Balanse-velle oversatt til engelsk?

Medlem
19. juni 2015
Sted
Sandvika
Hei

Jeg har utsatt min Seiko Alpinist for et fall på ca 70cm rett ned i en badevask. Etter dette gikk klokka veldig sakte..

Jeg har levert den til urmaker, og han har konkludert med knukket balanse-velle. Er det noen som vet hva denne delen heter på engelsk? Er det så enkelt som balance shaft?

Det var visst problematisk å skaffe deler til 6r15 urverket, så hvis noen har tips til hvor dette kan skaffes hadde det også vært flott :) Det skulle visst skiftes komplett balanse, som han kalte det :)

Mvh

Jon A

Du trenger en "balance staff". Erfaringsmessig er det komplett balanse som er enklere/rimeligere (grunnet tidsbruk) som er delen du trenger til et rimeligere ur. Ofte er det også komplett balanse som er tilgjengelig. Da er søkeordet verksnavn samt "balance komplete".

• Liker
Reaksjoner: JonA1
Dersom det er vanskelig å finne balanse til denne som det skrives i første post, kan det være at det egentlig er et "grunnverk" som denne er basert på? Jeg er ikke særlig god på Seiko men ofte er det et grunnverk og så forandres/modifiseres dette og får nye navn. Da kan det meget godt hende at det er samme balanse i en mengde Seiko verk. Google Seiko og "caliber 6r15". Er travel i dag og i kveld, men skal se om jeg husker å søke litt på dette i morgen eller i dagene som kommer. Skal motta fagbrev i kveld. Er en sermoni. Jeg fikk det jo "på papiret" i fjor men får "papiret" i kveld :):):)

+1

Ring Optura og sjekk. Vil tro det er der klokken havner uansett, om den leveres inn hos en Seikoforhandler.

Hei, og takk for svar!

Klokken er levert inn hos urmaker Kjell Larsen i Sandvika. Butikken hans er en del av Protid-kjeden, og jeg regner med de har kontakt med Optura? Jeg tipper Herr Larsen klarer å fikse klokka, men at det bare tar tid å skaffe delen. Han sa forøvrig at komplett verk var å få tak i, men at dette ble uforholdsmessig dyrt i forhold til hva klokka er verdt.

En ting jeg ikke forstår er at Sumo skal ha samme verk, men den har jo kronen klokken 4, mens alpinisten har krone i posisjon kl. 3. De som søkte etter 6r15 verk på WUS, var ute etter verk til Sumo så vidt jeg forstod?

Mvh

Jon A

Du kan ha krone akkurat der du ønsker den. 360 grader. Det eneste er dersom du skal ha dag dato så må du ha tallene forskjellig plassert. Datovindu hel time eller halv (som regel klokken tre men du har også halv fem). Da må du ha forskjellige dato og dag hjul. Dvs helt like bortsett hvor teksten er trykket på, et dato hjul tilpasset visning hel time vil jo vise halve tall dersom den blir montert med en skive som har datoåpningen halv et eller annet.

• Liker
Reaksjoner: JonA1
Da var Alpinisten tilbake på håndleddet etter overraskende kort tid på verksted :) Jeg er kjempefornøyd med hjelpen jeg fikk hos Urmaker Kjell Larsen i Sandvika!

Jeg tippet at de 4-6 ukene urmakeren stipulerte for å "kanskje" få tak i nødvendig del ville trekke ut, og at klokka var vrak, men den gang ei. Da går det ann å vurdere Seiko Sumo også :)

• Liker
Reaksjoner: andres