Bezel-ring problemer på submariner

Medlem
6. sep. 2010
Innlegg
550
Sted
Oslo
Hei,

Har en 2007 mod Rolex submariner hvor Bezelen ikke lenger har noe motstand når jeg vrir på den. Dvs klikkingen er uteblitt. Noen som vet hva det skyldes, evnt om det er en quick fix?

Hjelp:p
 
Hei,

Har en 2007 mod Rolex submariner hvor Bezelen ikke lenger har noe motstand når jeg vrir på den. Dvs klikkingen er uteblitt. Noen som vet hva det skyldes, evnt om det er en quick fix?

Hjelp:p

Det høres ut som en gåen fjær. Inn til urmaker it is for min del :)
 
Hei,

Har en 2007 mod Rolex submariner hvor Bezelen ikke lenger har noe motstand når jeg vrir på den. Dvs klikkingen er uteblitt. Noen som vet hva det skyldes, evnt om det er en quick fix?

Hjelp:p

Det må vel være fjæra som har løsnet da. Hvis du vil prøve selv, er det en lek å få av bezelen på en sub, jeg har gjort det flere ganger for å skifte insert på LV-en. Søk på Youtube, så finner du en haug med tutorials for hvordan du gjør det. Jeg bruker masse maskeringsteip eller elektrikerteip og en sløv lommekniv.

Får du av bezelen, er det lett å montere fjæra på plass, og evt stramme denne litt, forutsatt at den er tilstede og hel.

Dette er som sagt en enkel operasjon, men: føler du deg usikker på om du greier det, eller er født med stort sett tommeltotter anbefales det å overlate dette til fagfolk.
 
hmmm...lukter en liten tur til urmakeren med andre ord. Har ikke alle tommelene midt i hånden, men vil nødig ødelegge subben!

Ossur fikser det han eller?
 
Ossur fikser det sikkert ev. Tidemann eller Bjerke naturligvis.
Tipper de kan ta det mens du venter.
 
Det er nok den lille nålfjæra som har løsnet. Ta av lenka. Vipp løs bezelringen med en liten lommekniv mellom lugsene kl. 6. Ikke behov for og maskere der, om kniven er liten nok. Det kommer et klikk når den løsner. Vær forsiktig når du tar den fra hverandre, så du ikke mister den lille nålfjæra som sitter kl. 8. Fest denne over den indre ringen og i sporet mot kl 7. Da er det bare å klikke ringen på plass igjen. Det enneste som kan gå galt er at du mister den lille fjæra. Det kan være lurt å line opp ringen før du klikker den på plass. Har du litt mindre en ti tommeltotter går dette greit.
 
Enig med Einarson. Skal man utvikle sine horologiske ferdigheter er det viktig med slike små DIY-prosjekter.
Det er nesten bare fordeler. Du slipper å krangle med jenta i kassen hos urmakeren om ripa på bezelinnlegget var der fra før, du sparer noen kroner i arbeidspenger og mestringsfølelsen når ringen igjen klikker presist motiverer til nye og større oppgaver.

Just do it. :)
 
Jeg har et kjempegodt triks for å få av bezelring. 100% ripesikkert.

Ta bare et kredittkort og dytt mellom ene lugen og bezelringen. Svipp-svopp og der spratt den av !
 
hmmm....fikk av bezelen, no problem. Takk for tipset om kreditkort, det virket som en drøm! Meeeen. Når jeg får av bezelen og innerringen, så ser jeg at det fjæren er i to biter.

So what now. Kan må kjøpe en slik fjær et sted, er det noen som har en slik fjær?
 
hmmm....fikk av bezelen, no problem. Takk for tipset om kreditkort, det virket som en drøm! Meeeen. Når jeg får av bezelen og innerringen, så ser jeg at det fjæren er i to biter.

So what now. Kan må kjøpe en slik fjær et sted, er det noen som har en slik fjær?

Bor du langt fra en AD? Hvorfor ikke bare stikke innom og få det fikset der? ;)
 
Nei, gjør ikke det:) Men ble jo utfordret her på forumet til å løse det selv, og da gir jeg meg ikke med det første:cool:
 
Hehe:) når jeg først var innom Bjerke for å få kjøpt fjæren, og brukte for mye tid på å sikle på PP natilus, benyttet en servicevennelig sjel mulighet til også å bytte den! Konklusjon, urmaker er jeg ei og servicen på Bjerke er upåklagelig
 
Hehe:) når jeg først var innom Bjerke for å få kjøpt fjæren, og brukte for mye tid på å sikle på PP natilus, benyttet en servicevennelig sjel mulighet til også å bytte den! Konklusjon, urmaker er jeg ei og servicen på Bjerke er upåklagelig

Så bra da :)

Neste blir da en Nautilus?
 
Hehe:) når jeg først var innom Bjerke for å få kjøpt fjæren, og brukte for mye tid på å sikle på PP natilus, benyttet en servicevennelig sjel mulighet til også å bytte den! Konklusjon, urmaker er jeg ei og servicen på Bjerke er upåklagelig

Det er sånt man kan like! :)