Bremse rotor på 7750?

Friks

Støttemedlem
Medlem
20. okt. 2013
Sted
Stavanger
Har en Fortis Flieger Chrono, som går aldeles på sekundet. MEN rotoren er som kjent noe løs i 7750, er det noe måte å bremse den på, evt få den til å gå roligere? Går ofte 8-10 rotasjoner ved noen bevegelser...?

Har ikke noen løsning, men skikkelig ekkelt er det i hvertfall og ha et ur på armen som lager denne "wobblingen". Tror derfor jeg aldri igjen kommer til å eie et 7750 basert ur.

• Liker
Reaksjoner: Friks og 69variant
Så lenge den trekker kun en vei og går helt uten hindringer i motsatt retning er dette resultatet. Det er kanskje en mager trøst, men det finnes aktede horologer der ute som mener at denne form for enveisrotor er "bedre", hva nå det betyr. :)

• Liker
Reaksjoner: Friks
Har ikke noen løsning, men skikkelig ekkelt er det i hvertfall og ha et ur på armen som lager denne "wobblingen". Tror derfor jeg aldri igjen kommer til å eie et 7750 basert ur.

+1

Jeg har hadde en PAM090 med OP IX som er basert på 7750 – hver gang jeg beveget armen hørtes det ut som hele urverket var på vei ut av kassen, har aldri hørt på maken til skrangling......

Er det ikke kuglelager i rotoren på 7750, at det er derfor den er så ivrig på VM i antall runder? Hvis det er kuglelager, så forklarer det jo endel - det er jo så godt som ingenting som hindrer den i å ta runder.