Bonusprogrammer og business class

Medlem
3. feb. 2013
Sted
Lillestrøm
Hei, godtfolk.

Jeg har en litt spesiell interesse - sjekke ut business class reviews på youtube eller reiseforum, for så å prøve rutene etterpå.

Jeg legger gjerne opp feriene slik at de skal passe med en review jeg har sett. Jeg planlegger nå en tur, og velger da gjerne en litt lenger tur med mellomlanding for å teste ut A380.

Har dere noen tips om ruter jeg burde ta?

Bonusprogrammer
Når det kommer til overnevte så har jeg en fasinasjon for slike programmer. Alt fra bankkort(Saga, Amex Plat. etc) til fordelsprogram hos flyselskaper, hoteller etc.

Er det flere enn meg som har en slik galskap?

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: stigg
Galskapen kan jeg ikke si jeg har, men jeg tar gjerne i mot tips til kredittkort du måtte mene egner seg godt for å samle poeng! :)

• Liker
Reaksjoner: Christopher
Takk for tipsene - jeg klarte ikke å finne tråden når jeg søkte, men har nå sendt ballen videre til @hipphurra.

@adio - jeg har selv American Express Platinum SaS Eurobonus samt DnB Saga Gold.

Så for min del er bonusprogram kun knyttet opp mot reise, eller andre perks.

Begge kortene er tilknyttet eurobonus. Jeg fant fort ut at dersom du kun skal booke reiser eller oppgradere med eurobonuspoeng så var det veldig vanskelig å finne billetter. Løsningen for meg ble her å bruke min companion ticket. Da var det Amex-avdelingen hos SaS som tok over, og da hadde de alltid tilgjengelig business class billetter.

Så jeg vil faktisk anbefale Amex med Eurobonus. Companion Ticket får du ved å bruke kortet for over 100 000 kr på ett år. Den vil da gjelde ut året du har brukt 100 000 kr samt ut 31/12 påfølgende år. NB: Husk at ikke alle butikker tar Amex. Så det burde ikke være ditt eneste kort :)

• Liker
Reaksjoner: UJU
NB: Husk at ikke alle butikker tar Amex. Så det burde ikke være ditt eneste kort :)

13768280_154497268289658_1705679748_n.jpg

Det lokale bakeriet på Østermalm i Stockholm :D

Takk for tipsene - jeg klarte ikke å finne tråden når jeg søkte, men har nå sendt ballen videre til @hipphurra.

@adio Løsningen for meg ble her å bruke min companion ticket. Da var det Amex-avdelingen hos SaS som tok over, og da hadde de alltid tilgjengelig business class billetter.

På hvilken måte tar de over?
Bestiller de billetter for deg gjennom consierge service?

@UJU - jeg vet ikke hvordan de løste det, men jeg antar at de betalte det ekstra for billettene eller at de har en ekstra kvote. SAS har kun XX-antall billetter tilgjengelig, og de kjøper ikke fler.

• Liker
@UJU - jeg vet ikke hvordan de løste det, men jeg antar at de betalte det ekstra for billettene eller at de har en ekstra kvote. SAS har kun XX-antall billetter tilgjengelig, og de kjøper ikke fler.

Godt å vite.
Skjønner ikke helt hvordan det henger sammen, men da vet jeg hva jeg skal gjøre neste gang det er knapt med bonusbilletter.:)

@UJU - Det kan se ut som min forklaring sist bar preg av litt press på tid.

Jeg bestilte Business Class T/R Phuket fra Oslo. Jeg hadde på dette tidspunktet en Companion Ticket fra Amex. Dette gir meg 50% avslag på en reise dersom jeg bruker poeng. Disse poengene er kun tilsluttet SAS/Star Alliance.

Når jeg da skulle bruke denne billetten for å reise til Thailand måtte jeg ringe Amex (siden jeg ikke skulle bruke SAS.) De tok da å bestilte billettene for meg og frøkna direkte gjennom Thai Airways. Dette hadde ikke noe med at jeg hadde platinumkort, men fordi jeg hadde denne Companion Ticket`en.

Vår reise blir da:

Oslo - Bangkok - Phuket ( Business ) 11 dager
Phuket - Bangkok ( Økonomi ) 6 dager
Bangkok - Oslo ( Business )

Årsaken til at vi ikke har business fra Phuket til Bangkok er at det kan maksimalt være 24 timer layover i samme "sone".

Dersom du har mulighet ville jeg uten tvil ordnet meg et Amex-kort med mulighet for Companion Ticket. :)

• Liker
Dersom du har mulighet ville jeg uten tvil ordnet meg et Amex-kort med mulighet for Companion Ticket. :)

Har både Amex og Mastercard tilknyttet Eurobonus.
Har hatt mange companion tickets, men har aldri benyttet consiergeservicen.
Hvorfor stresse med bestillinger selv når noen andre kan gjøre det for deg.:)

@UJU - Ja, det er veldig behagelig :)

Hvilket Amex-kort har du?

Amex platinum.
Litt dyr årsavgift, men med tanke på alle "gratisturene" vi har hatt lønner det seg i forhold til å betale full pris for flybillettene.
Hadde det ikke vært for all reisingen ville jeg nok droppet det.

Redigert: