Bildebehandling

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Hva slags bildebehandlingssoftware bruker forumfolket? Det er mange vannvittig flinke fotografer her, og jeg ser også klart sporene av avansert billedbehandling. Og enkel behandling.

Hva bruker dere og hva kan dere anbefale? Alt fra behandling av RAW-filer til enkle effekter som rammer etc ...

Til å være en yrkesnerd har jeg pinlig dårlige skills på slikt :oops:

Hva slags bildebehandlingssoftware bruker forumfolket? Det er mange vannvittig flinke fotografer her, og jeg ser også klart sporene av avansert billedbehandling. Og enkel behandling.

Hva bruker dere og hva kan dere anbefale? Alt fra behandling av RAW-filer til enkle effekter som rammer etc ...

Til å være en yrkesnerd er jeg pinlig dårlige skills på slikt :oops:

Heisann!

Jeg skal ikke påberope meg certain skills her, men det lille jeg foretar meg etter at bildet er tatt med et meget enkelt Panasonic Lumix kamera (med makro-funksjon), er å laste opp bildene via Picasa 3. Jeg vil mene det er fritt tilgjengelig på nett.

I Picasa 3 kan du greit gjøre eventuell siste finish på bildene - s/h, skarphet, lys, kontrast etc etc.
Det er sikkert mange andre bildebehandlingsprogrammer der ute, men dette trives jeg godt med.

:D

Jepp, bruker Picasa 3 selv, og ganske ofte føler jeg meg heldig :) Men skulle gjerne forsøkt meg på noe litt mer avansert. Må innrømme at jeg som oftest fotograferer med kompaktkamera (Canon S90) og at speilrefleksen min sjelden lagrer RAW. Men det finnes vel trolig et neste nivå som jeg med letthet kan forsøke meg på før jeg blir veldig avansert. Egentlig er jeg interessert nok til at jeg burde investere i seriøs software, men jeg vet også veldig godt at jeg ikke har så mye tid til slikt som jeg skulle ønske ...

Jeg hadde basic shopskills for en mange herrens år siden, men erfaringen min er at jeg sjelden gidder ta meg tid til å benytte slikt for det det er verdt. Andre Adobe-produkter som noen bruker her? Elements? Lightroom?

Noen som bruker Aperture?

Jeg bruker Lightroom3. Synes det har mange fine justeringsmuligheter og jeg har nok langt fra oppdaget alle. LR3 er også utrolig enkelt å bruke kontra photoshop som har hundrevis av små knapper som ikke sier meg noe:mad: Er ikke veldig dyktig til etterbehandling dog og burde nok hatt et kurs for å få den fulle effekten av et bra program.
Rammer og signatur legger jeg på enten i photobucket eller i Flickr.

Det er bare ett program som duger i mine øyne, og det er Photoshop. Enkelt å bruke, hvis du kan litt om data, og sinnsyke muligheter på hva man kan gjøre..
Men husk: Det er ikke så veldig lett å fikse på bilder hvis man har et dårlig utgangspunkt. Så husk å eksponer riktig når du tar bilder, og helst skyt raw-filer fordi da har du mere informasjon å jobbe med.

Noen enkle steg som jeg pleier å gjøre med mine bilder.

1. Pleier alltid å overeksponere bildene mine bittelitte gran. Mer informasjon i lyseområder så lenge de ikke er totalt overeksponert. I photoshop drar jeg så ned eksponeringen i Raw-converteren og booster opp skyggepartiene. Dette pleier å gi litt mer kontrast i bildene.

2. Juster kontrasten ved hjelp av "curves" funksjonen. Her er det øvelse gjør mester prinsippet som gjelder. Lek litt rundt og se hva du synes ser best ut, men en tommelfingerregel er at du skal få til en "S" form på kurven.

3. Når du er synes bildet ser bra ut, er det på tide å skarpe det opp og resize det for bruk på nett. Det som er viktig er å resize bildet,for så å skarpe det opp igjen. Dette er fordi etter du har resizet bildet, blir det bittelittegran uskarpt pga måten PS komprimerer bildene.
Her er det også litt prøve å feile, men pass på å ikke skarpe det opp for mye fordi da kommer det en hvit halo rundt det som er i fokus i bildet. Jeg pleier å gjøre det slik: Resize bildet til 800 pixler på den lengste siden enten det er et vertikalt eller horisontalt bilde, og 72 ppi(Pixels per inch) i oppløsning. Dereter går du på Filter-> Sharpen-> og velger: Amount 100% og Radius 0.2

4. Lagre bildet. hva enn du gjør ikke "Lagre for web" fordi dette fjerner mye av kontrastene i bildet.

Anbefaler forresten en plug-in som heter Alien skin exposure

Eksempelbilder under. Disse er gjort på sparket mens jeg har skrevet dette svaret, og resultatet er langt fra perfekt, men bare et eksempel på hva man kan få gjort på 2 min i PS
Dette bildet er rett fra kamera:
for.jpg

Og dette etter ca 2 min i PS
etter.jpg

Bruker iPhoto til å laste inn bilder fra kamera og til å laste opp bilder til flickr. Meget basic og enkel bildebehandling i iPhoto er alt som trengs for min del.

