Bryllupsantrekk

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Sted
Oslo
Jeg skal gifte meg til sommeren, og funderer veldig på hva jeg skal ha på meg. Bryllupet blir nokså ikke-standard, og en forholdsvis uformell affære. Omgivelsene blir sommerlige, og det blir ikke noe krav om spesielt pent antrekk. Folk får f.eks hint om å la bunaden henge igjen hjemme. Den vakre har sett seg ut en kjole (ikke hvit) fra en kjent designer (dyr!), som ikke er brudekjolete i det hele tatt, og skal kunne gjenbrukes i pyntete anledninger senere.

Jeg har fullstendig aversjon mot det norske standardbryllupsantrekket sjakett, så det er helt uaktuelt. Bunad passer ikke anledningen, omgivelsene eller stemningen det er lagt opp til. Jeg eier ikke noen uniform, og har strengt tatt ikke lenger noen tilknytning til de væpnede styrker som gjør det naturlig å bære uniform denne dagen.

Så hva går jeg for da? Smoking er selvsagt et alternativ, men jeg er ikke helt sikker på at det er hva jeg vil. Er noen form for dress mulig i en slik sammenheng? Hvordan bør den i så tilfelle være når det kommer til stoff, snitt og farge?

Håper noen av sonens stilbevisste har noen råd å komme med her!

Kan forsøke meg med noen forsiktige synspunkter, de står bare for min regning og jeg er både forberedt på og aksepterer kjeft og formaninger om at når en gifter seg så er det tross alt enkelte regler som må følges osv :cool:

Mitt beste råd er dette:

Ta på deg det du og bruden vil ha på dere, så lenge dere er komfortable med antrekket når dere ser på bildene fra bryllupet om femti år.

Det bombesikre er selvfølgelig en smoking, bildene vil alltid se bra ut (en onkel giftet seg i en lyseblå smoking med slengbukser og rysjeskjorte, men jeg regner med at du unngår den fellen).

Det høres ut som om du egentlig er ute etter noe sånt som en pen lindress, i et sommerbryllup syns jeg det er fint.

Uansett hva du velger så gå for kvalitet - gå til noen som kan faget, for eksempel Gunnar Øye, og prøv deg litt frem. Det er ikke bare konemor som skal ha dyyyre klær på bryllupsdagen ;)

Kos dere og gratulerer!

Enig i at det norske menn som oftest gifter seg i river i øynene.

Har ingen ide om normer og regler her, men jeg tenker en enkel sort dress av god kvalitet. Klassisk, men ikke i betydningen løs, heller kroppsnær, dvs italiensk-klassisk (er jeg helt på jordet nå...?) Smoking blir for stivt tror jeg, uten at jeg vet helt hvordan hennes kjole ser ut. Men hvit skjorte må du ha, og så noen fargetoner i slips og/eller lommetørkle som diskret plukker opp brudens farger.

Enkelt og elegant.

Edit: Glemte det viktigste av alt: Gratulerer! :)

Redigert:
Gratulerer, Krille!

Gå all in ;)

Neida.

Jeg kjørte smoking selv. Klassiker, perfekt å feste i. Gir deg Bond-følelsen ;)
110580-wedding-attire-ideas-for-grooms-2.jpg

Alternativet er en pen dress (selvsagt).

Og husk - pics or it didn`t happen ;)

Takk for gode råd gutter! Jeg har nå landet på dress, planen blir noe sånt som Tore foreslår med hvit skjorte og detaljer som matcher den vakres kjole. Var faktisk i går og bestilte målsømdress fra Corneliani hos L´Escalier. Supergod service og så mye hjelpe jeg vil ha, samt en hyggelig pris gjorde at jeg virkelig kan anbefale og gå dit!

Hvilke sko bør jeg ha? Tenkte kanskje bare et par sorte Oxfords (wholecut eller captoe). Eller kanskje Monkstraps?

Smoking er et topp bryllupsantrekk, men det trekker fort kleskoden opp til mørk dress for gjestene.

En pen dress, gjerne mørk blå ensfarget, er tidløs og går til alle fine anledninger, og her er kanskje gjenbruksverdien litt høyere.

Og som nevnt over, lindress er både flott og lov i sommerbryllup.

Det er et godt tips å prøve seg frem litt. For noen blir smoking for stivt og lindress for lett eller krøllete. Er du i Oslo har de gode utvalg hos G. Øye, Ferner, steen&strøm, osv.

Lykke til :)

Rart at ingen har diskutert hvilken klokke du bør investere i til antrekket ennå :D Må jo være en gylden mulighet til å kjøpe inn en grail som kan følge deg videre i livet :D

Rart at ingen har diskutert hvilken klokke du bør investere i til antrekket ennå :D Må jo være en gylden mulighet til å kjøpe inn en grail som kan følge deg videre i livet :D

Gode forslag mottas med takk:)

Spørs litt på budsjett og om du vil ha en dressy for dagen eller en hverdagsklokke for årene som kommer?
Jeg mener uansett at en slik klokke skal kjøpes ny slik at det er "din".

Gratulerer!

Hvilke sko bør jeg ha? Tenkte kanskje bare et par sorte Oxfords (wholecut eller captoe). Eller kanskje Monkstraps?

Her ville jeg kjørt med sorte captoe oxfords uten noen form for mønster selvsagt.

Hva med en pocketsquare i samme mønster/farge som brudens kjole?;)

Ser du har allerede bestemt deg for antrekk. Bra valg! Selv ville jeg da valgt å gå all-inn på detaljer. F.eks. slips og tørkle i samme farge som brudekjolen. Og ja, skjorta må være hvit.

Gratulerer!

Ninja: ser UJU nevner det samme, (litt treg jeg og).

Redigert:
Ang. klokke så synes jeg du burde bære et ur som du ønsker å videreføre i arv, i hvertfall ha samme betydningen kanskje. :)

Edit: En litt annen vri på dressfarge kan være blå. Typ lik som i "I Love You, Man".

Guys_wedding.jpg

Redigert:
F.eks. slips og tørkle i samme farge som brudekjolen. Og ja, skjorta må være hvit.
Mnja... pass nå for all del på at ikke slips og tørkle er i samme farge og mønster som hverandre, da, med mindre du vil se ut som en posterboy for tysk "konfeksjon". :)

Jeg ville helt klart gått for smoking. En smoking må nødvendigvis ikke være svart, marineblå er likeså bra. Mitt valg hadde vært en dyp marineblå smoking, med sorte satengslag av type sjal. Jeg hadde kjørt sløyfe og sokker(sløyfe og sokker skal alltid matche ;)) i samme stil som brudens kjole. Skjorte og tørkle i hvitt. Sko er et lett valg, helt enkle svarte oksfords gjør antrekket komplett, samtidig som det blir litt "casual." På armen ville jeg også hatt en helt ny dressklokke for anledningen.
Det eneste man må passe på med dette antrekket, er at man fort kan bli finere enn bruden. Og DET vil vi vel ikke ha noe av?!? ;)