Brå endring av nøyaktighet ETA 2824-2

Medlem
6. mai 2012
Sted
Trondheim
Jeg kjøpte meg en Tissot Seastar med standard grade 2824-2 urverk, mai i år.
Har med jevne mellomrom sjekket nøyaktighet på denne mot klokka.no - riktig klokke akkurat nå,
og den har hele tiden vært +17sek/døgnet (mai-okt). Har brukt denne daglig i hele perioden.
Har lenge tenkt å få denne justert, men har ikke fått sumlet meg nedover til AD.

Sjekket den på nytt tre dager på rad denne uken, og nå går den plutselig +5sek/døgnet.
Burde vel egentlig vært glad og fornøyd med at forbedret nøyaktighet,
men skjønner bare ikke hvordan dette har endret seg selv, tilnærmet over natta.

Kan ett urverk ha så lang innkjøringstid, eller er dette ett tegn på at noe ikke er helt bra?
Ser for meg at den plutselig havner på minussiden om noen måneder.

Synspunkter?

Det er veldig mange som snakker om innkjøringstid for mekaniske verk, men jeg har aldri sett noen troverdige kilder på det. Det kan godt tenkes at det er det som har skjedd her i ditt tilfelle, om det er slik at ikke bruken eller omgivelsene har endret seg dramatisk i det siste.

Først og fremst:

Har du brukt klokken under testingen, eller står den i winder? Aktuelt dersom du under den ene testen har hatt den på armen og under den andre testen kun har hatt den i winder.

Har du hatt klokken på nattbordet, og i så fall har den ligget i samme posisjon under begge testene?

Min 372 gikk for fort under vanlig bruk, men da la jeg den med kronen ned om natten og vips, så gikk den nesten nøyaktig. Etter et par ukers bruk går den nå rimelig nøyaktig ved daglig bruk.

Det virker som det kan være innkjøringstid på flere urverk, jeg har opplevd at den går seg til i løpet av noen ukes bruk.

Dog har jeg også opplevd det motsatte.. Min da helt nye Steinhart med ETA 2824 var stabilt over lang tid +5 til +10 sek/døgnet. Helg greit og til å leve med. Men etter ett halvt år og ganske plutselig/ut av det blå, begynte den å gå +60 til +75 sek/døgn. Ikke helt greit og ikke til å leve med.

Jeg leverte den til en urmaker som satt den opp i en timegrapher, den viste da ett avvik på pluss 5 til pluss 10 sek døgnet igjen. Dette i 5 posisjoner. Jeg fikk klokken tilbake og den gikk over minuttet feil igjen. Jeg skjønner ikke hva som har skjedd her, virker som den går nøyaktig i kontrollerte/rolige omgivelser, mens den ikke går nøyaktig når den er i bevegelse.. Noen forslag forresten?

Krille, ingen endringer i bruk eller omgivelser.

Minuteman, brukt på hånden hver dag. Kun autoopptrekk.
Trekker aldri manuelt, og har ingen winder.
Den overnatter på nattbordet med kronen opp. Iallfall nå som den er på gummi.
Aldri tenkt så nøye over posisjonen den hviler i, men mulig den lå mer flatt i ZULU-/lenkeperioden.
Skal eksperimentere litt her, og kommer tilbake med resultatet.
Høres fantastisk ut at dette skal utgjøre 12sek/døgn differanse med i snitt 7 timer på nattbordet. ;)

Kan faktisk være veldig veldig stor forskjell på posisjon. Min rekord etter å ha justert et verk er på mer enn et minutt i døgnet ;)

Om noen har konkret informasjon om hvorfor en klokke plutselig skulle begynne å gå mer nøyaktig etter noen ukers bruk er jeg meget spent på å høre hva som kan gjøre det.

Har gjenskapt +17sek ved å la klokken ligge flatt på nattbordet med urskiven opp.

Konklusjon;
1.) Ingen endring i nøyaktigheten siden uret var nytt for 6mnd siden, bare eierens behandling.
2.) Klokkens hvilestilling på nattbordet utgjør overraskende mye.
3.) Er småflau over å ikke ha tenkt på posisjonens betydning, men glad for å ha blitt satt på sporet av dette.

Takk til dere alle for svar, særlig Minuteman som var først ute med riktig teori. :)

Om noen har konkret informasjon om hvorfor en klokke plutselig skulle begynne å gå mer nøyaktig etter noen ukers bruk er jeg meget spent på å høre hva som kan gjøre det.

Nå er jo de fleste blitt klar over at posisjonen klokken ligger i, har mye å si. akkurat i denne tråden hadde det svært mye å si. Andre ting som går igjen, er magnetisering. Fast prosedyre for meg(,ved overhaling,) er avmagnetisering når fjærhus, opptrekk, løpeverk, anker og balanse er montert. Legger verket først på reguleringsmaskinen, så avmagnetisering, så tilbake på reguleringsmaskinen for å se etter endring. Noe det svært ofte er. Så er det avmagnetisering igjen før insetting i urkassen, når alt annet er montert.
En annen ting er hvis klokken har stått stille lenge, kan oljen "passiviseres". Den bruker da noe tid på å "aktiveres", før den fungerer normalt. Dette er info fra et firma, som har samarbeidet med Eta i en årrekke om service og opplæring.

Har du mistanke om at ditt ur er magnetisert? Har du verktøy til avmagnetisering kan du sikkert gjøre det selv, da det ikke skal være nødvendig å ta det ut av kassen. Eller du leverer det til din faste, pålitelige urmaker. Tar bare noen sekunder, så be om pris på forhånd. Har inntrykk av at mange (urmakere) glemmer at mekaniske ur er lettpåvirkelige når det kommer til magnetisme.

Avmagnetisering av klokke bør gjøres ofte og skader ikke mekaniske klokker. (OBS: Skal IKKE brukes på batterifrevet klokker da den avmagnetiserer rotoren i stepmotoren).

Har nettopp investert i ELMA Antimagnetizer og den skal vel være det beste på markedet:)

Er det noen fasit på hvordan posisjon klokken skal ligge i for å gå fortere eller saktere om natten eller er det individuelt for hvert verk?

Godt spørsmål. Prøve denne?

rsczy5xt7.jpg