Men photoshop er jo kongen på haugen, men ytterst sjelden jeg gidder å sette meg ned med det, da er det mer enn å justere litt på "levels" og "brightness/contrast" som skal gjøres ... :mrgreen::mrgreen:

Fristet til å svare slik:
Som en fotograf svarte da han ble spurt av Hemmingway om hva slags fotoapparat han brukte siden han tok så gode bilder. "- Hva slags skrivemaskin bruker du, som skriver så gode bøker?"

/Sees på som kun et humoristisk innslag fra en semi-hobbyfotograf som selv er storbruker av Lightroom og som har lagt Photoshop på hylla nå som LR har utviklet seg til et fullgodt bildeprosesseringsverktøy.\

--
GMT II kjøpes
--

Jeg bruker gratisprogrammet Photoscape, anbefaler det sterkt. Ikke i nærheten av mulighetene i Photoshop, men langt mer avansert enn bare basisjustering - og man skal jo ha tid til å lære seg å bruke det også. ;)

Fristet til å svare slik:
Som en fotograf svarte da han ble spurt av Hemmingway om hva slags fotoapparat han brukte siden han tok så gode bilder. "- Hva slags skrivemaskin bruker du, som skriver så gode bøker?"

/Sees på som kun et humoristisk innslag fra en semi-hobbyfotograf som selv er storbruker av Lightroom og som har lagt Photoshop på hylla nå som LR har utviklet seg til et fullgodt bildeprosesseringsverktøy.\

--
GMT II kjøpes
--

Haha digget det sitatet der. Kjenner selv en snowboard fotograf som for moroskyld tok bilder med ett canon G9 kamera på en photoshoot og ett bilde endte opp som forsidebilde på Transworld snowboarding. Samme fotograf har også fått bilder skutt med engangskamera publisert. Jeg ser på bildebehandling som et must når man skyter digitalt. Photoshop er dagens mørkerom :)

Jeg har verken interesse eller kunnskaper til å gjøre noen som helst behandling av bilder jeg legger ut på forum, facebook eller andre plasser. Men hvis jeg en sjelden skal gjøre noe fotorelatert arbeide, så som endring av størrelse, konvertering til sort/hvitt eller lignende, benytter jeg ofte gratisprogrammet Gimp. Det er en slags Photoshop-etterligning, open source og helt gratis - og det fyller mitt behov og vel så det.

Vanligvis JPEG bilder rett fra kamera uten noen form for bearbeiding. Jeg har prøvd RAW og Capture One 4, men det tar for lang tid å etterbehandle bildene. Når eksponeringen er korrekt, blir bildene like bra i JPEG.

Prøver å ta så gode bilder som mulig og utnytter de mulighetene som ligger i kameraet. Jeg tar ofte klokkebilder i kvadratisk format, liten blenderåpning, manuell fokus og 50 mm brennvidde, av og til vidvinkel/makro. Jeg justerer hvitbalansen på kameraet etter forholdene, vanligvis iso 80. Naturlig lys, kamera på stativ om det er for lite lys eller om jeg tar statiske bilder. Om jeg tar svart/hvit bilder bruker jeg standard B&W innstillingen på kameraet.

Jeg bruker av og til Photoshop, mest for effekter, for å fjerne ting jeg ikke vil ha med i bildet, f. eks serienummer eller støv som blir veldig synlig på et makrobilde, eller for å ta et utsnitt av bildet. Bildene blir automatisk tilpasset til ”forumformat” når de lastes opp til Photobucket.

20 år med manuelt filmkamera setter sine spor, jeg bruker stort sett digitalkamera på samme måte som filmkamera.

Bruker jeg speilrefleks kjører jeg normalt med small jpg + raw (i alle fall alltid - uten unntak - raw). På den måten har jeg 'negativet' og kan om ønskelig hente maksimalt ut av bildefilen. Tok bilder med speilrefeks i ca 1.5 år (fra 2003-2004) kun i jpg. Dette angrer jeg veldig på i dag.

Fotograferer jeg 'seriøst' er workflow omtrent som dette:
- laste bilder fra kort over på pcn (i folder med navn yyyy-mm-dd beskrivelse)
- går kjapt gjennom alle bildene i Canons DPP (Canons Raw-converter) og markerer keepers
- når det er gjort kjøres evt felles korigering på alle jeg vil beholde (typisk endre hvitbalanse, men også gjerne å legge på litt kontrast, fargemetning, skarphet)
- går så gjennom ett og ett bilde og finjusterer eksponeringen, samt andre nødvendige parametere
- når alle raw-filene er ferdig justert kjøres en batch konvertering til jpg (beste kvalitet)
- jeg bruker flickr, og for dette har jeg bare en action i Photoshop som ender image size til skjermvennlig størrelse, booster litt kontrast og farge og ikke minst kjører en oppskarping til slutt. Lagres i jpg kvalitet 7-8.
- skal noen av bildene printes, hentes de opp enkeltvis i DPP og videre manuell behandling i Photoshop etterpå for optimalt resultat.

Jeg har også brukt Lightroom og Rawshooter for raw-konvertering, men DPP er gratis og duger som bare det.

Noen ganger skal en bare smukke et bilde i en mail eller raskt ut på nett, og da duger de jpg filene kameraet lagret unna (de funker også som thumbnails i explorer).

For kjappe bilder her på forumet (typisk Dagens klokke) er det iPhone som gjelder. Har en egen app som gjør et ellers døllt mobilkamera om til en skikkelig kul retro sak (ala 70-talls komtaktkameraet Instamatic).