Enig i at dette gjerne er definisjonen om man slår det opp, likevel har jeg gjort meg noen observasjoner rundt bruken av ordet. Jeg ser f.eks noen kjøpe seg ny Rolex og kaller det for "ny beater". Mener de da at dette er en klokke som de bruker over alt, uansett, og ikke bryr seg om de får noen feite striper og hakk? Noe får meg til å tvile litt. Jeg tror kanskje at i mange tilfeller så er "beater" tolket til å være bare en dagligdags klokke. Ikke en dressklokke, ikke en festklokke eller lignende, men en klokke som brukes til hverdag, men som ikke blir misbrukt ved f.eks bilskruing og annet fyisk arbeid der sannsynligheten for riper og andre skader overskrider 100%.
Det er godt mulig jeg tar feil i mine antagelser, og ønsker således gjerne innspill fra publikum.
Jeg har vært klokkenerd i svært mange år nå, og har hovedsaklig hatt divere på armen/i boxen, i løpet av de siste 10 år har det kun vært Panerai som har vært merket "mitt".
Alle disse urene har jeg betraktet som "beatere".
Noe som for meg har betydd at de har vært brukt 24/7, året rundt, i all min gjøren og laden......
Selvfølgelig har jeg utvist en viss forsiktighet, men likevel.......
Riktignok har jeg rullert urene med ujevne mellomrom, men har jeg først et ur på armen, følger det meg på jobb, i hagen, når dekk skal skiftes, på fisketur, salt- og ferskvannsopphold, på skytebanen, lekeslossing med barn og barnebarn...no problemo!
Det som ikke kan poleres bort, må dessverre forbli på kasse/lenke. Ved salg reduseres selvsagt prisen.
Har nylig anskaffet meg en DSSD d-blue (!) og den har pr dags dato vært med "overalt", det burde den tåle?