Begynne å spille squash

Medlem
6. mars 2014
Sted
Norge
Har fått for meg at jeg har lyst å prøve Squash. Har en liten hall i nærheten hvor man leier på minutt basis. Ingen kurs eller liknende.

Derfor lurer jeg på om man kommer lett igang uten noe nybegynner kurs o.l? Har lest litt regler og sett litt youtube.

Videre så tenkte jeg meg en tur på XXL for å handle Racket og baller. Har forstått at jeg skal ha blue dot ball.. Men hvilken racket skal jeg velge? Noen som kan linke direkte til en god racket for nybegynnere fra XXL?

:)

Squash er dritkult, har hatt mine timer i en hall :)

Kommer greit igang uten kursing. Lei baner alene å terp på å treffe å plassere ball, dersom du ikke har erfaring fra tidligere med Racketsporter. Se litt YTvideoer, og legg SPESIELT MERKE TIL AT DE ALLTID TREKKER MOT MIDTEN RETT ETTER SLAG :D Dette er alfa og omega. I mine ivrigste dager kunne jeg slite ut de ivrigste O2snapperene på 20 minutt, ved bare å stå i midten å plassere ballen på de kjipeste plassene på banen, uten selv å få opp puls.

Jeg startet med en racket fra Gmax til 299.- og de er mer en bra nok i starten.
Når det gjelder ballene så er jo dobbel gull (2 gule prikker) den med minst sprett og forbehold de erfarne.
blå og rød ball er mer sprett og du trenger ikke reagere så fort som med gul ball. Dette finner du fort ut av hva du foretrekker.

Et tips uansett ball.
ballen må holdes varm for å ha bra sprett. du kan eks kni den i hånden eller tråkke på den og kni med beinet eller stå å slå den i veggen til den får litt varme i seg.

I starten er det nesten slik at jo billigere jo bedre. Prisen på racket øker generelt når vekten går ned, og i starten er det greit å ha en racket med litt tyngde i. Etter hvert må du prøve deg litt frem, og ikke bli lurt hvis du prøver en lett eller ultralett racket og synes det virker digg, for selv om det gjerne føles godt med en lettere racket er det absolutt ikke sikkert du spiller bedre med en
en. Jeg gikk på den smellen i alle fall. :p

Og når det kommer til ball så er det litt avhengig av hvem du spiller med og hvordan dere spiller. Ikke alltid det er morsomst å spille med sprettball selv om det er lettest. Jeg har alltid hatt fast squashpartner, og vi brukte dobbelgul helt fra starten fordi det ble så fryktelig korte kamper med blå eller rød prikk. Dessuten vant han hver eneste gang. På dobbelgul var vi ganske jevne.

Lykke til, squash er fantastisk!

Enig med sistnevnte, mer sprett er ikke nødvendigvis bare enklere..

Tren på å plassere ballen, trekke inn mot midten, og ikke minst tren på å klare å slå ballen når den er helt nede i hjørnene (jeg klarer det fa*n aldri!!!)..

Squash er fantastisk gøy og veldig god trening. Har spilt squash hver eneste tirsdag de siste 15 årene (er ikke så gammel som det hørtes ut altså ;) ).

Enig med de over her. I starten trenger du ikke kurs. Bare lær deg reglene, spill og få godfølelsen.
En nybegynner rackert fra XXL funker fint i starten. På squashcenterne selger de stort sett rackerter og de kan hjelpe deg å finne en og du kan også få prøve forskjellige.

Angående ball ville jeg nok gått rett på 1 eller 2 gule prikker.

Løp inn på nitten av T-krysset hver gang etter du har slått, og prøv alltid å plassere ballen i ett av hjørnene. Enten om du slår langs veggen eller på tvers over til motsatt hjørne.

På servene er det ikke om å gjøre å kline til så hardt du kan, men gjerne en rolig buet ball som ender i hjørnet.

Lykke til! :D

Har også spilt squash i mange år og det er kjempe gøy og god trening.

Kjøp en racket som ikke er så dyr i starten, de går som oftest i veggen noen ganger :)

Vil tippe at det alltid er noen ledige spillere på squash senteret du kan spørre om vil spille litt. Jeg har trent med flere kompiser som er nybegynnere og har sjeldent startet med blå ball. Har man litt kraft i armene så blir det veldig sprettball.
Er jeg alene pleier jeg å øve på å sette ballen i kryss. Altså sidevegg frontvegg både på backhand og forhand.