Beobachtungsuhr

Medlem
20. nov. 2017
Innlegg
4
Sted
2214 Kongsvinger
Hei. Var i dag hos Bjercke med mitt " B-uhr". Fikk tips om dette forumet. Dette uret fikk jeg av min far for mange år siden, visste ikke dengang hva det var. Har siden fått vite at han fant det på Bjørnøya i 1949, han hadde sommerjobb der.Ser ut som det stammer fra et Juncker88- mannskap som måtte nødlande, de ble så hentet av en Dornier og omplassert til Middelhavet-hvor de omkom. Det er en Laco, som vi kan se. Er det noen som vet noe om B-ur ? Det går bra, ser det ut til, nesten som nytt☺
20161203_120450.jpg
20161203_120246.jpg
20161203_115841.jpg
20161203_123029.jpg
 
Wow. Første gang jeg ser et Luftwaffe B-uhr med norsk proveniens. Her må du passe på at historien researches og skrives ned:)


Den originale remmen er jo prikken over i'en!
 
  • Liker
Reaksjoner: halkla
Wow. Første gang jeg ser et Luftwaffe B-uhr med norsk proveniens. Her må du passe på at historien researches og skrives ned:)


Den originale remmen er jo prikken over i'en!
Det hadde jeg ikke tenkt på, men det var jo gøy å høre. Skal dobbeltsjekke historien med min far, men har sjekket aktuelle havarier og finner 2 på Bjørnøya, hvorav det siste er mest sannsynlig.
 
  • Liker
Reaksjoner: halkla
Fantastisk! IKKE SELG! Ikke til meg heller, jeg kommer til å sende deg mail i et svakt øyeblikk og tilby en halv arm og mer til.

Send mail til Laco, tipper de kan gi deg mer informasjon om klokken.

Jeg kjøpte nylig en remake av denne modellen i fra Laco. Gøy å sammenlikne bildene. Denne er patinert fra fabrikk for å se gammel ut. Meget vellykket synes jeg når jeg sammenlikner mer din.

3AE586D3-70A4-4428-9F57-2C49BCF42FA9.jpeg4AC1188B-75D4-4988-9482-0CADB511547D.jpeg81323735-AA7D-4A62-90F9-01F18C5FA870.jpeg
 
Fantastisk! IKKE SELG! Ikke til meg heller, jeg kommer til å sende deg mail i et svakt øyeblikk og tilby en halv arm og mer til.

Send mail til Laco, tipper de kan gi deg mer informasjon om klokken.

Jeg kjøpte nylig en remake av denne modellen i fra Laco. Gøy å sammenlikne bildene. Denne er patinert fra fabrikk for å se gammel ut. Meget vellykket synes jeg når jeg sammenlikner mer din.

Vis vedlegg 67993Vis vedlegg 67994Vis vedlegg 67995
Takk for tips, jeg skal prøve med en mail til Laco.
 
Fantastisk! IKKE SELG! Ikke til meg heller, jeg kommer til å sende deg mail i et svakt øyeblikk og tilby en halv arm og mer til.

Send mail til Laco, tipper de kan gi deg mer informasjon om klokken.

Jeg kjøpte nylig en remake av denne modellen i fra Laco. Gøy å sammenlikne bildene. Denne er patinert fra fabrikk for å se gammel ut. Meget vellykket synes jeg når jeg sammenlikner mer din.

Vis vedlegg 67993Vis vedlegg 67994Vis vedlegg 67995
Sikkert flere enn meg som er inne å kikker på Laco sine "Erbstuck" nå:D
 
  • Liker
Reaksjoner: chronometer
Gratulerer med et fantastisk ur med en fantastisk historie!

Du finner mye bra informasjon på nettet om B-Uhr, men kort fortalt var dette et ur for navigatørene på tyske bombefly, din variant er en såkalt B-variant ("Baumuster B") med sekunder på utsiden av skiva. Fem manufakturer produserte disse på vegne av RLM: Stowa, Laco, Lange, IWC og Wempe. Laco og Stowa produserer i dag moderne varianter av B-Uhr med en litt mer "spiselig" størrelse på 40-44 mm i diameter. Din originale er som kjent 55 mm i diameter.

Her har du en ok artikkel som forteller litt overordnet om B-Uhr. Skal du grave deg litt mer ned i materien og få med deg litt mer av historien, er det bøkene til Konrad Knirim som gjelder. Han er/var aktiv på MWR (Military Watch Resource) tidligere, og er mottagelig for henvendelser. Du kan nå han fra hjemmesiden hans. Verdt å prøve. Han sitter på sinnsyke mengder kunnskap om disse urene. Tror han hadde satt pris på historien bak ditt ur.
 
Redigert:
Gratulerer med flott ur. Legger ved to sider om dette uret som ble produsert for Luftwaffe. Disse er fra Wesolowski sin bok om militærur. Se bort fra verdiangivelsen, boka er fra 1996 :)

IMG_0731.JPG

IMG_0732.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro og chrgod
Spennende å se noe sånt dukke opp her.
Og i så god stand også.

Dokumenter alt du kan!

Lars Birger
 
Hei. Var i dag hos Bjercke med mitt " B-uhr". Fikk tips om dette forumet. Dette uret fikk jeg av min far for mange år siden, visste ikke dengang hva det var. Har siden fått vite at han fant det på Bjørnøya i 1949, han hadde sommerjobb der.Ser ut som det stammer fra et Juncker88- mannskap som måtte nødlande, de ble så hentet av en Dornier og omplassert til Middelhavet-hvor de omkom. Det er en Laco, som vi kan se. Er det noen som vet noe om B-ur ? Det går bra, ser det ut til, nesten som nytt☺Vis vedlegg 67984 Vis vedlegg 67985 Vis vedlegg 67986 Vis vedlegg 67987
Flott ur, har du planer om å selge hadde det vært hyggelig å fått muligheten til å kjøpe. Anbefaler deg uansett til å beholde klokken.