Blomqvist klokkeauksjon

Medlem
8. juli 2011
Sted
Norge
Tidligere så har Blomqvist sendt eksklusive klokker ut av landet for auksjoner hos samarbeidspartenere som eks. Bruun Rasmussen i København. Nå satser de endelig selv på klokker. Og det er et kjærkomment tilbud til oss nerdene i Norge.
Men, er det fler enn meg som stusser på verdivurderingene?

LENKE TIL AUKSJON

Det virker som den/de som har verdivurdert gjennomgående har glemt fullstendig at det tilkommer 25% salær på tilslaget. Enkelte objekter ligger fornuftig i pris, mens andre ligger skyhøyt.

Eller er jeg en gammal, gjerrig og sær gubbe nå?

25% salær på tilslaget? Det virket jo stivt, om det ikke reduseres ved dyrere objekter. Det ligger vel også et salær i bunn på selgersiden også?

25% salær på tilslaget? Det virket jo stivt, om det ikke reduseres ved dyrere objekter. Det ligger vel også et salær i bunn på selgersiden også?

"I tillegg til tilslagssummen, betaler du 25% som inkluderer salær og mva.
 For billedkunst inkluderer dette også 5% kunstavgift. "

• Liker
Reaksjoner: Ralph og Fredrik4628
Foreløpig 70’ + 25% for denne :oops:

901D29B5-9FA8-4AC6-B717-AA6E167AB78F.jpeg

37E999CC-AC14-4A6C-B84E-3D58C6E727E6.jpeg

Rimelig risikabelt..

Tydelig at Blomquust selger klokkene som ‘’ as is’’. Da gjelder det virkelig å se på total pris i forhold til objektets tilstand:unsure:

• Liker
Reaksjoner: Ralph
Var jo ikke mye å rope hurra for eller da. Og den klokken det er mest rift om mangler bezel :cool:

Sant nok @MINUTE_REPEATER, men bare det å se et bredt utvalg av merker i flere prisklasser til auksjon i Norge er noe nytt. Skulle ønske de hadde satt edruelige verdivurderinger. Jeg tror Blomqvist hadde tjent på det. Klokkene hadde blitt solgt, mest sannsynlig i den høye enden av verdivurdering, og både kjøper og selger hadde blitt fornøyde.

• Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Sant nok @MINUTE_REPEATER, men bare det å se et bredt utvalg av merker i flere prisklasser til auksjon i Norge er noe nytt. Skulle ønske de hadde satt edruelige verdivurderinger. Jeg tror Blomqvist hadde tjent på det. Klokkene hadde blitt solgt, mest sannsynlig i den høye enden av verdivurdering, og både kjøper og selger hadde blitt fornøyde.

Skjønner ikke helt at du syns prisvurderingene er så gale? Noen eksempler laveste verdivurdering inkludert 25 % påslag:
- 40' for PAM luminor
- 115' for 5513 med sert
- 225' for Patek annual calendar i gull
- 315' for Patek 3800 komplett
- under 90' for gammel og kul 5513, men uten bezel som sikkert er mulig å få tak i
Er ikke dette nær eller litt under markedspris? Disclaimer: Noen av modellene er vanskelig å prise/jeg har ikke stålkontroll på markedspriser, men jeg reagerer ikke så sterkt.

Tror heller dette kan være et sted å få gjort en god deal:) Regn med en service når du kjøper.
I tillegg tilfører auksjonen en del andre litt annerledes og kule klokker, bl.a. en Zenith, Lange (!).

• Liker
Reaksjoner: J.CAT og Pippen
@Genta, ja, du sier noe. Og som nevnt, kan være jeg bare er en gjerrig gammel sur gubbe.
Klokkene du nevner er kanskje de som kommer best ut, men de kommer IMO fortsatt litt i overkant av det jeg hadde forventet som markedspris.
225k for 5035R er vel bare helt kurant, kanskje marginalt på den drøye siden.
3800 er priset greit med tanke på skivevariant som ikke er av de mest populære.
40k for en non-sandwich basemodell PAM som snart er 15 år gammel er å strekke strikken for min del.
Og de to Rolexene er jo også helt greit, selv om den uten bezel nok er priset litt høyt. Bør fort estimere kostnad 25-30k for fatfont serif insert og bezel. Og da er vi kanskje på markedspris. Hvis resten av klokka er kosher.

Men regn pris på et par av de litt særere klokkene, som eks Zenith Chronomaster Star til 87.500 kr. Hvis den når øvre prisantydning de neste 5 årene så skal jeg spise den mest skitne klokkeremmen du har i skuffen :mrgreen:
Og det er mange fler av de eksemplene.

Mitt poeng er fortsatt at jeg ikke skjønner modellen eller strategien for verdivurdering her.

På slike auksjoner er det alltid en kombinasjon av vurdert salgsverdi, samt selgers ønskede pris. Ikke uvanlig at selger har et minimumskrav. Når det gjelder salær, så er dette en ganske standard praksis, og noe budgiver selv velger å måtte forholde seg til. Liker man ikke opplegget ved auksjon, så må man bare la være å handle på auksjon. Når det er sagt, så synes jeg ikke vurderingene her er helt på jordet når vi ser hva som skjer på Finn eller Klokkeriet. Diskusjonen om at klokker på annenhåndsmarked går til overpris, den er vel langt på overtid nå?

Helt enig, og Blomquist tjener jo ingenting hvis objektet ikke selger. Se på Kaplans for eksempel, de er flinke til å forhandle frem så lave utrop som selger er villig til å akseptere.

• Liker
Nå er det vel ikke snakk om minstepris her, bare en antydning om hvor auksjonshuset mener det bør ligge. Og da er det vel to strategier som gjelder. Enten antyde noe lavt for å få mange med på karusellen, eller noe høyt for å lure intetanende til å tro at her kan de gjøre et godt kjøp så lenge gjeldende bud ligger lavere. Uansett ingen som sier at man ikke kan by lavere enn vurdering.

Men ja, det hadde jo vært nice med realistiske vurderinger.

• Liker
Nå er det vel ikke snakk om minstepris her, bare en antydning om hvor auksjonshuset mener det bør ligge. Og da er det vel to strategier som gjelder. Enten antyde noe lavt for å få mange med på karusellen, eller noe høyt for å lure intetanende til å tro at her kan de gjøre et godt kjøp så lenge gjeldende bud ligger lavere. Uansett ingen som sier at man ikke kan by lavere enn vurdering.

Men ja, det hadde jo vært nice med realistiske vurderinger.

Joda @EBH , det er minstebud på alle klokkene hvor det ikke er innkommet bud. Minstebudene er satt opp som startbud.

Når det er sagt, så synes jeg ikke vurderingene her er helt på jordet når vi ser hva som skjer på Finn eller Klokkeriet. Diskusjonen om at klokker på annenhåndsmarked går til overpris, den er vel langt på overtid nå?

@BigT - jeg må nesten få presisere at jeg ikke snakker om Rolex og Patek her. Hvis du ser på lommeur, og særere merker så ligger disse skyhøyt over hva man hadde fått på annenhåndsmarkedet i Norge. Prisene på disse "særere" objektene ligger også over hva man kan forvente internasjonalt dersom man inkluderer salær.

Det norske markedet er skakkjørt, mest fordi prisene generelt sett er altfor lave. Og årsaken til det er at interessen for andre merker enn invistormerkene er lav. Så den diskusjonen du åpner opp her er etter min oppfatning mer nøyansert enn den kan virke som. Men det er heller ikke den problemstillingen jeg ønsket å lufte. Det var mer verdivurderingene isolert sett jeg ønsket noen andre øyne på, og der kan vi godt være enige om å være uenige.

Noen som vet hvorfor nettsiden til Blomqvist er utilgjengelig? Den har vært nede store deler av fredagen… Nysgjerrig på bud utviklingen på noen av objektene…..:unsure: