Bremont: MIA på Tidssonen?

Medlem
19. jan. 2013
Sted
Rælingen
Det slo meg plutselig at jeg ikke har sett en eneste Bremont-klokke på TS. Er dette en horologisk uinteressant produsent ? Synes selv de har et artig konsept, selv om bakgrunnshistorien med nødlanding i Frankrike etc. virker noe hjelpesløs.

Jeg liker designet på flere av urene, og den britiske koblingen de har gjort med b.l.a. Martin Baker og H.M.S. Victory er i det minste forfriskende.

Er jeg alene om å myse på dette merket?

Hos meg er Bremont langt inne i varmen.
De gjør mye morsomt de og har horologisk livets rett.

De jobber kanskje litt i oppoverbakke uten AD(?) her i Norge.

Syns for eksempel Codebreaker er supersprek

Bremont_Codebreaker_.jpg

Tror største problemet er vanskelig prissegment. Klokkene er kule, men konkurrerer hardt med ting som er enda litt kulere kanskje?

Jeg synes de har mange kule modeller ut fra hva jeg har sett på nett, aldri sett noen live. Inntrykket jeg har fra forumsurfing er at de fleste synes de ligger noe høyt i pris ift sammenlignbare produsenter, og derfor faller litt ut.

Og for all del Supermarine ... selv om akkurat denne farvekomboen kanskje blir for heftig:
bremont-supermarine-watch-pic-by-jurawatches.jpg

Høh, den er åpenbart designet med promille.

Selv har jeg denne som en favoritt:

Victory_ss_front_copy.png

Prisen er dessverre hinsides på denne, men synes det er mye annet fint fra Bremont for under 40k også. Denne feks:

BremontMBII.jpg

Tror største problemet er vanskelig prissegment. Klokkene er kule, men konkurrerer hardt med ting som er enda litt kulere kanskje?

Jeg synes de har mange kule modeller ut fra hva jeg har sett på nett, aldri sett noen live. Inntrykket jeg har fra forumsurfing er at de fleste synes de ligger noe høyt i pris ift sammenlignbare produsenter, og derfor faller litt ut.

Dere er nok inne på noe. Nå reklamerer Bremont med håndlaget, inhouse og chronometersertifisert. Vet ikke hvor reelle de påstandene er, men hvis man kan få dét, pluss forholdsvis unikt design for under 40k er vel ikke prisen så ille? Skal forsåvidt ikke si noe, har tross alt ikke kjøpt Bremont selv, men skal definitivt prøve noen på hånden neste gang jeg er i London.

Dere er nok inne på noe. Nå reklamerer Bremont med håndlaget, inhouse og chronometersertifisert. Vet ikke hvor reelle de påstandene er, men hvis man kan få dét, pluss forholdsvis unikt design for under 40k er vel ikke prisen så ille? Skal forsåvidt ikke si noe, har tross alt ikke kjøpt Bremont selv, men skal definitivt prøve noen på hånden neste gang jeg er i London.

Så langt jeg vet, Bremont bruker ETA basert urverk.
Der kommer ifra hovedkritikken på prisene.
De modifiserer en del men alt i alt: Det kan ikke kalles "in-house".
En del gjorte det samme og fikk seg et hardt smell i ettertid. År etter år, disse /ETA eksklusive/ merker mister pusten...
Panerai tok der den beste retning.
Klart det: Bremont gjør mye for kassene etc... Men in-house forblir in-house og folk er etter det for den slags pris.

Dette var noe jeg falt for!
Men til den prisen(120k før moms!!), er det mye annet som jeg før hadde handlet enn denne. Særlig etter man har googlet litt og det dukker opp relevant info her.

Man skal være rimelig stein for å svi av 120 laken på den der. De har mange kule, og flott klokker, men for min del er det mange som kommer foran i den prisklassen

Bremont er nok en del av disse merker som oppsøker prestisje og berømmelse med eksklusive modeler full av dingser og uvanlig høy priser...
Det funker i den hypster miljø men er ikke rettet imot folk som er genuint interessert i klokke lidenskap og sin autentisitet.

Jeg var i London i 2011 og 2012. En av gangene, husker ikke hvilken, var målet å handle meg en Supermarine. Den @adamskater har vist bilde av var en av kandidatene. Jeg oppsøkte butikken, og hadde finansene i orden. Var et eller annet som ikke stemte. Jeg har skrevet om opplevelsen før mener jeg å erindre. Blant annet så kjørte de hardt på at metall i kassen var mye hardere enn vanlig og bla bla bla. Jeg ble derfor skuffet når modellen jeg prøvde hadde flere helt tydelige riper. Dette var en ny klokke som i jeg antar kun har vært prøvd i butikken. Det er fortsatt kule klokker, og jeg digger at folk prøver seg på nye merker. Både de som produserer og de som tør å handle.

Generelt har jeg endret noe syn på disse "egenskaper" som enkelte merker tillegger sine produkter, være seg ekstra sterk lume, gass og væsker, og ekstra shockabsorbsjon ect. Det kan sikkert funke i et laboratorium, men hver gang jeg er i ferd med å bite på, tenker jeg på Omega Seamaster, en gang min fars og før det hans fars, og som sikkert ikke har hatt service på 30 år, minst, om i det hele tatt (fatter kan kun gå god for de siste tredve år hva historikk angår, og hva han husker, nemlig når han sluttet å bruke klokken). Den går helt greit og innenfor normale specs 10 sekunder i døgnet avvik. Det er sannsynlig at det er en tilfeldighet, men jeg kan ikke la være å tenke at så mangt var bedre før... (begynner sikkert å bli gammel).

At jeg ikke har servet denne har med tid å gjøre, men intet mindre enn en skam alikevel da :) :) :)

Redigert av en moderator:
Jeg har sansen for MBII. Hadde den vært rimeligere priset så kanskje det kunne blitt et kjøp.

Jeg liker svært godt mange av modellene til Bremont, bl.a ALT-1C og Supermarine. Desverre er de priset langt utenfor det jeg er villig til å betale for dem.

Det funker i den hypster miljø men er ikke rettet imot folk som er genuint interessert i klokke lidenskap og sin autentisitet.

Klar tale, som alltid:)

Konsensus synes å være at Bremont har noe å fare med, men at det er for dyrt. Kjøper den [sic]. Limited-utgavene deres er hinsidies: du skal være rimelig interessert i seilskutetiden for å spytte inn 100k+ for H.M.S Victory-uret... Allikevel er jo de fleste av de andre urene priset i Omega-området, så sååå ille er det vel egentlig ikke.

Det er mye å velge mellom i segmenet 35k til 45k. men jeg vet ikke om min Omega Aqua Terra er et bedre kjøp enn denne:

BM-062_bed040a3-3ddd-44c8-8e33-58a8cfc8fe68.jpg

Noe å sove på...

Klar tale, som alltid:)

Konsensus synes å være at Bremont har noe å fare med, men at det er for dyrt. Kjøper den [sic]. Limited-utgavene deres er hinsidies: du skal være rimelig interessert i seilskutetiden for å spytte inn 100k+ for H.M.S Victory-uret... Allikevel er jo de fleste av de andre urene priset i Omega-området, så sååå ille er det vel egentlig ikke.

Det er mye å velge mellom i segmenet 35k til 45k. men jeg vet ikke om min Omega Aqua Terra er et bedre kjøp enn denne:

BM-062_bed040a3-3ddd-44c8-8e33-58a8cfc8fe68.jpg

Noe å sove på...

Hvis din Omega A.Terra har en 8500 i magen, da er det klart for meg at du har litte å misunne til noen Bremont med ETA etc inn i det.
Disse ETA er helt klart solid og pålitelig men en 8500 ligger fortsatt oppover uten noen problem;)

For å ikke nevne at OMEGA faktisk har en rik historie og er en tungvekter i industrien.

@Greg
Det var nok ikke Adams avbildede Supermarine du kikket på hos Bremont, da 2000 først kom på nyåret i fjor, men du kikket nok på 500 - som forøvrig er temmelig lik. Jeg må få briljere litt ettersom jeg tilfeldigvis var med på 2000-introen i NYC/USA i februar i fjor.

Historien med faren som omkom i flystyrt osv er både sann og god. Gimmicken med at spesielle modeller kun er tilgjengelige for flygere som har skutt seg ut av jagerfly eller fløyet en bestemt flytype er også ganske artig. Mulig de tar seg vann over hodet når de satser på både luft og vann, men det virker som om gutta vet hva de holder på med. De er gode på markedsføring via sosiale medier og sjefen i nord-amerika er en råtass på salg og forhandleroppfølging. At han tar seg tid til å besøke Redbarcrew i NY er også et ganske smart trekk. Blir du skrytt opp i skyene av Hodinkee, Timezone, IWMagazine, Craniotes & Co etc - ja, da er snøballen i godt driv allerede.

Etter mitt syn er klokkene for dyre, men de er nok rimelig bevisste på den friske prisingen. In-house er vel en målsetning og ikke status per dato. Det teller noe at de chronometersertifiserer alle verk og at så og si all montering foregår in-house. De har en målsetning om eksklusivitet og veien dit blir lang om man skal gå omveien om lavprissegmentet først. Dette er ikke Timex eller Swatch. Alle skal ikke kunne eie en Bremont.

Men jeg har et sterkt ønske om å eie en - en vakker dag ...

Redigert av en moderator:
Dette er amatørskap på høyt plan. Utrolig at ikke dette er snappet opp av Hodinkee, TZ eller noen andre i "fan-klubben".

Og mitt sterke ønske om en dag å eie en Bremont er slettes ikke like sterkt lengre. 20K+ USD for stålvarianten av Wright Flyer ... Hublot blir for amatører å regne i dette selskapet.