Barett / springbar verktøy

Jeg opplever at noen endelinker har så tight fit at det er ekstremt trøblete med den enkle "gaffelen". Da blir det for meg uunngåelig at det blir litt riper her og der, og det kan jeg ikke like :mad:
 
Ta deg et søk på eBay etter Bergeon 6767-F, det er den jeg bruker. Koster jo rundt $20. Jeg kjøpte min der, og er kjempehappy. 6767-F har en mindre "gaffel" enn de vanlige spring bar tools'ene, og fungerer kjempebra.
 
Skal ikke kapre tråden her, håper denne er innenfor:

Er det NO-GO for nybegynnere å skifte rem/lenke selv?

Vil nødig ripe opp hverken lenke, kasse, bikkja eller annet løsøre - men det ser vitterlig ut som en enkel jobb.
 
Jeg har selv et lass av disse vanlige gaflene. Det er som det sies her som regel en veldig enkel og grei jobb. Kan dog være en fordel å maskere med teip på urkassen for å unngå en Oh-shit opplevelse.

Men noen ganger kommer man over klokker som er ekstra vriene. F.eks Doxa har jeg slitt endel med. Har man først brukt månedslønner på en klokke kan man kanskje ofre litt ekstra i ordentlig verktøy (men ikke så mye som Bergeon koster ;) )
 
Da er det kjøpt inn verktøy fra TS, se opp for frekke bilder i bildetråden.


Evt. "Breitling Chronomat selges som den er"-post i salgstråden....
 
Siden rem-/lenkeskifte foregår rimelig ofte på mine klokker, har jeg skaffet meg flere varianter av Bergeon sine springbar tools.

Bergeon 6825-PF
Denne er ideell dersom man har lenke med forholdsvis trange endeledd. F. eks. Pro II lenken til Breitling sitter meget tight, i tillegg er barettene rimelig spisse og vil lage riper på innsiden av lugsene dersom ikke begge barettendene blir klemt inn samtidig.

Bergeon 6767-F
Er kanskje den jeg benytter mest. Etter min mening er denne ideell ift. bytte av skinnremmer og gummiremmer.

Bergeon 6111
Ligner veldig på den som selges her på TS-forumet. Den er forholdsvis lik 6767-F men har et eget endestykke som er designet for skifte av skinnremmer.

Sikkert "overkill" å ha alle disse verktøyene, men når man har denne forholdsvis kostbare interessen, synes jeg det er helt greit å legge ned litt penger i godt verktøy så sjansen for unødvendig riper minimeres.


tigergutt
 
Bergeon 6767 F/S (Fordel å ha begge endene) er rett og slett "da shit", som man sier over dammen