Dere får Budapest til å høres livsfarlig ut! 99% av byen er nå kjempegrei. Unngå for alle penga (bokstavlig talt!)
turistdelen av Váci utca og kanskje også Vörösmarty tér, selv om den klassiske kafeen Gerbaud ikke lurer noen
(unntatt meg for lenge siden). Selv om man ikke skulle bli lurt, er maten ofte dårlig. Klassiske steder ved Váci utca, som "100 éves" og "Apostolok", serverer nå grusom "mat" rett fra mikroen.
Sett bort fra Váci utca trenger man absolutt ikke bekymre seg.
Og ungarsk vin er helt glimrende, unntatt det man får på polet. Ungarsk øl er ikke bra, men man får heldigvis
mye slovakisk og tjekkisk øl (Zlaty Bazant er en personlig favoritt; Budvar en annen), men jeg ville holdt meg til vin
i Ungarn.
Har dessverre ikke noen konkrete anbefalinger, men det er et greit utvalg av barer og tilhørende ikke-gourmet-spisesteder
finner man bl a ved Liszt Ferenc Tér (List-plassen) rett ved plassen/metrostasjonen Oktogon. En annen samling restauranter ved
Raday utca (spelling?) nær nasjonalmuseet. Er endel hyggelige kafeer og puber veldig nær sentrum rundt Deak Ferenc tér, hvor alle metrolinjer stopper. (På den "andre" siden ifht Váci utca.) Tripadvisor og Michelin skulle kunne gi gode anbefalinger.
Gundel (ved zoo/sirkus) er byens klassiske og mest berømte restaurant, men skal være dyrt og kanskje ikke så bra lenger.
Det er en "hage-restaurant" ved Gundel som kan være OK (er det "Bagolyvar nevnt over??).
Ingen grunn til å bekymre seg det minste om du unngår Váci utca.
Vet dessverre ikke om interessante ting å gjøre i Budapest. Rusle rundt, nyte den utrolige utsikten over Donau.
Ville kanskje også tatt en tur til et badehus, som er en klassisk ungarsk greie. Gellert er greit og trygt, og man kan få
massasje for en ok penge. Noen badehus er ganske er ganske ... øh ... spesielle (?)/ekslisitte og rettfrem sjekkested for homofile.
Tror det var Kiraly-badet jeg fikk oppleve det; nydelig tyrkisk bad men kanskje litt for ... ... dere skjønner. Gå på et sted
hvor man ikke skiller på hvilke dager kvinner og menn har adgang. Skulpturparken med skrotede kommunist-stauer
var en kultklassiker i utlandet for noen år siden, men ligger et stykke unna byen. Husker ikke helt hvordan man kommer dit.
Drosje er faktisk rimelig og kan trygt benyttes. Unngå de umerkede drosjene, selvsagt. Bruk ting som "Fö taxi" eller "City Taxi"
eller lignende.
Ha en fin tur, og rapportér gjerne tilbake om bra restauranter og gode klokkebutikker!