Budapest

Medlem
31. jan. 2012
Sted
Oslo/Florø
Etter en del søking ser jeg ikke noe spesielt om Budapest, høstferiens reisemål. Lurer derfor på om noen har litt tips om ting som burde sees, mat som burde spises og gjerne klokkebutikker som burde besøkes? :)

Restaurant : Sir Lancelot. Jeg har vært mye i Budapest da jeg har en kamerat som studerte medisin der. Generelt: vær litt forsiktig. Sjekk alltid prisen før du bestiller en øl. Hvis ikke er prisen 2000kr. Bare Google litt om akkurat dette. Kjent problemstilling i Budapest. Mafia, politiet bryr seg ikke osv..

Ellers er det en strålende by.

Kan anbefale Tigris Restaurant. Ligger midt i sentrum i gangavstand fra de fleste større hotellene. Her får du gourmetmat til en grei pris. Har egen somellier. Få plasser, så her bør du bestille i god tid. Ellers er Cafe New York verdt et besøk. Fantastisk barokk stil og nylig oppusset til fordums pomp og prakt. Ønsker du virkelig gourmetmat er det Gundel som gjelder. Ligger en kort taxitur fra sentrum, men maten er helt i toppklasse. Det er dessverre prisene også. Liker du italiensk bør Pomodoro besøkes. Fantastisk italiensk mat i sentrum. Ofte fullt på kvelden så det kan være lurt å bestille bord, men de klarer som regel å skvise en inn. Det er også en fantastisk meksikansk restaurant i sentrum som heter Iguana. Perfekt til lunsjen!

Av turistseverdigheter bør du absolutt komme deg opp til fiskermannsbastionen eller gellerthøyden for en fantastisk utsikt over byen. Slottet som ligger på samme høyde som fiskermannsbastionen er også verdt et besøk. Parlamentet og basilikaen er begge fantastiske bygg og bør sees. Utover dette anbefaler jeg deg å bare gå rundt i sentrum på oppdagelse. Utrolig hvor mange flotte fasader man kan oppdage ved å se litt oppover.

Det er diverse klokkebutikker i sentrum rundt Vörösmarty tér midt i sentrum. Tror prisene er som de er ellers i verden. Aner dessverre ikke om det finnes prutningsmonn, men er vel lov å prøve seg. Husk bare at ungarere er litt reserverte av seg og til tider høytidelige og høflige. Derfor lurt å trå litt varsomt frem hvis man skal prute ;)

Det var vel det jeg kom på nå. Ha en storartes tur. Tror du kommer til å trives!

ps! Ungarsk vin er på høyden med større vinland i Europa. Får du sjansen så velg heller ungarsk enn fransk/italiensk!

pps! Angående det @Havvo sa. Helst ikke gå på restaurant i Vaci utca. Dette er gågaten/turistgaten midt i sentrum. Det er dyrt og dårlig. Og be alltid om å se menyen før du bestiller her. Noen av restaurantene er typiske turistfeller som opererer med fantasipriser som dessverre ikke synes før regningen kommer. Vær varsom og kjøp selger som vi sier ;)

Skal du reise med taxi er det generelt ikke noe problem hvis du reiser med et av de større selskapene. City Taxi er trygt og bruker taksameter man kan stole på. Velger du en litt tvilsom taxi så for guds skyld avtal pris på forhånd. 12-1500 forint er vel en grei pris for en tur rundt i sentrum.

Redigert av en moderator:
Budapest er en utrolig fin by, men sikkert lurt å være forsiktig, ja. Ungarere flest er hyggelige og greie (men reserverte), men det er også en del muligheter for å bli lurt i restauranter og barer. Pass også på hvordan vekslepenger blir gitt langsomt og med minste mynter først, og hvis du sier takk før de er ferdige med å telle opp, tar de det som et "behold resten".

Når det gjelder ting å se tror jeg allerede du har blitt tipset om det viktigste.

Det er omtrent 15 år siden jeg var i Budapest, og da hadde jeg et utrolig godt måltid på restauranten Bagolyvar (Ugleslottet) http://www.bagolyvar.com/ Jeg husker jeg blandt annet spiste mititei, som egentlig er en rumensk/transilvansk spesialitet. Ellers kan man smake goulash (staves gulyas på ungarsk), pörkölt (minner om goulash men litt tykkere og mindre suppe-aktig), pannekaker (palacsinta), og ikke minst brød med körözött (smørbart pålegg laget av cottage cheese, smør, finhakket løk, søt (édesnemes) paprikapulver, salt) som er fantastisk til frokost eller som tilbehør til mat eller øl. Hvis man liker vanvittig søt dessertvin, er Tokaji tingen, det smaker omtrent som flytende rosiner. Egri Bikaver ("Okseblod" fra Eger) er en veldig populær rødvin.

Edit: Glemte Palinka. Flybensin laget av frukt. Smaker bedre enn det høres ut, og dobbelt så skummelt.

Redigert:
Er halvt ungarer men har ikke så mye mer å komme med enn det som allerede er anbefalt.
Foruten at ungarske kvinner er noe av det flotteste som finnes.

