Bezel-spørsmål (7548-7000 - SKX007/009)

Medlem
16. juni 2015
Sted
Ålesund
To kjappe Seiko-spørsmål:

1. Bruker Seiko 7548 og Seiko SKX samme system for å få bezelen til å "klikke"? Stemmer det at 7548 bruker ei fjør og ei lita kule, mens SKX har en ring som skal ligge under bezelen?

2. Skal det være mulig å vri bezelen på en 7548 begge veier?

Jeg og min lokale urmaker er uenig. Han mener at 7548 skal ha en ring (han kaller det "klikkefjør") med mothaker som hindrer at bezelen vris tilbake slik som SKX-serien har. Jeg mener at det er den lille fjøren og stålkula som lager klikkelyden på bezelen.

Noen som har peiling på dette?

Redigert:
To kjappe Seiko-spørsmål:

1. Bruker Seiko 7548 og Seiko SKX samme system for å få bezelen til å "klikke"? Stemmer det at 7548 bruker ei fjør og ei lita kule, mens SKX har en ring som skal ligge under bezelen?

2. Skal det være mulig å vri bezelen på en 7548 begge veier?

Jeg og min lokale urmaker er uenig. Han mener at 7548 skal ha en ring (han kaller det "klikkefjør") med mothaker som hindrer at bezelen vris tilbake slik som SKX-serien har. Jeg mener at det er den lille fjøren og stålkula som lager klikkelyden på bezelen.

Noen som har peiling på dette?
Du har rett. 7548 har en liten springfjær og en kule, i motsetning til skx som har en skive med mothaker. Hvis du ser på 7548-bezelens sokkel, der den ligger mot kassen, har den en rekke små grooves. Det er disse groovsene klikkballen legger seg ned i. Skx har bare en glatt flate, da den ikke bruker samme systemet.