Njaaaaa - dette med bronsje er ikke så helt enkelt. Det er nemlig flere definisjoner på bronsje alt etter det kjemiske innholdet i legeringen. Jeg må vel først få si at jeg egentlig godt kunne tenkt meg en Helson Shark Diver Bronzo selv, men den prisen de forlanger er for stiv. Og siden jeg allerede har en stålversjon av samme klokka så står jeg over.
Så dette med bronsje: De fleste av oss har vel et eller annet bronsje friidrettsmerke. Der vil dere se at fargen på denne legeringen er langt ifra fargen på de bronsje urene som Helson produserer. Og det hjelper ikke hvor mye du pusser - merket er like mørke brunt. Og for de av dere som har gjemt det nevnte merke i en mørk og fuktig kjeller de siste årene, så vil dere oppleve at merket ikke har forandret seg noe nevneverdig i fargen. Bortsett ifra en og annen grønn flekk på grunn av at kobberet i legeringen har begynt å korrodere.
Den legeringen som Helson benytter likner i farge til forveksling på det som kalles aluminiums bronsje på norsk. Man trenger ikke å ha en doktorgrad i kvantemekanikk for å forstå at i denne legeringen er mengden av aluminium økt på bekostning av kobber innholdet.
Aluminiums bronsje kalles også gun metall ifra gammelt av. Dette navnet har ingen ting med det moderne navnet "gun metal" som stammer ifra fargen på malingen som kanoner på skip i nyere tid ble malt med.
Hmmm - nå sporer jeg av (gammel marine mann
). Altså, aluminiums bronsje har jeg jobbet litt med i mitt tidligere liv. Da den kom rett ifra fres / dreiebenk så den ut til å være helt lik i farge iforhold til det som Helson bruker. Og etter en tid i saltvann fikk denne legeringen en litt brunere, ikke grønnere, farge. Noe spesiell lukt hadde den heller ikke. Men skal si at metallet ga ifra seg farge når man tok på det!
Jeg håper jo at det er en kobber fattig legering Helson bruker. Når kobber får litt fuktighet og begynner å korrodere så lukter det som .... hmmmm .... korrodert kobber. For de som ikke kjenner lukten så ta et par med sure strømper og legg i et Norgesgalss i 3-4 måneder. Da har du sånn ca. lukten av korrodert kobber
Frode.