Skal du bo er Buddha Bar Hotell helt konge. Vært flere ganger i Budapest, og dette er det kuleste hotellet i sin prisklasse jeg har vært på. Slipper toapapir også :)

Elles er New York og Corintas også bra.

Dere får Budapest til å høres livsfarlig ut! 99% av byen er nå kjempegrei. Unngå for alle penga (bokstavlig talt!)
turistdelen av Váci utca og kanskje også Vörösmarty tér, selv om den klassiske kafeen Gerbaud ikke lurer noen
(unntatt meg for lenge siden). Selv om man ikke skulle bli lurt, er maten ofte dårlig. Klassiske steder ved Váci utca, som "100 éves" og "Apostolok", serverer nå grusom "mat" rett fra mikroen.

Sett bort fra Váci utca trenger man absolutt ikke bekymre seg.

Og ungarsk vin er helt glimrende, unntatt det man får på polet. Ungarsk øl er ikke bra, men man får heldigvis
mye slovakisk og tjekkisk øl (Zlaty Bazant er en personlig favoritt; Budvar en annen), men jeg ville holdt meg til vin
i Ungarn.

Har dessverre ikke noen konkrete anbefalinger, men det er et greit utvalg av barer og tilhørende ikke-gourmet-spisesteder
finner man bl a ved Liszt Ferenc Tér (List-plassen) rett ved plassen/metrostasjonen Oktogon. En annen samling restauranter ved
Raday utca (spelling?) nær nasjonalmuseet. Er endel hyggelige kafeer og puber veldig nær sentrum rundt Deak Ferenc tér, hvor alle metrolinjer stopper. (På den "andre" siden ifht Váci utca.) Tripadvisor og Michelin skulle kunne gi gode anbefalinger.
Gundel (ved zoo/sirkus) er byens klassiske og mest berømte restaurant, men skal være dyrt og kanskje ikke så bra lenger.
Det er en "hage-restaurant" ved Gundel som kan være OK (er det "Bagolyvar nevnt over??).

Ingen grunn til å bekymre seg det minste om du unngår Váci utca.

Vet dessverre ikke om interessante ting å gjøre i Budapest. Rusle rundt, nyte den utrolige utsikten over Donau.
Ville kanskje også tatt en tur til et badehus, som er en klassisk ungarsk greie. Gellert er greit og trygt, og man kan få
massasje for en ok penge. Noen badehus er ganske er ganske ... øh ... spesielle (?)/ekslisitte og rettfrem sjekkested for homofile.
Tror det var Kiraly-badet jeg fikk oppleve det; nydelig tyrkisk bad men kanskje litt for ... ... dere skjønner. Gå på et sted
hvor man ikke skiller på hvilke dager kvinner og menn har adgang. Skulpturparken med skrotede kommunist-stauer
var en kultklassiker i utlandet for noen år siden, men ligger et stykke unna byen. Husker ikke helt hvordan man kommer dit.

Drosje er faktisk rimelig og kan trygt benyttes. Unngå de umerkede drosjene, selvsagt. Bruk ting som "Fö taxi" eller "City Taxi"
eller lignende.

Ha en fin tur, og rapportér gjerne tilbake om bra restauranter og gode klokkebutikker!

Jeg er naturligvis litt preget av mitt siste besøk i byen. Da jeg og en kamerat nektet å betale 4000kr for to øl, ble vi dratt inn på restaurantens bakrom. Der ventet 6-7 bulldoger med balltre og pistoler. Vi betalte for å si det sånn..gikk rett til politiet og de brydde seg ikke. Ringte Gjensidige og de sa dette var veldig vanlig. Vi hadde vært heldige som ikke fikk bank i tillegg. Fikk igjen på forsikringen for ran, men penger betyr lite i en slik opplevelse.

Det samme sjekke med søskenbarnet til en studiekamerat et par år etter. Han lå på sykehus i Budapest i over en uke etter hendelsen.

Så koster en øl 2000kr, så betaler du bare de pengene.

Sannsynligvis ikke, ref. @Hvalrossens innlegg over :)

Hørtes ut som en guffen opplevelse!

Ja, da var vi ikke mye høye i hatten..Helt vanlig bar. Ikke noe strippeklubb eller liknende. Jeg ble holdt på bakrommet mens de tok med kameraten min i bil til nærmeste minibank og tømte kontoen hans. Først da fikk vi gå.

Utenom dette fenomenet som tydeligvis er en gjenganger, så liker jeg byen godt. Bestekameraten min studerte medisin der i 6 år, så var på besøk flere ganger årlig. Det var en stor utvikling i byen bare på de 6 årene. Prisene på boliger steg kraftig og det ble merkbart mer vestlig og kapitalistisk bare på få år.

Redigert:
Var der for to uker siden i anledning Brylluppsrekognosering.
Kun 48h-tur ned og hjem men var veldig heldig med maten på en av byens to Michelin-stjerne-restauranter Costes.

