Begynner Rolex?

Rød

Støttemedlem
Medlem
9. nov. 2011
Sted
Arendal
Jeg er ikke noen Rolexkjenner, men har trålet tråder her og Googlet en del i noen måneder.
16610 appellerer noe sinnsykt, men er usikker på hvilket årsmodell man bør gå for eller styre unna...hvis det er noen vesentlige forskjeller?
Alternativt andre modeller jeg bør vurdere i samme stil, alt fra 70 tallet til nå er aktuelt men føler øvre grense er 25'...til nød 30' hvis bra kjøp. Er nødvendigvis ikke ute etter strøken klokke, synes faktisk det er litt sjarm over "velbrukt" Rolex.
Er egentlig bare i opplæring nå, men kjøpemodus hvis bra kjøp :)

Tips mottas med takk.

For rundt 30 kan du få deg et ganske fint eksemplar av en 16610. Kan vell også få en fin 14060m.
Er jo også en mulighet for at du kan finne en 5513, hvis du er litt heldig. 5513 er en eldre modell som ble sluttet å lage i 89(?), kanskje du kan finne en fra fødselsåret ditt?
Hvis du synes det er sjarm med litt bruksspor, så finner du både 16610,14060 og 5513 med "sjarm".
Håper dette kanskje hjalp litt, hvis ikke er det vell 90% her inne som kan mere enn meg om Rolex ;)

Nyere jo bedre er nok et poeng, må de inn hvert femte år eller avhenger det veldig av bruk?
Forsøkte en sub fra 2009 i går, kjøpt ny på St. Thomas eller St. Marten for $ 5.400,-
Det ble ingen "må ha" opplevelse , da lenke virket tynn og lett. Hele klokken virket lett, men det er muligens en sub på 40mm?? Kan min venn ha blitt lurt?

Min 43mm ML oset av kvalitet i forhold...jeg får vel teste en jeg vet er ekte.

Nyere jo bedre er nok et poeng, må de inn hvert femte år eller avhenger det veldig av bruk?
Forsøkte en sub fra 2009 i går, kjøpt ny på St. Thomas eller St. Marten for $ 5.400,-
Det ble ingen "må ha" opplevelse , da lenke virket tynn og lett. Hele klokken virket lett, men det er muligens en sub på 40mm?? Kan min venn ha blitt lurt?

Min 43mm ML oset av kvalitet i forhold...jeg får vel teste en jeg vet er ekte.

Spørs om ikke du må spare opp til en 116610LN ;)

Han har nok ikke blitt lurt, men det er enorm forskjell på hvordan en 14060 og en 116610 føles. For min del liker jeg bedre hvordan 116610 sitter på armen enn 14060.

Følelsen på de eldre er overraskende om du ikke er mentalt forberedt på slark og klirring og alt det der. De nye kjennes veldig, veldig solide ut og har dratt serien opp på et nytt (og muligens mer opplevd "korrekt") nivå.

Men det er veldig enkelt å lære seg å se sjarmen i den gamle modellen også... :)

Takker for info og kjøpetips på PM.

Finnes det en grei og oversiktlig side med modellbetegnelser/år siden 2000? Eventuelt fra 1970, hvis jeg skulle være så "dum" å kjøpe en fra mitt fødeår :)