Batterier

Medlem
22. feb. 2011
Innlegg
9.001
Sted
Erewhon
De er fulle av myter, de er tunge som bly, de lover kraft og lang varighet, de gir oss start uten armkraft, de gir oss lys der det ellers ikke ville være mulig...

Nok pjatt. Er det noen her med greie på batterier? Jeg må ha nytt batteri i båten. Det skal være av typen AGM da det vil fungere som både startbatteri og forbruksbatteri.
Det skal være på maks 90Ah grunnet plass og hva laderen tåler.

Hittil har jeg to kandidater;
Biltema AGM 80 Ah
Maritim AGM 80 Ah

Noen som kan kunsten å sammenligne batterier mot hverandre og kansje også har flere alternativer?

Biltema har hatt gode syrebatterier, men kan de AGM?

Denne tråden kan gjerne brukes til andre batterispørsmål:)

På forhånd takk, hvis du i det hele tatt vurderer å hjelpe en Elektrolytt uten jording.
 
Du trenger ikke bekymre deg for Ah-grensen når det gjelder laderen ihvertfall. Et batteri med høyere ladekapasitet vil bare ta lenger tid å lade fullt. Ellers avhenger vel behovet av hvilken strømmengde du regner med å bruke, og hva batteriet yter/tåler, her kjenner jeg ikke godt nok til AGM-batterier, og Biltema oppgir jo heller ikke noen grense for hvor mange Ampere du kan trekke fra batteriet.
 
Skal du ha det i seilbåten? Hvorfor ikke kjøre ett 60ah som start og ett litt større som forbruk? Jeg koblet opp i det i båten min og veldig kjekt å alltid ha strøm på startbatteriet (som feks i færdern når det går en del strøm uten lading). Jeg har koblet opp med skillerele så motor lader det som trengs.
 
Det var først tanken, men vi har lite strømbruk og 55ah syre (dårlig sådan) hold ca et døgn. 80 blir mer enn nok og vi har snor å dra i om batteriet er tomt. Ny motor i fjor, så dette går bra:)
Vekt er jo også et tema:)

Lading forholder jeg meg bare til det som står på laderen. Vil ikke at den feks skal begynne å smelte pga varme

Takk for svar:)
 
Kjøp så stort batteri (A/h - Ampere/timer) som du fysisk får plass til. Ang laderen så mener jeg også at det ikke er noe problem å lade store batterier, det tar bare lengre tid. Ikke noe problem for laderen.
Kan ellers anbefale landets største og mest aktive båtforum baatplassen.no for alt som har med båt og gjøre. Er mange der som kan mye om båt og strøm.
 
Lading forholder jeg meg bare til det som står på laderen. Vil ikke at den feks skal begynne å smelte pga varme
Men det er fordi du tydeligvis ikke aner noe om batterier eller batterilading. ;)
Strøm måles i A (Ampére), mens spenning måles i V (Volt).
batterikapasiteten måles i Ampertimer - Ah. (Ah er et elendig mål på kapasitet sammenliknet med Wattimer, men det hører hjemme en annen plass) At batteriet er 90Ah betyr rett og slett bare at det har såpass stor kapasitet at det kan gi 1A strøm i 90 timer. Bruker du 2a, varer det i 45t - eller egentlig litt mindre, men det er en grei hovedregel likevel. Kapasiteten på batteriet har altså ingen ting med ladingen å gjøre.


Når noe lades, er det to ting som er viktig.
1: At laderen ikke gir gal spenning (Batteri og lader vil her begge være ~12V, men bruk instillingen for AGM, om laderen din har dette.)
2: At laderen ikke dytter for mye strøm inn i batteriet. Med SLA/AGM og liknende batterityper skal det en del til, for å si det forsiktig.

På laptopladere o.l. er det enklere - siden ladekretsene sitter I laptopen, er det ikke "laderen" som regulerer strømstyrken, og det eneste du trenger å sjekke, er at spenningen er riktig, og at strømstyrken (A) er høy nok. Men den kan også være fjorten ganger høyere uten at det er noe som helst problem. For høy A er bare en bekymring der man lader batericeller direkte, men Blybatterier (Som AGM er) får nok ikke for mye strøm fra båtladeren din. :)
 
Dere har helt rett i at dette har jeg ikke greie på:)

C5C6C164-E5C2-48DD-A964-3074C55D18E6-2441-000002F90E01C762.jpg


Her er det som står på laderen. Kan jeg velge fritt av batterier?
Vet det står for lead acid, men funker dette for mindre AGM ?