Brukermanual til Seamaster

Medlem
22. juli 2016
Sted
Jessheim
Hei,

Har kjøpt en 96-modell Seamaster 2298.80 og ser at opetating instructions ikke gir noe informasjon om selve klokken. Kan brukermanual fra nyere typer seamasters gjøre samme nytten? Ser at Omega har noen videomanualer blant annet.

Da dette er mitt første mekaniske ur, ønsker jeg både både grunnleggende n00b-info samt forklaring på hvordan/hvor ofte vri opp etc

Velkommen, og gratulerer med en flott og barsk klokke (den må du få inn noen bilder av :) )

Grunnen til at din modell ikke står nevnt spesifikt er nok at klokker som inneholder det samme urverket i all hovedsak oppfører seg og brukes likt. I ditt tilfelle er det et Omega 1164, som igjen er en lett modifisert variant av det svært utbredte ETA/Valjoux 7750. Jeg har aldri eid et ur med akkurat dette urverket selv, men det viktigste jeg kan komme på er:

• Pass på å ikke stille datoen mellom klokken 20ish og 04ish, dette fordi klokken i dette tidsrommet er i ferd med å endre datoen selv slik at du kan ende opp med å skade urverket. Still heller timeviseren utenfor dette intervallet, still riktig dato (eller dagen før, alt ettersom) og still timeviseren videre frem til riktig tidspunkt.
  • Dette er et automatisk urverk, som trekkes opp ved hjelp av en rotor som spinner ved bevegelse. Du behøver derfor ikke å trekke opp klokken utover å "sparke den i gang", men det er heller ikke noen fare for å "overtrekke". Merk også at dette urverket bare trekker opp når rotoren spinner den ene veien, og derfor spinner fritt i motsatt retning. (Google "7750 wobble".)
  • Ta gjerne service på klokken hvert femte år eller så, evt når du merker at den begynner å gå unøyaktig. Dette finnes det mange meninger om.
Utover dette: pass på at kronene er skrudd godt til før du hopper i sjøen (alltid, egentlig). Usikker på om stoppeklokken kan/bør brukes under vann på denne klokken, men det vet google eller noen av sonens andre innsatte. Og skyll den i ferskvann etter bad (men dette er vel mindre kritisk på din titanmodell).

• Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Stoppeklokken må ikke brukes under vann. Da "gaper" pakningene. Det kan være noen produsenter som lager løsninger som inngår dette, men jeg tror ikke Omega SM var en av disse.

Gratulerer forresten, @ThomasWebergTangen!

8

Takk for svar! Ingen overhengende fare mht stoppeklokke under vann, er noen år siden vi konkurrerte i å holde pusten lengst :D

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Uansett, så bør du få klokken trykktestet før den blir merd til vannet. Når den trykktestes vil den også kunne bli testet om knappene holder mål. Det gjelder jo alle klokker.

8

Gratulerer med en av Omegas beste bruksur. Du kan bruke den til alt, også ta tiden på 150meters dyp om du vil det.

Jeg hadde denne som eneste ur i 10 år, fantastisk klokke som altfor få vet hva er god for.

Kanskje de skulle lest hva Omegaguden Chuck mente om den..

Herlig folkens, har allerede begynt å få en god følelse rundt denne.

Bare å få tak i verktøy til å øke lengelengden nå så for jeg den rundt håndleddet