Bli trafikkflyger eller ikke?

Medlem
1. des. 2010
Innlegg
2.160
Sted
Haugesund
Hei

Sliter med å ta ett valg for tiden da jeg har kommet inn på Pilot skole her i Norge. Men er det verdt det?
Utdanningen er RELATIVT dyr(900 000,-). Arbeidsmarkedet er nå etter som jeg har forstått veldig labert, men ifølge skolen er det på vei opp og vil ta seg veldig opp i 2015 og utover. Men er det verdt det? Håper noen har noen innspill her, har to uker på meg til å takke ja til skoleplass :)
 
Semmern har vel gjerne en ting eller to å si i denne saken. Fra mitt ståsted virker det for det første som om utalelsen til skolen kan være et typisk tilfelle av bukken og havresekken. Kjenner dette godt igjen fra min egen bransje (offshore), hvor det tilbys kurs i øst og vest til forholdsvis høye priser, med "garanti" om jobb. Dessverre er det slik at mange av de som betaler for disse kursene ikke en gang har den formelle utdanningen som kreves en gang, uten at kursholder opplyser om disse hindrene.

En annen ting er at det for meg virker som om De kommersielle pilotenes storhetstid er over. Med det harde presset som nå kommer fra lavpisselskapene kan man jo spørre seg hvor lenge de "vanlige" selskapene kommer til å klare å holde seg flytende. Lavpisselskapene klarer å holde lav pris av flere grunner, men jeg vil tro at en av de er smarte avtaler med hensyn til ansettelsesvilkår, lønn osv.

Dersom du har en genuin interesse for fly og det å fly, så er det kanskje verdt det, men dersom det er et ønske om et "glamorøst" liv med høye lønninger og høy status, så er du nok 20-30 år for sent ute. 900 000 er alvorlig mye penger, og dersom du har vilje og evne til å heller legge dette i en annen utdanning så vil du nok kanskje komme bedre ut.

Ta dette med en klype salt ettersom jeg ikke selv er i bransjen, dette er bare persolige betraktninger utfra hvordan jeg har forstått situasjonen.
 
Var godt i gang med privatflyver lappen par år siden da jeg ga meg... Bare mistet interressen. Fikk da inntrykk av at mange instruktører jobber som dette for å kunne få nok flytimer til å kunne få sin første jobb. Dvs at de har kommersielt pilotsertifikat, men er "nødt" til å jobbe til ugunstige tider for å kunne gi timer til slabbedasker som undertegnede. Mange - MANGE timer blir det ikke noe av, da det er nødt til å være relativt bra vær. Dvs at du har en høyst ustabil inntekt, og dette pågår i en del år. Hvis flyet blir stående en dag med dårlig vær, og du hadde mange elever satt opp, så hjelper ikke det. Inntekten uteblir.Så, etter noen år, er du heldig hvis du får fly post eller noe slikt, til en relativt lav lønn. Dette er bare ting jeg snappet opp. Forholdt meg til tre instruktører, og alle hadde de et felles mål, jobb som trafikkflyver. Jeg er ingen ekspert, men moralen må være, du må simpelthen ELSKE å fly! Dette var i hvert fall mitt inntrykk, at du må være villig til å ofre MYE for å få jobb.

Ikke for å være kjip, men det faktum at du stiller spørsmål om ditt valg, gir kanskje et hint om at du ikke er "a lover".

Kan også si at jeg har møtt flere personer som har tatt hele trafikkflyverpakken, men som byttet beite uten noen sinne å ha fått jobb som pilot. Semmern og Hadroncollier er vel begge flyelskende personer som kan komme med langt bedre og dyptgående svar her enn meg.
 
Var godt i gang med privatflyver lappen par år siden da jeg ga meg... Bare mistet interressen. Fikk da inntrykk av at mange instruktører jobber som dette for å kunne få nok flytimer til å kunne få sin første jobb. Dvs at de har kommersielt pilotsertifikat, men er "nødt" til å jobbe til ugunstige tider for å kunne gi timer til slabbedasker som undertegnede. Mange - MANGE timer blir det ikke noe av, da det er nødt til å være relativt bra vær. Dvs at du har en høyst ustabil inntekt, og dette pågår i en del år. Hvis flyet blir stående en dag med dårlig vær, og du hadde mange elever satt opp, så hjelper ikke det. Inntekten uteblir.Så, etter noen år, er du heldig hvis du får fly post eller noe slikt, til en relativt lav lønn. Dette er bare ting jeg snappet opp. Forholdt meg til tre instruktører, og alle hadde de et felles mål, jobb som trafikkflyver. Jeg er ingen ekspert, men moralen må være, du må simpelthen ELSKE å fly! Dette var i hvert fall mitt inntrykk, at du må være villig til å ofre MYE for å få jobb.

Ikke for å være kjip, men det faktum at du stiller spørsmål om ditt valg, gir kanskje et hint om at du ikke er "a lover".

Kan også si at jeg har møtt flere personer som har tatt hele trafikkflyverpakken, men som byttet beite uten noen sinne å ha fått jobb som pilot. Semmern og Hadroncollier er vel begge flyelskende personer som kan komme med langt bedre og dyptgående svar her enn meg.

Både norwegian og sas har gått vekk i fra dette timekravet. Men det er nokk en god fordel!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Hei

Sliter med å ta ett valg for tiden da jeg har kommet inn på Pilot skole her i Norge. Men er det verdt det?
Utdanningen er RELATIVT dyr(900 000,-). Arbeidsmarkedet er nå etter som jeg har forstått veldig labert, men ifølge skolen er det på vei opp og vil ta seg veldig opp i 2015 og utover. Men er det verdt det? Håper noen har noen innspill her, har to uker på meg til å takke ja til skoleplass :)

Det er VELDIG vanskelig å få jobb for tiden, bare så det er sagt. Passerte denne måneden to år siden endt utdannelse uten flygerjobb. Jeg ELSKER å fly, og kunne virkelig ikke tenkt meg å jobbe med noe som helst annet her i verden. Dersom det er slik for deg også, kjør på! Dersom du gjør det
fordi det "kanskje hadde vært litt kult", finn på noe annet.

En ting du må merke deg er at flyskoler ALLTID sier at arbeidsmarkedet er på vei opp, og det kommer til å bli stort pilotbehov om typisk 2-5 år, sånn omtrent litt etter at en som hugger til og begynner på utdannelse er ferdig da. Det vil de alltid si, og de vil nær sagt alltid overdrive.

Et godt tips kan jo egentlig være å begynne på PPL på Sola eller Karmøy først, for å se hvordan du liker dette med flyging, og for å holde det på et akseptabelt kostnadsnivå hvis du ikke liker det. Derfra kan du bygge videre til CPL/IR/ME.
 
Det er VELDIG vanskelig å få jobb for tiden, bare så det er sagt. Passerte denne måneden to år siden endt utdannelse uten flygerjobb. Jeg ELSKER å fly, og kunne virkelig ikke tenkt meg å jobbe med noe som helst annet her i verden. Dersom det er slik for deg også, kjør på! Dersom du gjør det
fordi det "kanskje hadde vært litt kult", finn på noe annet.

En ting du må merke deg er at flyskoler ALLTID sier at arbeidsmarkedet er på vei opp, og det kommer til å bli stort pilotbehov om typisk 2-5 år, sånn omtrent litt etter at en som hugger til og begynner på utdannelse er ferdig da. Det vil de alltid si, og de vil nær sagt alltid overdrive.

Et godt tips kan jo egentlig være å begynne på PPL på Sola eller Karmøy først, for å se hvordan du liker dette med flyging, og for å holde det på et akseptabelt kostnadsnivå hvis du ikke liker det. Derfra kan du bygge videre til CPL/IR/ME.

Ja har fått med meg at det er vanskelig for tiden. Men skolen sa at de var 8 eller 10 stykker som hadde fått jobb i Norwegian i fjor om jeg ikke husker helt feil, så om jeg står på og gjør min beste innsats så må da det være mulig å komme blandt disse tenker jeg. Og om jeg bruker noen år på å finne den rette jobben så har jeg jo en utdanning å falle tilbake på.

Å være pilot er vell en liten guttedrøm for meg, jeg er ikke den som stikker på flyplassen for å ta bilder av a380`en som svinger innom eller noe sånn. Men jeg synes det virker RÅTT og fly ett helt fly. Men jeg får se, har nå ett helt år til å bestemme meg på, blir ikke oppstart for meg før til høsten 2013 uansett :)
 
Ja har fått med meg at det er vanskelig for tiden. Men skolen sa at de var 8 eller 10 stykker som hadde fått jobb i Norwegian i fjor om jeg ikke husker helt feil, så om jeg står på og gjør min beste innsats så må da det være mulig å komme blandt disse tenker jeg. Og om jeg bruker noen år på å finne den rette jobben så har jeg jo en utdanning å falle tilbake på.

Å være pilot er vell en liten guttedrøm for meg, jeg er ikke den som stikker på flyplassen for å ta bilder av a380`en som svinger innom eller noe sånn. Men jeg synes det virker RÅTT og fly ett helt fly. Men jeg får se, har nå ett helt år til å bestemme meg på, blir ikke oppstart for meg før til høsten 2013 uansett :)

Er alltid noen få som får jobb her og der. Og disse brukes hardt og effektivt i markedsføringen av skoler. 8-10 stykker som har fått jobb, av kanskje 200 elever de siste årene...

Ta deg en time eller tre i småfly i en lokal flyklubb først og se hvordan du liker dette her :) Noen av oss blir fullstendig smittet, andre gjør det bare for pengenes skyld. De som blir piloter i dag for pengenes og de fine solbrillenes skyld får seg sjelden eller aldri jobb..
 
Når det gjelder Norwegian, så er sånn at de faktisk krever at du har "type rating" Eller at du påkoster det selv ved eventuelt en jobb. Videre er det nå en common understanding i flybransjen i dag at det er nesten pointless å søke jobb uten erfaring fra enten forsvaret eller et sivilt flyselskap. Søker du som ny flyger i en alder av f.eks noe mer enn 26-27 blir du ikke vurdert.
Jeg har flere kompiser som har forsøkt å få beinet inn hos norwegian eller SAS med gjerne over 2000+timer på fastjet. Men det er nesten umulig.
 
Som både Semmern og lightningii har vært inne på, så er'e nesten umulig å få seg jobb. Bransjen er vansklig å få seg jobb i, hovedsaklig fordi det bestandig er fler arbeidsledige flygere enn det er ledige seter i cockpiten - og det vet flyselskapene meget godt.

Jeg vil også stille meg bak Semmerns forslag om at du tar deg noen timer i en lokal flyklubb (jeg fløy mesteparten av skoleprogrammet i Sola flyklubb, og kan derfor anbefale den varmt) og ser hvordan du trives med det. Hvis du har lyst til å bli trafikkflyger, så må du også være klar til å committe deg med hud og hår! Dersom du bare tror at det er noe du kommer til å trives med, så kan du likesågodt la det være. Men hvis du kjenner at dette er noe du absolutt brenner for og på død og liv MÅ gjøre for at livet skal føles riktig for deg, så er det bare å kjøre på!

:cool: