Beste og dårligste kjøp 2015

Medlem
19. juli 2013
Innlegg
501
Sted
Hamar
Hva er ditt beste og dårligste kjøp i 2015?

For min del er det beste (klokke relaterte)valget jeg har gjort i 2015 å kjøpe tilbake min Rolex explorer II som jeg ga meg selv til 20 års dagen min.



Mitt dårligste eller minst gjennomtenkte kjøp ila året er litt vanskelig å peke ut, det har vært mye inn og like mye ut, spesielt diverse Micro brand klokker som kun har vært i mitt eie en måned eller to før de har blitt solgt videre.
Dårligste kjøp rent økonomisk blir Sinn U1. Ble kjøpt ny i begynnelsen av året og ble stjålet/mistet i August.

 
  • Liker
Reaksjoner: OBHaugland
Vurdering ut fra hvilke klokker jeg er mest/minst fornøyd med (ikke nødvendigvis beste/dårligste kjøp fra et økonomisk perspektiv):

En IWC Ingenieur Chrono er vel mitt beste kjøp i 2015. Har hatt lyst på en Ingenieur lenge og den innfrir:)


Det ble også noen mindre interessante kjøp i 2015. Denne Victorinoxen skulle være en billig "sommer-chrono" men ble desverre ikke mye brukt og ble solgt rimelig fort.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Hm.. Har ikke vært misfornøyd med noen, ei heller tapt penger. Derfor velger jeg basert på klokkegleden jeg har opplevd.

Er basically delt førsteplass mellom Longines Master Collection Chrono og Squale 1521. Coin-tossen landet på 1521 som årets beste kjøp;

K0iEjC2.jpg


Dårligste kjøp ga meg ikke så mye rett og slett. Brathwait Automatic Minimalist. Et pent ur, men litt sjelløst. Enkelt og billig, men mangler en "signatur"-feature jeg kan sette pris på - slik som for eksempel Orient Bambino med sin heftige dome. Irriterte meg også litt over at indeksene var nesten usynlige. Gull er jeg også litt ambivalent til.

KPBiWso.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: 69variant
Godt fornøyd med denne

DSC_0896_zpsjejaqz76.jpg


Denne sliter med å få arm-tid. Kan kanskje la den gå vidre over nyttår

de54980307e9163303ab9826378e9702_zpsjpimvsff.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Devil
Beste kjøp 2015:

10536907_1644987652446613_873196062_n.jpg



Dårligste kjøp 2015
Siden jeg ikke lenger handler armbåndsur på impuls, så er det ikke gjort et eneste dårlige kjøp av slikt i 2015.Har bare handla ett armbåndsur i 2015. Av dårlige kjøp ellers, så må det være at jeg fortsatte med å kjøpe Natoreimer som jeg ikke benytter.
 
Dårligste kjøp 2015
Siden jeg ikke lenger handler armbåndsur på impuls, så er det ikke gjort et eneste dårlige kjøp av slikt i 2015.Har bare handla ett armbåndsur i 2015. Av dårlige kjøp ellers, så må det være at jeg fortsatte med å kjøpe Natoreimer som jeg ikke benytter.
Om det skulle bli et problem å lagre disse remmene, så skal man alltids kunne hjelpe med avhending av disse :p
 
Beste er definitivt speedy pro. :)

P1020988_zpstk7sh1va.jpg


Har ingen dårlige kjøp, men dette er den som ikke helt traff innertier. Kul klokke, men skulle kanskje vært noen millimeter mindre.

IMG_1897_zpsxd1ptpzm.jpg
 
Ingen tvil her i gården. Dårligste kjøp var Nomos Tetra Kleene.
84dKfis.jpg

Den var på håndleddet i 20 sekunder før den gikk tilbake i esken for retur. Aldri mer skal jeg bestille så spesielle klokker uten å prøvd de på forhånd.
Men der ligger litt av problemet med Nomos. Det er ingen steder i Norge å prøve de.

Årets beste kjøp av IWC Big Pilot.
cxTSAha.jpg

Men denne er nå solgt videre. Det er mye annet morsomt jeg skal prøve i 2016 :)
 
Beste kjøp:



"Dårlig" kjøp:

Jeg har laget visse kjøre- og spilleregler nå som jeg har havnet på dette kjøret. En av dem er å ikke kjøpe mindreverdige klokker men heller være disiplinert og spare så lenge det tar til det er nok til det jeg egentlig er etter istedenfor mer av dette:



I tillegg røk jeg akkurat på en SKX009 :oops::rolleyes:

Nå tror jeg dette er klokker som blir med videre alle sammen, men det må slutte her.

EDIT: Gammal-Omegaen og SARB'en er jo ikke mindreverdige klokker i det hele tatt, men det drøyer sparingen...
 
Redigert:
2015 var året jeg ble introdusert til Tidssonen, og interessen for klokker virkelig startet. Det hele startet i februar da jeg var i London, og jeg kjøpte min første ''skikkelige'' klokke.

Første og beste kjøp:
Mitt første kjøp, og min første ''skikkelige'' klokke var en Tissot Le Locle. Jeg er veldig fornøyd, men neste gang jeg kjøper en gullklokke skal det være ekte gull, og ikke bare gullfarget.





Andre kjøp:
Mitt andre kjøp var en Orient Bambino. Her også kjøpte jeg en gullfarget versjon, noe jeg angret på i etterkant og denne er nå solgt videre.





Vunnet:
I april kom jeg over det nyoppstartede klokkemerket Erroyl fra Australia. Jeg begynte å følge de på Instagram, og de hadde en konkurranse der premien var en Erroyl Heritage Royal 300. En limited edition laget i 300 eksemplarer. Jeg vant overraskende nok konkurransen, og jeg fikk tilsendt klokken i slutten av juni. Dette ble årets sommerklokke, og er en daglig beater.



 
  • Liker
Reaksjoner: raknes
Beste kjøp:

Patek Philippe Nautilus 5711. Så fornøyd med utformingen på denne at jeg bestilte en ny 5712.

image_zpsmppjjvgf.jpg


Dårligste kjøp:

Omega Planet Ocean XL. Annonsert som en 42 mm, men viste seg å være 45,5 mm når den kom i hus.

image_zpsbl7j4v7f.jpg
 
For min del ser det ut som mitt dårligste kjøp i 2015 ble en gammel Seiko, impulskjøpt med ørlite promille på en auctionata auksjon i sommer. Kostet en god neve dollar og har lagt hos noe som viser seg å være Bergens treigeste urmaker i månedsvis. Håper fortsatt at urmakeren får fikset den for klokken er i mine øyne steinkul, og den har nok allerede kostet mye mer enn jeg noensinne kan håpe på å få igjen for den.


Beste kjøp blir nok Speedmasteren. Er tenkt som birthyear klokke til guttungen som kom til verden i september i år, om han skulle arve fars interesse. Uansett kommer jeg til å ha glede av den i mange år før det blir et tema.
 
Er i samme båt som Kenneth R. når det gjelder dårligst kjøp. Seiko Bullhead men sort/Blå utgave sluttet å gå etter 14 dager i hus. Blir rep/service på den også idet den er bare så kul.
bull.jpg


Har ikke kjøpt så mye i 2015, men skaffet meg den som for mye armtid. (beklager dårlig bilde)
a6e1b908-a044-4e4e-9b78-211463f286cb.jpg