Barometer

Kruttskjegg

Støttemedlem
Medlem
15. feb. 2023
Sted
Bergen
Mine foreldre har etterhvert fått en fin liten samling barometer / barometre.

Mange har kommet fra slektninger, arv og venner. Min far bruker de ganske aktivt siden høytrykk og lavtrykk kan påvirke arbeidshverdagen hans. Men de fleste er mest til pynt.

Til tross for at jeg snart er en middelaldrende mann og er mye ute i naturen så har jeg ingen forhold til trykket ute. Jeg vet rett og slett ikke forskjellen på høytrykk og lavtrykk eller hvordan det vil påvirke hverdagen min. Dette tenkte jeg å forandre på, og jeg tenkte å ta med et barometer hjem fra mine foreldre.

Her er ett som er ødelagt som er fra min morfar. Er det noen som vet hvem som kan reparere et slikt barometer og hvor mye det vil koste? Jeg har jo for såvidt mye urmaker utstyr, er det noe jeg kunne prøvd på selv? Denne viser heller ikke riktig trykk, må de kalibreres?

Bruker dere barometer? Har dere noe forhold til høytrykk og lavtrykk?
IMG_3823.jpeg
IMG_3824.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Erik_SG og holmby
Hjemme hos oss bruker vi barometer.
Fruen har fibromyalgi og merker endringer i lufttrykk på kroppen.
Er derfor greit å følge med på trend opp/ned eller stabilt.
Bruker en billig værstasjon - gir grei avlesing
1738681401096.png

• Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg

Mange har kommet fra slektninger, arv og venner. Min far bruker de ganske aktivt siden høytrykk og lavtrykk kan påvirke arbeidshverdagen hans. Men de fleste er mest til pynt.

Til tross for at jeg snart er en middelaldrende mann og er mye ute i naturen så har jeg ingen forhold til trykket ute. Jeg vet rett og slett ikke forskjellen på høytrykk og lavtrykk eller hvordan det vil påvirke hverdagen min. Dette tenkte jeg å forandre på, og jeg tenkte å ta med et barometer hjem fra mine foreldre.

Her er ett som er ødelagt som er fra min morfar. Er det noen som vet hvem som kan reparere et slikt barometer og hvor mye det vil koste? Jeg har jo for såvidt mye urmaker utstyr, er det noe jeg kunne prøvd på selv? Denne viser heller ikke riktig trykk, må de kalibreres?

Barometre må kalibreres etter høyde over havet. Tror det normalt er en åpning bak hvor en som har riktig verktøy kan gjøre dette, gitt at man vet trykket der barometeret skal brukes. Tidligere hadde steder som solgte barometre, f.eks. optikere, et innstillingsbarometer som kunne stilles inn på riktig høyde over havet, og rett trykk kunne leses av.

Vis vedlegg 391494Vis vedlegg 391495
Prøv Rolf Andersen, tlf 93413027 siden du er i Bergen. Mener at han både er instrumentmaker og urmaker.