Brukt klokke i gave???

Medlem
28. sep. 2010
Min veldig kjære onkel fyller 60 Februar 2012.
Han har alltid vært og vil alltid være mitt store forbilde og er en veldig snill og omsorgsfull mann.
Slik har han alltid vært mot alle sine nieser og nevøer.
I den anledningen har vi (jeg??) lyst til å spleise på en skikkelig klokke til han.
Ingen av oss har spesiellt "feit" økonomi, derfor blir budsjettet på 5-6tusen kroner.

Spørsmålet er da, skal vi satse på en ny, automatisk Certina eller Tissot eller noe annet sveitsisk med automatisk, eller er det greit å kjøpe en brukt av de mer eksklusive "store" merkene som Heuer, Omega, Fortis, etc etc?

Mvh.
Tommy

Hvis din onkel ikke er helt gal etter klokker vil jeg forslå at du kjøper et nytt ur. "Vanlige" folk er knapt nok bevisst om det er quartz eller mekanisk. Et brukt ur i sekstiårsgave blir kanskje ikke oppfattet som like gjevt som et splitter nytt et.

Når det kommer til hva du skal velge mener jeg at du må ta utgangspunkt i mannens jobb- og fritidssituasjon. Har han en typisk kontorjobb vil det kanskje passe bedre med et klassisk dressur enn med en kraftig diver. Certina har noen ganske fine ur i den prisklassen du nevnte.

Lykke til!

I beg to differ.

Min far fylte 60 i fjor. I stedet for å kjøpe noe ræl fikk jeg kjøpt en nydelig Speedmaster Reduced her på TS.
En liten puss, et Zalo-bad for lenken osv, og den så ut som ny. Budsjettet var i området du har tegnet opp.

Fader'n var overlykkelig, og uret brukes ofte.

I beg to differ.

Min far fylte 60 i fjor. I stedet for å kjøpe noe ræl fikk jeg kjøpt en nydelig Speedmaster Reduced her på TS.
En liten puss, et Zalo-bad for lenken osv, og den så ut som ny. Budsjettet var i området du har tegnet opp.

Fader'n var overlykkelig, og uret brukes ofte.

samme gjorde jeg, kjøpte en herlig (brukt) Seamaster Pro med sverdvisere, som ble meget satt pris på.

var så vidt jeg klarte å gi den bort ;)
MAI2011klokkerdv045.jpg

En kollega av meg kjøpte en av mine (sukk) Omega Constallation Pie Pans for et par år siden og ga til sin far i presang.
Det var stor suksess!
Kjøp en vintage Seamaster (gull?) eller Constellation! Det kler en snill onkel på 60!

Da min far fylte 60 tidligere i år kjøpte jeg en NOS Omega Aqua Terra. For en som ikke er spesielt klokkeinteressert tror jeg dette var et godt valg, og han var ihvertfall meget fornøyd. Jeg har ingen motforestillinger mot et brukt ur som gave, men det er ganske "safe" å gi bort et nytt.

Det sprekker budsjettet ditt litt, men jeg fikk tak i denne for ca 12k.

6778.jpg

Det er så utrolig mye fint å få tak i - om du sprenger budsjettet.
2254.50 til den prisen går ikke - believe me, jeg har forsøkt.

Klokken bør i det minste være strøken om du kjøper brukt. Og etter min mening bør den også ha gjennomgått en fullservice hos AD. Det er ikke så stor stas om klokken får fem minutter for sakte første døgnet eller stopper når den ligger på nattbordet.

Vintage fra din fars fødselsår høres ikke dumt ut. Da får du kanskje råd til¨å gi den en skikkelig service før den store dagen.

Her følger jeg Minuteman. Kjøp noe nytt om onkelen din ikke lider av samme sykdom som oss her inne.

Jeg ville kjøpt nytt med mindre det var en klokke fra fødselsåret det var snakk om.

Som andre sier; er han ikke klokkegal ville jeg kanskje funnet noe nytt og fint til prisen dere ser for dere:) Evt kunne kanskje noe vintage vært fint, men da nyoverhalt og i full stand :)

Jeg ga pappa min 16700 Pepsi i 60 års presang, dette forde jeg visste at det var den eneste klokka i samlingen min som appelerte til han. Og den eneste han kommenterte med annet en "ny klokke nå igjen?" Jeg enig med de som mener at hvis du skal gi en brukt klokke må den være nyservet og strøken. Hvis det er en vintage kan den være brukspreget, men bør være litt spesiell.

Et verdivalg

Dette handler om verdier. Fra femtitallet og frem til åttitallet fikk verden oppleve toppen av mekanisk ingeniørinnsats. Det var tiden da kvalitet var hevet over effektivitet og pris. Ta Rolex urverk 1570, et udødelig urverk som ingen har laget nevneverdig bedre siden. De nyere 31xx urverkene bygger på same lesten. De har flere og bedre funksjoner, men de gir ikke bedre klokker.
Det samme gjelder Lemania og Valjoux urverkene som nesten alle sveitsiske urverk er bygget rundt.
Det kan være dyrere å eie en mekanisk klokke, men den har så mye mer historie enn et moderne quartzur. Jeg ville kjøpt et eldre mekanisk ur, som jeg gjorde til mine foreldre, Movado til mor og Cyma til far. Begge var veldig rimelige på eBay, og begge fikk service hos Alf Lie til 3-4000 kroner hver. Nå går de presist og stabilt begge to.
Et godt japansk eller sveitsisk urverk er pålitelig og mer nøyaktig, og varer kanskje livet ut. Det er ikke et dårlig valg.

Til slutt; en venn av meg trekker sitt ur hver morgen, og for ham er det blitt et rituale med tanker om at han trekker opp den dagen som er i ferd med å ta form. Litt kontakt med evigheten og øyeblikket, der altså.