Det er bare ett program som duger i mine øyne, og det er Photoshop. Enkelt å bruke, hvis du kan litt om data, og sinnsyke muligheter på hva man kan gjøre..
Men husk: Det er ikke så veldig lett å fikse på bilder hvis man har et dårlig utgangspunkt. Så husk å eksponer riktig når du tar bilder, og helst skyt raw-filer fordi da har du mere informasjon å jobbe med.
Noen enkle steg som jeg pleier å gjøre med mine bilder.
1. Pleier alltid å overeksponere bildene mine bittelitte gran. Mer informasjon i lyseområder så lenge de ikke er totalt overeksponert. I photoshop drar jeg så ned eksponeringen i Raw-converteren og booster opp skyggepartiene. Dette pleier å gi litt mer kontrast i bildene.
2. Juster kontrasten ved hjelp av "curves" funksjonen. Her er det øvelse gjør mester prinsippet som gjelder. Lek litt rundt og se hva du synes ser best ut, men en tommelfingerregel er at du skal få til en "S" form på kurven.
3. Når du er synes bildet ser bra ut, er det på tide å skarpe det opp og resize det for bruk på nett. Det som er viktig er å resize bildet,for så å skarpe det opp igjen. Dette er fordi etter du har resizet bildet, blir det bittelittegran uskarpt pga måten PS komprimerer bildene.
Her er det også litt prøve å feile, men pass på å ikke skarpe det opp for mye fordi da kommer det en hvit halo rundt det som er i fokus i bildet. Jeg pleier å gjøre det slik: Resize bildet til 800 pixler på den lengste siden enten det er et vertikalt eller horisontalt bilde, og 72 ppi(Pixels per inch) i oppløsning. Dereter går du på Filter-> Sharpen-> og velger:
Amount 100% og
Radius 0.2
4. Lagre bildet. hva enn du gjør ikke "Lagre for web" fordi dette fjerner mye av kontrastene i bildet.
Anbefaler forresten en plug-in som heter
Alien skin exposure
Eksempelbilder under. Disse er gjort på sparket mens jeg har skrevet dette svaret, og resultatet er langt fra perfekt, men bare et eksempel på hva man kan få gjort på 2 min i PS
Dette bildet er rett fra kamera:
Og dette etter ca 2 min i PS