Barnslig bilprosjekt

Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.095
Sted
Stavanger
En liten del av meg (den irrasjonelle delen) har lyst å starte et lite prosjekt.
Det går ut på å kjøpe en gammel og stygg bil som er veldig kjedelig å se til.

Deretter koste på den litt morosaker under panseret, ribbe alt interiøret og bruke denne som et leketøy. Det er veldig barnslig, men gutter er gutter.

Jeg er ikke særlig til å skru biler selv, og har heller ikke tid eller sted til det. Mesteparten av arbeidet vil bli gjort på verksted.

Tenker at et greit utgangspunkt kan være en original turbobil for å holde kostnadene litt nede. Kanskje en A3 1.8T med 150hk. Budsjettet kan være ca 50'. Med tuning av bil vil det alltid være at "the sky is the limit" så lenge en har nok penger. Det vil ikke bli brukt særlig på den kosmetiske delen, noe av poenget er at bilen ikke skal tiltrekke seg oppmerksomhet. En type "sleeper"

Siden prosjektet verken er diskutert med kona (i know) eller i seg selv er særlig gjennomtenkt, har jeg en del spørsmål.

Hvor langt vil jeg komme med 50' til tuningen?
Vil det være mulig å få et bredt effektregister istedet for en vanvittig peak etter lang turbolag? (gassrespons er viktig)
Ved ribbing av alt unntatt sjåfør og passasjersete, hvor mange kg kan en greie å redusere vekta med?
Må vel oppgradere bremsene osv for å få bilen godkjent hos biltilsynet?
Driftsikkerhet?
Er de bedre å kjøpe en allerede trimmet bil og heller bruke av de 50' til vedlikeholde/oppgradere eksisterende oppsett?


I en alder av 33 år ser jeg konturene av 40-årskrisen idet jeg skriver dette. På tide å gro hestehale og kjøpe skinnjakke altså:)
 
hvis du vil ha mye tuning for pengene bør du nok satse på en pre 1989 bil eller veteran, siden regelverket er blitt mye strengere for å få godkjent trimming av nyere biler.

jeg er ikke noen ekspert, men det virker som om det som regel er "merkegodkjent" chiptrimming eller trimming opp til maks effekt som var tilgjengelig originalt i modellen som er lov.
bremsene må selvfølgelig også oppgraderes for å matche den økte effekten.

er sikkert mulig å få godkjent mer effekt, men da tror jeg det involverer mye papirarbeid og dokumentasjon.
 
Hadde jeg vært deg, hadde jeg kikket på S6 feks, disse motorene er i utgangspunktet ganske solide, og hvis de ikke har blitt skrudd ihjel, eller trimmet, og blitt mishandlet av tidligere eiere, kan du få deg noen billige hestekrefter ut av disse.

Denne feks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57517114&searchclickthrough=true

Men med en gang man begynner å justere opp turbotrykk, øke bensinmengde osv osv, har ting oftest en tendens til å ryke. Så det er et vågalt prosjekt vil jeg si.

Som nevnt over her, er nok det absolutt mest lure her, å kjøpe en ferdigrigget rallybil, som er bygd for å bli grisekjørt med. Feks Volvo original. Disse får du komplette fra 35 000,- og oppover. Da kan du herje og kjøre som bare det;)

Uansett, høres ut som et morsomt prosjekt, kjør på sier jeg;)
 
Tja, alt er i utgangspunktet lov, og mulig.

Men ville ikke gått på noe slikt om man ikke kan skru selv, priser på verksted er så svinedyrt at det fort koster mye mer enn det smaker.

Skal man drive med bil som hobby bør man enten ha "mye" penger, eller ha en velutstyrt garasje med verktøy som man ikke er redd for å bruke, selv tilhører jeg siste kategori, og koser meg glugg i hjel i garasjen.

Men absolutt bra tips å kjøpe en "ferdig" bil, men selv en såkalt ferdig bil vil kreve reparasjon og vedlikehold.
 
Grunnet faktorene du nevner, så er jeg enig i at det å kjøpe en bil som allerede har en viss "morrofaktor" er positivt.
Vi må huske at motor er ikke alt, og siden du nevner at du ønsker å strippe interiøret osv, så kommer klisjéen om liten roadster styrtende inn i hodet mitt. En standard Mazda MX5 NA på gateslicks burde være veldig morro både for autoslalom, trackdays og dynamisk kjøring i trafikken, samtidig som at den ikke flår deg.
Audi A3 1.8t har flere feil i mine øyne. For det første så er det fwd som definitivt ikke gir en like sportslig og dynamisk kjørefølelse som en bil med rwd. For det andre så har 1.8t motoren et noe frynsete rykte, men for all del med skikkelig olje og intervaller som er fornuftige + varmkjøring og alt det der så burde den jo for all del holde. For det tredje så er det Audi og kostbart. Man kan få mye annet som er mer value for money og fun for money. Forhjulsstillingsproblemene til VAG generelt er også noe jeg liker å holde meg langt unna.

Du skrur ikke selv, og ting som er skrudd på må gjerne skrues mer på for å si det slik. Øker man effekten synker gjerne livslengden på komponenter. En bil som er morro rett fra fabrikk, eventuelt med litt nye komponenter i understellet, bedre hjul (både grep og vekt. Uavfjæret vekt er fyfy) og som er driftssikker er det jeg personlig hadde satset på.

Bare mine sammenrablede 2 øre.
 
Jeg hadde nok heller trimmet fletta ut av en gammel MX5 eller lignende fremfor en ringopel. Det gir nok vesentlig mer morofaktor. Om du er innstilt på vag, hadde jeg heller kjøpt en Seat Leon med 4x4, det er et bedre utgangspunkt enn A3, selvom den er mye av den samme bilen. Har hatt en slik selv, som etter hvert ble ganske frisk. Billigere både i innkjøp og forsikring er den også. Alle delene du får kjøpt til audien, passer også på Leon:)
 
Denne kan være et greit utgangspunkt for tuning :eek:

44_2056341646.jpg

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58357044&searchclickthrough=true



Eller hva med en 6,4 liters V8er? Må jo bli gøy ;)

viewimage

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57954175

Ok, litt mer seriøst. For det første, jeg er en car nut, men jeg kan ikke skru. Ha det i mente ;)
Jeg ville enten kjøpt meg en liten og lett sak, type MX-5 eller en Porsche Boxter, og kost meg med en slik. De trenger ikke så mye motor pga lav vekt.

Eller jeg ville kjøpt meg en BMW E46 med rekkesekser og bensin. Mao uten turbo. Gir en helt annen følelse og respons. Tenk 325i, 328i, 330i. Ville heller brukt penger på hjuloppheng osv enn motor.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58173499
99_2048048759_xl.jpg


Uansett, lykke til :D og hold oss oppdatert!
 
Takker for mange svar.

Tanken var å bruke den på gata ja.

Har idag en helt kurant sprek familiebil (Octavia RS 220hk) og jeg hadde håpet å få noe som var vassere enn den.
I en perfekt verden hadde jeg hatt under 1000kg og mellom 250-300hk.

Men etter å ha kikkt litt ser jeg at det er fullt mulig, men bare ikke for 50.000kr.

Har også fått innspill om kjøpe en VW boble, det finnes mange motorbyggere til disse. Boble og 1915cc trimmet motor skal visstnok være morsomt.

Ser ut til at jeg må vente litt og øke budsjettet, eller gi opp hele greia.
 
Under 1000 kg og 2-300 hk hadde vært kult, men muligens litt optimistisk med tanke på budsjett ja, man skal ikke undervurdere hvor morsomt det er med en liten og lett bil med en forholdsvis sprek motor. Mazda Mx5 har vært nevnt og dette er jo en skikkelig kul bil som er veldig morsom å kjøre selv med lite hk.

Hva med den gamle typen mini? Det finns knapt lettere biler og med selv så lite som 90-100 hk går det skikkelig unna, og med strippet interiør enda bedre, i en slik bil føles 100 km/t på en svingete landevei fortere enn 200 km/t på motorvei med en større og mer moderne bil, det handler vel mye om følelser dette eller?! ;)
 
Et annet alternativ er å kjøpe en gammel sierra, og bygge om denne til en cosworth. Det burde være en smal sak å få denne godkjent ombygd hvis man bruker bremser, og diverse annet fra cosworth. Denne motoren er relativt enkel å trimme til over 300hk.
Har kjørt en slik en med ca 400hk, og det går helt inn i granskauen bra.

Er det totale budsjettet ditt 50k?
 
Et annet alternativ er å kjøpe en gammel sierra, og bygge om denne til en cosworth. Det burde være en smal sak å få denne godkjent ombygd hvis man bruker bremser, og diverse annet fra cosworth. Denne motoren er relativt enkel å trimme til over 300hk.
Har kjørt en slik en med ca 400hk, og det går helt inn i granskauen bra.

Er det totale budsjettet ditt 50k?

Nærmere 70'kr. Men jeg tror jeg for øyeblikket avventer litt og ser hva som dukker opp på finn.no av ferdig modifiserte biler og heller bruker overskytende fra budsjettet til vedlikehold/reparasjon
 
Er ikke fasiten på billig, motorisert moro motorsykkel? Selv om du eventuelt ikke har mc-lappen får du fremdeles en rimelig sprek sykkel og utgiftene med trafikkskole for under 70k. Det er kanskje ikke så konevennlig, men veldig gøy!