2: Har en alligator rem som er ganske skitten + blitt "matt" på overflaten. Hvordan rengjør man denne, og hva kan man evt behandle den med for å få den fine "glansen" som egentlig skal være der? Går det bra å legge den i en ultra sonisk renser for en kort tid? Behandler man den i etterkant med en slags "skinn balsam" for å få opp glansen/fuktigheten? Isåfall hvilken type?
Setter pris på alle gode råd.
Har en alligator rem som er skitten og matt, men ikke særlig slitt. Ny koster vel i overkant av 4000kr så hadde håpet på å få denne fin igjen.

:)

Til å begynne med; Ja, jeg vet en skinn/alligator rem blir stygg/ødelagt av hyppig dusj/bading.

Mitt spørsmål: Om man bader (typisk svømmehall) en gang i blandt (gjennomsnittlig en gang i mnd, eller mer skjeldent), blir den da ødelagt av dette, eller er det mer "alt med måte" prinsippet som gjelder?

Spørsmål nr 2: Har en alligator rem som er ganske skitten + blitt "matt" på overflaten. Hvordan rengjør man denne, og hva kan man evt behandle den med for å få den fine "glansen" som egentlig skal være der? Går det bra å legge den i en ultra sonisk renser for en kort tid? Behandler man den i etterkant med en slags "skinn balsam" for å få opp glansen/fuktigheten? Isåfall hvilken type?
Setter pris på alle gode råd.
Har en alligator rem som er skitten og matt, men ikke særlig slitt. Ny koster vel i overkant av 4000kr så hadde håpet på å få denne fin igjen.

:)

For å svare deg raskt

1.) Nei, nei, og ... nei. Det går sikkert bra en gang eller 2, men du reduserer drastisk levetiden til remmen. Det skal dog sies at Hirsh og andre produsenter har vanntette remmer som er laget for akkurat dette formålet

2.) Sorry, men da selve overflaten er blitt brutt den, og slitt er det ingen vei tilbake. Selvfølgelig kan det bli noe bedre av smøring, men selve glansen kommer nok ikke tilbake igjen.

Tror du den overlever 3 minutter i en ultra sonisk renser i lunket såpevann? Om den overlerver dette vil jo isåfall all "dritten" løssne fra den. Også evt smøre den opp med ett eller annet middel etterpå.

Tror du den overlever 3 minutter i en ultra sonisk renser i lunket såpevann? Om den overlerver dette vil jo isåfall all "dritten" løssne fra den. Også evt smøre den opp med ett eller annet middel etterpå.

Hadde heller satset på en skrubb med myk tannbørste og 1:5 eddikløsning. La så naturlig lufttørke, og smør godt inn med nøytralt fett. ;)

Det du og kan forsøke, om du har tilgang på slikt, er Swissvax sitt skinnpleiesett. Det inneholder både rens og melk, som drar ut all drit som ligger i skinnet og mykgjøres av skinnmelken. Til sist kan du ha på elefantfett på utsatte steder, f.eks ved lugs og spenne, så vil det slites mindre på disse plassene.
Det funker på skinnseter, ratt og annet av skinn i bil, så regner med det skal funke fjell på en klokkerem også - alligator eller ei! :)

Litt skeptisk til om det kan gi allergiske reaksjoner så tett på huden... men... :rolleyes:

Denne tråden mangler et viktig spørsmål: @akorsvik Hvorfor ønsker du å utsette en alligatorrem for bad/dusj? :)

For meg er klokke med alligatorrem og vann diametrale motsetninger, selv om dyret i utgangspunktet har levd i vann. (Det samme gjelder forsåvidt alligatorrem og dykkerklokke.)

Redigert av en moderator:
Denne tråden mangler et viktig spørsmål: @akorsvik Hvorfor ønsker du å utsette en alligatorrem for bad/dusj? :)

For meg er klokke med alligatorrem og vann diametrale motsetninger, selv om dyret i utgangspunktet har levd i vann. (Det samme gjelder forsåvidt alligatorrem og dykkerklokke.)

Kan man ikke dusje med @reim sier du :confused:;)

Ønsker jo hovedsaklig ikke å bade eller dusje med alligatorreim. Men om man feks er med familie på sommerferie eller annet, og sitiuasjonen innbyr til et bad, og man er lite keen på å legge fra seg klokken i et garderobeskap, eller det som værre er uten skap..
Da vil man jo kanskje ha den på hånden, og bli med på morroa for å beholde god stemmeningen :)

Så spørsmålet var vel egentlig: Blir remmen synlig eller kraftig ødelagt/nedsatt levetid ved et bad i ny og ne (skjeldent)? Eller har det ingen ting å si så lenge det ikke skjer regelmessig?

saltvann og klor er ikke bra for læret, men ville tro at det går fint så lenge du skyller remmen godt med ferskvann etter badingen, og gir den en runde med lærfett et par ganger i året for å hindre uttørking.

husk på hvor tørre og kjipe lærsko blir når man går ute i saltlaken om vinteren! :p

jeg bruker gold quality lærfett som jeg kjøpte på en skobutikk.
kjekt å bruke på skoene også :cool:

jeg bruker gold quality lærfett som jeg kjøpte på en skobutikk.
kjekt å bruke på skoene også :cool:
Ok. Farger denne av på håndledded (eller avgir noe form for fettete kliss på hud eller klær) lenge etter du har påført den, eller trekkes den umiddelbart inn? Får den opp fargen og glansen i matt lær?

Ok. Farger denne av på håndledded (eller avgir noe form for fettete kliss på hud eller klær) lenge etter du har påført den, eller trekkes den umiddelbart inn? Får den opp fargen og glansen i matt lær?

ikke noe kliss som jeg har erfart iallefall.
man smører den inn i skinnet og lar den tørke en dag før man pusser av overskuddet med en ren fille.
har brukt det på skikkelig tørre og saltskadde vintersko som jeg vurderte å kaste, men skinnet ble som nytt igjen!
husk dog at siden den inneholder bivoks vil den gjøre lyst skinn ørlite mørkere enn før.