Bedre Finn-søk

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Jeg regner med at det er flere enn meg som er plaget av støy ved vanlige søk på Finn. Og med støy mener jeg alt jeg ikke er interessert i :) Hovedsaklig dreier dette seg om fulklockor, Nixon og ... Joe Rodeo. Den umiddelbare løsningen er selvsagt å søke kun på enkeltmerkene man er interessert i, samt i de høyere prisklasser. Dessverre synes jeg ikke dette er en fullgod løsning da ellers interessante klokker blir filtrert bort (særlig vintage).

Det som trengs er en bedre søkestreng, som ekskluderer visse termer. Ekskludering av nøkkelord er ikke et eget valg på Finn.no, men det er enkelt å legge inn dette selv med ikke-operatoren !.

Min liste av nøkkelord som jeg ønsker ekskludert, først de mest åpenbare og så mer streite merker jeg bare ikke er interessert i.

Rodeo
Nixon
importpris
armani
d/g (D&G)
dolce
rockdenim
police
gevril
aeromatic
gucci
guess
astboerg
lemans
spionklokke
Heinrichssohn

inex
invicta
lommeur
casio
uboat
zeno
tissot
certina
rado
ebel
weil
triwa
seiko
maurice
oris
junkers

Det gir følgende søkestreng:

!Rodeo!Nixon!importpris!armani!d/g!dolce!rockdenim!police!gevril!aeromatic!gucci!astboerg!lemans!spionklokke!Heinrichssohn!inex!invicta!lommeur!casio!uboat!zeno!tissot!certina!rado!ebel!weil!triwa!seiko!maurice!oris!junkers

Dette gir et noe renere søk, men jeg ser at listen burde utvides endel. Kombinert med et prisintervall synes jeg ikke det blir så halvgalt. Kanskje noen kan hjelpe meg å utvide listen over søppel? :D Merkene som bare ikke interesserer blir jo helt individuelt.

Tar forbehold om at interessante klokker fort blir utelukket pga skrivefeil i annonsen og søkemotorens hemmelige liv ;)

Det som irriterer meg mest med disse søkene, er at dersom jeg søker på "Rolex", får jeg opp alle disse invicta-klokkene og andre juggelmerker som i teksten benevnes som "bedre enn Rolex", "byttes, men bare i Rolex", etc. Skulle ønske at det gikk an å søke bare på "tittelen" i annonsen.

Det som irriterer meg mest med disse søkene, er at dersom jeg søker på "Rolex", får jeg opp alle disse invicta-klokkene og andre juggelmerker som i teksten benevnes som "bedre enn Rolex", "byttes, men bare i Rolex", etc. Skulle ønske at det gikk an å søke bare på "tittelen" i annonsen.

Du kan i det minste ekskludere den mest høyfrekvente støyen.

Rolex!Invicta!Rodeo

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?keyword=Rolex%21IInvicta%21Rodeo&CATEGORY%2FMAINCATEGORY=71&CATEGORY%2FSUBCATEGORY=3945&PRICE_FROM=&PRICE_TO=&sort=1

Jeg regner med at det er flere enn meg som er plaget av støy ved vanlige søk på Finn. Og med støy mener jeg alt jeg ikke er interessert i :) Hovedsaklig dreier dette seg om fulklockor, Nixon og ... Joe Rodeo. Den umiddelbare løsningen er selvsagt å søke kun på enkeltmerkene man er interessert i, samt i de høyere prisklasser. Dessverre synes jeg ikke dette er en fullgod løsning da ellers interessante klokker blir filtrert bort (særlig vintage).

Det som trengs er en bedre søkestreng, som ekskluderer visse termer. Ekskludering av nøkkelord er ikke et eget valg på Finn.no, men det er enkelt å legge inn dette selv med ikke-operatoren !.

Min liste av nøkkelord som jeg ønsker ekskludert, først de mest åpenbare og så mer streite merker jeg bare ikke er interessert i.

Rodeo
Nixon
importpris
armani
d/g (D&G)
dolce
rockdenim
police
gevril
aeromatic
gucci
guess
astboerg
lemans
spionklokke
Heinrichssohn

inex
invicta
lommeur
casio
uboat
zeno
tissot
certina
rado
ebel
weil
triwa
seiko
maurice
oris
junkers

Det gir følgende søkestreng:

Dette gir et noe renere søk, men jeg ser at listen burde utvides endel. Kombinert med et prisintervall synes jeg ikke det blir så halvgalt. Kanskje noen kan hjelpe meg å utvide listen over søppel? :D Merkene som bare ikke interesserer blir jo helt individuelt.

Tar forbehold om at interessante klokker fort blir utelukket pga skrivefeil i annonsen og søkemotorens hemmelige liv ;)

Ikke spionklokker? :(

:) :) :) :)

Ikke spionklokker? :(

:) :) :) :)

Enig! Hva er galt med spionklokker?

james-bond-rolex-submariner-goldfinger.jpg

Problem å problem fru Blom......Litt av sjarmen med og gå på jakt er vel at du må oppsøke bytte,ligge på post,drive søk og velge bort- non target.......
Skulle vi få alt servert på sølvfat,herre min hatt hvor kjipt livet ville blitt:sad:. Er det ikke litt sånn at vi konstruerer oss litt intrikate problemstillinger i mangel av annet viktigere gjøremål ?

På en anne side så skal jo også evolusjonen gå Finn.no et ærend også. Men på generelt grunnlag i vårt samfunn i dag, er dette med "instant" løsning på alt nært sagt et krav fra "folket"......og de gode gamle løsningene med mellommennesklige relasjoner og varme snart en saga blott.

Hva er det som gjør et menneske lykkelig ? rikdom:cool: ?....nei,snarere tvert i mot!!!!-men mellommennesklige relajoner:p det er faktisk med på og berike deg som person.

Ble dratt litt ut av sammenhengen nå men,pytt pytt.

Mvh
Timebandit

Hva er det som gjør et menneske lykkelig ? rikdom:cool: ?....nei,snarere tvert i mot!!!!-men mellommennesklige relajoner:p det er faktisk med på og berike deg som person.

Det er mulig mellommenneskelige relasjoner med folk som synes Invicta er bedre enn Rolex kan berike ditt sinn, men jeg tviler...:D

Fordi det ifølge noen medlemmer her inne er såkalt spikerstål...;)

Ikke heng deg opp i bagateller! :p

Det skal også sies at en PCG (Pre-Crown guard) Sub er spikerstål jeg ikke hadde hatt noe imot å hatt i min samling :)

Jeg sendte akkurat denne mailen til finn, men kan jo samtidig spørre her: Er det noen som har en måte å få til OR på ved finn-søk? Det har lenge irritert meg at søkeordene i "Ord i annonsen" tolkes som AND, slik at kun annonser som inneholder alle ordene kommer opp.

Hei,

I forbindelse med at dere har oppdatert finn.no nå håpet jeg at dere
også har forbedret søkefunksjonen. Jeg ser dessverre at dette ikke
er tilfelle.

Jeg savner flere muligheter innenfor fritekstfeltet ("Ord i
annonsen"). Jeg bruker klokker som eksempel siden jeg er interessert
i dette: Sett at jeg er interessert i klokken Omega Speedmaster og
klokken Omega Seamaster. Da ville jeg i google søkt på "+Omega
Seamaster Speedmaster". Da er jeg sikker på at jeg får kun
Omega-klokker, og at jeg får treff som inneholder enten Speedmaster,
Seamaster, eller begge disse.

Så vidt jeg kan se fungerer minus-operatøren i fritekstsøket til finn
(for å utelate treff), men jeg har ikke funnet noen måte å gjøre det
ovennevnte på. Hvis jeg legger inn "omega seamaster speedmaster" i
søkefeltet får jeg bare opp annonser som inneholder alle ordene.
Dette er en stor svakhet, spesielt når man søker på ting som har flere
navn, og/eller ofte skrives feil. Jeg kan ta et eksempel til:

Vi var tidligere på leting etter en lekegrind som heter BabyDan
Park-a-kid. Dette er nesten håpløst å søke på, siden folk skriver
BabyDan, baby dan, parkakid, lekegrind, leke grind etc. Jeg måtte
lage tre-fire parallelle søk for å være noenlunde sikker på å få med
meg alle eventualiteter. Dette kunne enkelt vært løst ved at ord i
fritekstfeltet tolkes som OR, og så bruker man + foran for ord som
alltid skal være med i treffene.

Jeg kom med tilsvarende forespørsel for noen år siden, håper dere kan
vurdere å oppgradere også denne delen av finn.no framover.