Bilderedigering på kurvet skjerm?

Jon Henrik

Grunnlegger
Medlem
12. okt. 2007
Sted
Fredrikstad
Er det noen her som har hands-on erfaring med f.eks. bilderedigering på en kurvet skjerm?

Min skjerm nr. 2 burde vært byttet ut for lengst, og vurderer muligheten for å gå over til en 21:9 widescreen. Men dessverre(?) er en del av de beste skjermene kurvet.

Riktignok trenger man ikke velge de med mest voldsom kurve (den jeg ser på har 3800r kurving), men fortsatt er jeg redd for hvordan det påvirker oppfatningen av bilder ved bilderedigering.

Har søkt en hel del på nett, men har fått veldig sprikende svar.

Nå er det en stund siden jeg orienterte meg i skjermmarkedet, og har ikke selv erfaring med bilderedigering på kurvede skjermer. Siden du faktisk spør så vil jeg fraråde 21:9 til bilderedigering.

Til bilderedigering ønsker du en skjerm med stort fargerom (Helst AdobeRGB), en skjerm som både gir samme lysstyrke og fargegjengivelse over hele skjermflaten og som lar seg kalibrere for både farge og lysstyrke. De 21:9 skjermene jeg har sett er generelt rettet mot gamere og har styrkene sine på helt andre områder enn dette. Dermed vil du kunne oppleve (kurve eller ei) at det du ser på skjermen avviker fra det du f.eks. printer. (Det finnes selvfølgelig skjermer jeg ikke har sett, så egen reaserch er nøkkelen)

Nå varierer jo kravene fra bruker til bruker, men siden du spør så regner jeg med at du bryr deg. Jeg anbefaler å kontakte f.eks. Profil Data (som jeg ikke har noen realsjon til annet enn å være fornøyd kunde), Interfoto eller Scandinavian Photo. De jobber med akkurat disse tingene og kan gi gode råd om skjermer til bilderedigering.

Nå er det en stund siden jeg orienterte meg i skjermmarkedet, og har ikke selv erfaring med bilderedigering på kurvede skjermer. Siden du faktisk spør så vil jeg fraråde 21:9 til bilderedigering.

Til bilderedigering ønsker du en skjerm med stort fargerom (Helst AdobeRGB), en skjerm som både gir samme lysstyrke og fargegjengivelse over hele skjermflaten og som lar seg kalibrere for både farge og lysstyrke. De 21:9 skjermene jeg har sett er generelt rettet mot gamere og har styrkene sine på helt andre områder enn dette. Dermed vil du kunne oppleve (kurve eller ei) at det du ser på skjermen avviker fra det du f.eks. printer. (Det finnes selvfølgelig skjermer jeg ikke har sett, så egen reaserch er nøkkelen)

Nå varierer jo kravene fra bruker til bruker, men siden du spør så regner jeg med at du bryr deg. Jeg anbefaler å kontakte f.eks. Profil Data (som jeg ikke har noen realsjon til annet enn å være fornøyd kunde), Interfoto eller Scandinavian Photo. De jobber med akkurat disse tingene og kan gi gode råd om skjermer til bilderedigering.

Jeg sitter på en Xrite kalibrert 100% AdobeRGB skjerm med IPS panel nå, så jeg kjenner til punktene du nevner ;)

Har sett at de fleste 21:9-skjermene er rettet mot gamere etc., men det finnes et par unntak (blant annet fra Dell, og LG).

Men det jeg ikke klarer å få et godt svar på (om mulig, gjerne et ordentlig realvitenskapelig ett ;)), er hvordan en mildt kurvet skjerm påvirker oppfatningen av bildet.

Farge kalibrering av en monitor dreier seg i utgangspunktet om å lage en farge karakterisering i form av en ICC profil. Dette har ingenting med curvaturen på monitoren å gjøre.
Utfordringen med en buet monitor er en eventuell fortegning. Det finnes testbilder som kan brukes til å justere monitorens egenskaper - søk og du vil finne.

Farge kalibrering av en monitor dreier seg i utgangspunktet om å lage en farge karakterisering i form av en ICC profil. Dette har ingenting med curvaturen på monitoren å gjøre.
Utfordringen med en buet monitor er en eventuell fortegning. Det finnes testbilder som kan brukes til å justere monitorens egenskaper - søk og du vil finne.

Er helt klar over at fargekalibrering ikke har noe med kurvingen på skjermen å gjøre.

Begrepet "fortegning" har jeg ikke vært borte i, men det er kanskje det jeg snakker om: altså at, la oss si geometriske figurer, ikke oppfattes riktig grunnet kurvingen på skjermen. Observatør vil jo nødvendigvis også ha ulike synsvinkler inn mot skjermen, så jeg har ikke noe tro på at dette eventuelt er noe som kan ordnes med software, og det er vel noen tiår siden vi hadde CRT-skjermer med mulighet til å justere dette manuelt.

Det handler nok mest om i hvilken grad vi klarer å kompensere for det ikke-flate bildet, i forhold til det vanlige vanlige flate.

(Jeg har søkt - og ikke funnet)

Korrekt, problemet ditt er nok fortegningen av geometriske figurer.
Har du en "profesjonell" skjerm skal denne ha justeringer for dette - likt de gamle CRT skjermene.
Egentlig vil enhver "sirkel formet" figur funke for å justere høyde/bredde også på en LCD basert skjerm.

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik