Bruk av iCloud til bilder/video

Medlem
22. juli 2016
Sted
Jessheim
Hei,

Etter å ha vært i android-verden i mange år har jeg endelig gått over til iPhone og slutter meg til resten. Nå har vi også eple-tv og Macbook.

Nå som vi er en fullkommen eplefamilie så besluttet vi å øke iCloud til 2 TB for å kunne laste opp det som finnes av bilder og videoer på eksterne disker, gamle telefoner og pcer, og ikke minst sikkerhetskopiere fremtiden. So far so good, har fått samlet det meste på en disk.

Men hvordan fungerer det egentlig i forhold til Macbook? Virker som den maskina lagrer alt lokalt samtidig som jeg sender det opp i skyen. Det trenger jeg jo ikke - akkurat som jeg ikke trenger å ha ting lagret på telefonen når det samme lagres rett i skyen (har skjønt at det ikke er noe alternativ til dobbellagring her).

Har vel bortimot 500 GB med familievideo/bilder - så er avhengig av å utnytte skyplassen bedre..

Noen med bedre innsikt i cloud her som kan svare eller peke i riktig retning? Apples sider tar seg stort sett av problematikk rundt iPhone og skylagring..

Er ingen spesialist så muligens upresist dette, men jeg bruker icloud til backup av det viktigste, men ikke som den eneste cloud tjenesten. Mer slik:
"iCloud is, of course, Apple's online storage service, but it's not a file-sharing service like Dropbox or Microsoft OneDrive. Rather, it serves to back up much (but not all) of what's stored on your iDevice, while syncing some (but not all) of your data to other devices."
Mer her

Jeg har brukt (eller forsøkt å bruke) Jottacloud og Dropbox og det virker jo som det samme konseptet. Men hva er greia, må man fortsette å ha ting lagret lokalt på en harddisk for å være sikker på at det ikke blir borte? Trodde vi hadde kommet lengre i dag, en harddisk kan jo også forsvinne eller bli ødelagt..

Forøvrig er alle familiebildene å anse som viktige så jeg har behov for noen hundre GB..

Andre med erfaring som kan dele?

Lastet du opp bildene til "iCloud Drive" eller ble dette synkronisert til "iCloud Bilder" ?
iCloud Bilder er både lokalt og i skyen, slettet noe et sted fjernes det fra det andre.
iCloud Drive er mer som et ekstra lagringsrom der du laster opp ting du skal spare på.

Usikker hvordan det fungerer på Mac, men på Windows kan man skru på Drive via iCloud-Kontrollpanelet og kopiere/flytte filene man vil ha der.

Drive kan man også gå inn på via icloud.com, men da med begrensinger på at man ikke kan laste opp mapper etc mener jeg.

Så oppsummert er "Bilder" funksjonen bare et kjapp måte ha bildene tilgjengelig på alle apple enheter / icloud.com der ting blir slettet hvis du fjerner noe fra en enhet, mens "Drive" er som en egen lagringsplass der man f.eks kan ha backup av bilder.

Edit: Kan også skru av iCloud bilder på telefonen slik at man slipper ha hele biblioteket i album på telefonen.

DD6569F0-E091-4C4A-8D90-AE515F444341.png

Redigert:
Lastet du opp bildene til "iCloud Drive" eller ble dette synkronisert til "iCloud Bilder" ?

Edit: Kan også skru av iCloud bilder på telefonen slik at man slipper ha hele biblioteket i album på telefonen.

Vis vedlegg 68691

Laster det opp til Drive uavhengig av Bilder. På Mac fungerer det da sånn at alt lagres på maskinen i tillegg.

Ref Edit; du kan ‘slippe’ å ha bildene i skyen, ikke omvendt. På iPhone må du ha i sky + telefon eller bare telefon. Ellers ville jo ingen ha kjøpt ny iPhone med større lagring :confused:

Ah, skjønner ikke hvorfor det skal lagres på Mac'en samtidlig som det ligger på Drive.

Jeg hadde en stund bildene mine kun i skyen på bilder, ikke på iPhonen, litt usikker hvordan dette skjedde.