Beste turklokke?

Hugo Cabret

Støttemedlem
Medlem
9. des. 2014
Innlegg
1.947
Sted
Sandefjord
Jeg bruker en Seiko SNZG15J på turer i skogen og på fjellet. Jeg har innimellom lyst på en Seiko Alpinist, siden det fremstår mer som en turklokke med kompass og passende navn.

Jeg syntes imidlertid at turklokka mi fungerer godt. Den er lett, noe som gir god bærekomfort på lange dagsmarsjer. Jeg bruker en myk og vellbrukt Natoreim, som gjør den ennå bedre å bruke. Den er slank og lite i veien. Den har lume for hele natta i telt eller hytte. Den er rimelig vanntett (100m), som er et must i den norske sommeren. Den er lettlest med enkel og praktisk design.

Her fra sommerens tur i Jotunheimen:

image.jpeg


image.jpeg
image.jpeg


Hva er din turklokke, og hvorfor denne?
 
Går stort sett i Seamasteren. Solid, vanntett, og greit med vridbar bezel for å holde styr på hvor lang tid jeg har brukt til eksempelvis et fiskevann.

Fra helgens tur på Hardangervidda.
DSC_0133_zpsffy0t7jj.jpg

DSC_0141_zpsrlxaczmr.jpg


Har også en casio protrek med høydemåler, kompass osv, men den blir mindre og mindre brukt :)
 
Bruker ofte min Explorer II som turklokke. Den har gode beater-karakteristika: tåler en smell, har fått noen smeller allerede, ingen roterbar bezel som samler sand og skit, lett lesbar og vanntett (nok). I tillegg heter den jo Explorer, så da føler jeg meg litt som en explorer selv, uansett om jeg drar på "tur" til Cannes eller Svalbard :D

 
... Har også en casio protrek med høydemåler, kompass osv, men den blir mindre og mindre brukt :)

Jeg har prøvd en sånn. Opplevde at spesielt temperatur men og barometer (som også måler høyden) var veldig upålitelig når klokka var på armen. Da er jo klokka i friluft, under jakka, i hansker osv og målingene varierer tilsvarende.

Er det din erfaring også?
 
Jeg har prøvd en sånn. Opplevde at spesielt temperatur men og barometer (som også måler høyden) var veldig upålitelig når klokka var på armen. Da er jo klokka i friluft, under jakka, i hansker osv og målingene varierer tilsvarende.

Er det din erfaring også?

Min erfaring er at det fungerer veldig godt hvis du kalibrerer den samme dag som den skal brukes.
Altimeteret kalibreres mot en posisjon med kjent høyde, da måler den nokså presist ut dagen.
På barometeret bruker jeg egentlig bare grafen, for å se endring i trykk/utvikling, men ved stor høydeforskjell er det ubrukelig. På turer der man er på samme plass en stund (typisk fisketur) fungerer barometeret godt for å forutsi været. Ikke den mest praktiske verdien kanskje, men må jo bruke det når klokka har den funksjonen :D
Litt synd at stor endring i barometrisk trykk vil påvirke høydemåling, og stor høydeforskjell vil påvirke barometeret, men så lenge man vet om det er det jo greit.

Termometeret må også kalibreres, du kan gjøre det mens den er på håndleddet, men gir best resultat om du kalibrerer den på bordet ved gitt temperatur, og tar den av deg i felt når du vil vite temperatur.

Kompasset gir vel også bare en indikasjon, og er ikke noe jeg ville navigert etter akkurat!

Her stemte høydemålingen med kartet med nøyaktighet innenfor 20m:
45736_10150244149000150_187755_n_zpsloqzofes.jpg
 
Explorer 2 , ligger i navnet, og den brukes til alt! Lett på armen, greit nok vanntett, bygger lavt, gmt(selv om hoderegning oftest holder), bra lesbarhet, god lume.
Ingen over, ingen ved siden imho.
(16600 som alternativ, men kan desverre ikke skryte på meg eierskap på den enda)