Bronze for bestilling

Ser jo unektelig tøff ut da. Men er det ikke noe med at det begynner å lukte ganske funky etterhvert som metallet oksiderer ?

Njaaaaa - dette med bronsje er ikke så helt enkelt. Det er nemlig flere definisjoner på bronsje alt etter det kjemiske innholdet i legeringen. Jeg må vel først få si at jeg egentlig godt kunne tenkt meg en Helson Shark Diver Bronzo selv, men den prisen de forlanger er for stiv. Og siden jeg allerede har en stålversjon av samme klokka så står jeg over.

Så dette med bronsje: De fleste av oss har vel et eller annet bronsje friidrettsmerke. Der vil dere se at fargen på denne legeringen er langt ifra fargen på de bronsje urene som Helson produserer. Og det hjelper ikke hvor mye du pusser - merket er like mørke brunt. Og for de av dere som har gjemt det nevnte merke i en mørk og fuktig kjeller de siste årene, så vil dere oppleve at merket ikke har forandret seg noe nevneverdig i fargen. Bortsett ifra en og annen grønn flekk på grunn av at kobberet i legeringen har begynt å korrodere.

Den legeringen som Helson benytter likner i farge til forveksling på det som kalles aluminiums bronsje på norsk. Man trenger ikke å ha en doktorgrad i kvantemekanikk for å forstå at i denne legeringen er mengden av aluminium økt på bekostning av kobber innholdet.

Aluminiums bronsje kalles også gun metall ifra gammelt av. Dette navnet har ingen ting med det moderne navnet "gun metal" som stammer ifra fargen på malingen som kanoner på skip i nyere tid ble malt med.

Hmmm - nå sporer jeg av (gammel marine mann :) ). Altså, aluminiums bronsje har jeg jobbet litt med i mitt tidligere liv. Da den kom rett ifra fres / dreiebenk så den ut til å være helt lik i farge iforhold til det som Helson bruker. Og etter en tid i saltvann fikk denne legeringen en litt brunere, ikke grønnere, farge. Noe spesiell lukt hadde den heller ikke. Men skal si at metallet ga ifra seg farge når man tok på det!

Jeg håper jo at det er en kobber fattig legering Helson bruker. Når kobber får litt fuktighet og begynner å korrodere så lukter det som .... hmmmm .... korrodert kobber. For de som ikke kjenner lukten så ta et par med sure strømper og legg i et Norgesgalss i 3-4 måneder. Da har du sånn ca. lukten av korrodert kobber :)

Frode.

Oj frode, her var det litt erfaringer ja..

hva vil du anta at er tilfelle når det gjelder bronsen helson benytter i denne klokken; http://www.matbase.com/material/non-ferrous-metals/wrought-copper/cusn8-p-bronze/properties

Jeg skjønner meg ikke stort på dataene som er dokumentert der, men mulig du kan forstå noe av det? Will it smell, or will it colour off... or will it be all fine?

(altså, jeg vet at bronsen forandrer seg over tid, men forskjellig legering og forskjellig resultat kan man vel forvente. Jeg skal ikke dykke med uret, men bade i saltvann blir det nok en del av iom at jeg ønsker å bruke det som seilbåtklokke på treskuta. Kjekt med stor lume på nattseilas osv)

Ønsker å få en finish som ikke er lik hvert år, og som har det litt maritime i seg, men ønsker naturligvis ikke å gå rundt med sure sokker på armen. Denslags lukter blir det nok av etter en lang nok periode med vasking i saltvann uansett..

Bare sånn ut av det blå og med tanke på at de jo har laget noen bronseklokkene før antar jeg følgende:

* De farger ikke av
* De stinker ikke gymsokk

Noe sier meg at det hadde vært ganske godt kjent rundt nå om bronseklokkene fra Helson hadde hatt overnevnte kvaliteter.

Bare sånn ut av det blå og med tanke på at de jo har laget noen bronseklokkene før antar jeg følgende:

* De farger ikke av
* De stinker ikke gymsokk

Noe sier meg at det hadde vært ganske godt kjent rundt nå om bronseklokkene fra Helson hadde hatt overnevnte kvaliteter.

Tror du er inne på noe der, ja:D

...........hva vil du anta at er tilfelle når det gjelder bronsen helson benytter i denne klokken.

Nei si det :) Jeg tviler sterkt på at den vil lukte noe særlig. Men den vil nok ta litt farge over tid. Og det er jo bare sjarmerende. Når klokka begynner å få et fint oksydasjonslag (les: begynner å se skikkelig kul ut) så vil den også begynne å smitte av farge hvis du bærer den med stam reim en svett sommerdag. Men det blir neppe så mye. La iallefall ikke skremselspropaganda om lukt og misfarging holde deg borte fra å kjøpe en Helson Bronzo.

Frode.

Baklokket er vel uansett tilfelle i et annet metall her tror jeg... Men kan sikkert skje :).

Forøvrig sett noen bilder av folk som har gnukket inn disse med blant annet kokte egg for å speed opp oksidasjonsprosessen med ganske godt hell.

Kunne virkelig ha tenkt meg en bronseklokke i maks 42mm, har skikkelig sansen for et metall som bare blir finere og finere og finere og finere dess mer ugang det utsettes for :).

Baklokket er vel uansett tilfelle i et annet metall her tror jeg... Men kan sikkert skje :).

Forøvrig sett noen bilder av folk som har gnukket inn disse med blant annet kokte egg for å speed opp oksidasjonsprosessen med ganske godt hell.

Link? Høres kult ut. Baklokket og kronen er vel titan.

Om du har normale håndledd er det nok ikke så galt, blir bare litt stort for meg :).

Men ja, jeg liker den også veldig godt. Liker fargene og alt dette her, bare litt skeptisk til hele "dette minner da en del om noe annet jeg har sett før" :p.

Om du har normale håndledd er det nok ikke så galt, blir bare litt stort for meg :).

Men ja, jeg liker den også veldig godt. Liker fargene og alt dette her, bare litt skeptisk til hele "dette minner da en del om noe annet jeg har sett før" :p.

Jeg har bestilt en slik....:confused::(