Vi tok "bare" en fireretters med nydelig vinpakke til og det brakte løs på like under 2500 nok for begge. Anbefalles på det sterkeste.
Vinen var spesiellt morsomt, alle fem typer ungarske og flink sommelier som fortalte om hva som bøs.

For litt mere turistete opplevelse så var "arkaden" Gozsdu Court hyggelig med små koselige cafeer og nips-butikker.
Ellers så er "Ruin Pubs" morsomt opplegg og det finnes det vel flusst av, falleferdige innegårder som blir innredet som utendørspuber.

Eneste andre restauranten vi spiste på var "Klassz" http://www.klasszetterem.hu/ grei nok den og anbefalles

Jeg er naturligvis litt preget av mitt siste besøk i byen. Da jeg og en kamerat nektet å betale 4000kr for to øl, ble vi dratt inn på restaurantens bakrom. Der ventet 6-7 bulldoger med balltre og pistoler. Vi betalte for å si det sånn..gikk rett til politiet og de brydde seg ikke. Ringte Gjensidige og de sa dette var veldig vanlig. Vi hadde vært heldige som ikke fikk bank i tillegg. Fikk igjen på forsikringen for ran, men penger betyr lite i en slik opplevelse.

Det samme sjekke med søskenbarnet til en studiekamerat et par år etter. Han lå på sykehus i Budapest i over en uke etter hendelsen.

Så koster en øl 2000kr, så betaler du bare de pengene.

@Havvo: Hvor i all verden var dette?? Hadde vært veldig nyttig å vite.

Skal sjekke på Google maps om jeg finner det. Var ikke så langt fra Oktogon

I denne gaten tror jeg:

Akácfa

Her er samme konseptet: (blir presentert for en gigantisk regning på bar)

http://www.thebackpacker.net/travel-guide/travel-stories/hungary/36/

Litt på kanten han som skriver artikkelen , men ta det med en klype salt. Konseptet er det samme. Gigantisk regning, blir tatt som "gissel", tømme konto.

you should take precautions to avoid being ripped off at certain clubs, bars and even restaurants, especially those located in the main 5th. district tourist area in downtown Pest, close to the main hotels and in particular the Vaci utca area.

Receiving bills at the end of their evening up to several hundred thousand Hungarian Forints and who have been forced, under the threat of violence, to withdraw cash at the closest ATM to pay the bill. In these cases either a 'security guard' from the establishment would accompany the customer to the ATM, or another member of the party would be held kidnapped in the establishment until the bill is paid.

Redigert:
Takk for svar @Havvo; så på kartet at dette ligger nærme List (Liszt?)-plassen. Har selv vært der
i Bp endel ganger gjennom årene og har aldri hatt noen problemer.

Det nærmeste var ved 4-tida på en klubb og hvalrossen hadde nettopp kjøpt en ny øl
da servitøren opplyste at de stenger om 5 minutter. Hvalrossen, noe bedugget, insistere på å få drikke
opp nykjøpt øl. En velbygd boler dukket da opp og gjentok opplysningen om etablissementets åpningstider,
hvorpå Hvalrossens svirebrødre klarer å overbevise Hvalrossen om de helsemessige fordelene av å forlate
stedet. No problems.

Fyren i artikkelen virker helt loco. Kjenner også noen folk som har studert
flere år i Ungarn uten problemer. Uansett, det @Havvo skriver skjer sikkert også.

Skummelt at det også skjer på et ikke-lugubert sted unna Vaci utca ...

Forresten, @Havvo, har du rapportert til steder som Tripadvisor/thorntree?

Nei, jeg har ikke nevnt dette til noen før. Tenkte bare det var greit å ha litt i bakhodet når en her på TS spør om råd. Alt i alt så digger jeg Budapest. Litt forsiktighet, så går det meste bra.

La meg si det sånn. Jeg har bodd i Budapest i 6 år og har ALDRI blitt lurt på restaurant eller sjenkesteder osv. Det kan vel kanskje ha med å gjøre at jeg ikke vanket på typiske turiststeder, men det er vel så mye at man forholder seg sunt skeptisk til saker og ting. Går du inn på en restaurant som opererer med menyer uten pris, ja så blir du lurt. Går du inn på strippeklubb og bestiller vin uten å sjekke prisene så risikerer du en kjemperegning.

Jeg ble delvis "lurt" en gang på 6 år. Var full og hoppet inn i første og beste taxi. Dette var selvfølgelig en taxi utenfor de store selskapene. Glemte å forhandle om pris og endte opp med tredobbel pris på reisen. Det var min egen skyld, for jeg visste bedre. Gadd derfor ikke krangle med sjåføren. Shit happens. Samme opplegget kjører de i Stockholm, og det svir det mye verre på pungen. Der risikerer man å betale tusenvis av kroner for en kort taxitur.

Tusen takk for alle svar! Ser at jeg muligens skal la sub og lignende ligge hjemme og basere betaling på kontanter ja.. Ser også at negative tilbakemeldinger på byen går igjen på flere reisesteder, så dette kan bli spennende :mrgreen: