Bezel insert Tudor 79090 vs. Rolex 16800

Medlem
20. juli 2011
Sted
Bærum
Ønsker å bytte bezel insert på Tudor 79090 da perlen har stukket av, sitter med en ny insert til en Rolex
16800, det ser ut som (jeg har ikke prøvd å montere ennå) Rlex inserten har litt mindre indre diameter enn den orginale,
noen som kan avkrefte/bekrefte dette ? (Dvs Rlex inserten fremstår som litt bredere) Den yttre diameter er lik.

Ulempen er selvfølgelig at den nye bezel inserten er ny og har ingen tegn til patina i tillegg til at font på bezel ikke er "fat", men man kan vel ikke få både i bukse og smekk. :eek:

Du må vel bruke en bezel-insert som passer til plexi-Sub? Altså 1680?

Bezel 79090-1680

Du må vel bruke en bezel-insert som passer til plexi-Sub? Altså 1680?

Takk Anders, der har vi nok forklaringen, har evt en mistanke om at det kan være mineralglass på den aktuelle 79090 (evt skiftet),
er det mulig å "kjenne/føle" forskjell ?

Takk Anders, der har vi nok forklaringen, har evt en mistanke om at det kan være mineralglass på den aktuelle 79090 (evt skiftet),

"Slå" på det med neglen. Vanskelig å forklare forskjellen, men du burde kjenne forskjell på hvordan det "klinger".

Se eventuelt etter riper. Pleksien burde ha masse riper under riktig lys.

Mineral vs plexi

"Slå" på det med neglen. Vanskelig å forklare forskjellen, men du burde kjenne forskjell på hvordan det "klinger".

Se eventuelt etter riper. Pleksien burde ha masse riper under riktig lys.

"Problemet" er at denne 79090 er som ny, ingen riper i glasset overhodet, jeg synes at glasset virker hardt og like kallt som på min 114060, glasset virker dessuten flatere og mer kantet enn på bilder av sub med plexi , 1680, ( jeg har ingen å sammenligne med akkurat nå ).

Du merker/hører garantert forskjellen på plexi og safir hvis du kakker på det med neglen. Du må selvsagt ha noe å sammenligne med for å være helt sikker, om du ikke er "kjent" med lyden fra før.

Plexi føles ikke som glass og det har en helt annen lyd når en knipser enn massivt safirglass. :)

Du får nok ikke installert safir på en 79090, men det kan jo teoretisk hende at noen har installert et uoriginalt mineralglass i en gang. Rolex/Tudor har vel aldri brukt mineralglass, gikk vel rett fra akryl/plixi til safir?

Jeg regner med at alt annet enn plexi er usannsynlig ... Med mindre din 79090 ikke er en 79090 men en 79190 ;)

Redigert:
"Problemet" er at denne 79090 er som ny, ingen riper i glasset overhodet, jeg synes at glasset virker hardt og like kallt som på min 114060, glasset virker dessuten flatere og mer kantet enn på bilder av sub med plexi , 1680, ( jeg har ingen å sammenligne med akkurat nå ).

Hm. Her er min gamle 79090 med plexi. Er det helt ulikt?

Plexi

Hm. Her er min gamle 79090 med plexi. Er det helt ulikt?

Helt likt !
Ps. Jeg har kommet i skade for å blande begrepet mineral og safirglass, så da snakker vi egentlig bare om enten safir
eller plexi, så da er det overveiende sannsynlig at det er plexiglass på !
Bilder kommer av ny- innkjøpet asap (pc har tatt kvelden så jeg holder på å lære meg å bruke/jobbe med bilder fra ipaden.

Tips til som er nevneverdig er at man kan putte glasset mot kinnet eller leppene(termosensitivt), og se hvordan det kjennes. Safir vil kjennes kaldt, mens plexi vil fort kjennes varmt/lunket.

Litt off-topic! :)

Var det noen som ville kjøpe en ny ubrukt bezel insert til 1680? Jeg har en for mye etter pengebruk på min Ghost faded. Kan vurdere å selge.....

Bezel insert

Var det noen som ville kjøpe en ny ubrukt bezel insert til 1680? Jeg har en for mye etter pengebruk på min Ghost faded. Kan vurdere å selge.....

Har akkurat fått tak i en insert (1680) til Tud 79090, dog ny (desverre) så nå begynner jakten på en ghost faded som jeg skjønner kan bli dyr !:eek:

Har akkurat fått tak i en insert (1680) til Tud 79090, dog ny (desverre) så nå begynner jakten på en ghost faded som jeg skjønner kan bli dyr !:eek:

Siden det uansett ikke er den originale bezelen er det jo ingenting i veien for å "jukse" litt/kickstarte fadingen. Du finner mange tips online på hvordan du skal få til en raskere fading. :)