Du er nok som meg født i en vanskelig tidsepoke. Jeg er født året etter og har trålet utallige forum om samme problemstilling. Det er åpenbart at quartz danket ut mye i disse årene. Det finnes noe morsomt i klassen 0 - 20 000, men det representerer jo ofte som du selv nevner en stilepoke som kan diskuteres.
Jeg tror det er vanskelig å komme utenom de store klassikerne om du ønsker noe som tåler tidens tann i denne perioden. Således er det kanskje fornuftig og heller kose seg med letingen samtidig som man setter litt til side hver måned. Etterhvert som du kommer nærmere målet har du også et større budsjett.
For min egen del er det vel egentlig Omega Speedmaster, diverse Rolex og IWC(Ingenieur fra denne tidene er dessverre fryktelig dyrt) som står igjen som aktuelt.
Selv har jeg brukt utallige timer på Rolex 5513. Dette står igjen som den store vinneren for meg. Jeg aner ikke om jeg kommer til å finne et eksemplar som treffer på alt jeg ønsker meg en dag, men gud som jeg koser meg i jakten. For en klokke...
Lykke til i jakten!