Bytte av klokker med noen fra utlandet

Medlem
14. sep. 2009
Noen som har erfaringer av dette. Vet ikke om dette er momspliktig. Det er jo ingen penger som skifter hender.
Kan man bruke proformafaktura? Om du har noen erfaringer send gjerne en PM.
Dette er ikke et forsøk på unndra MOMS.

Bumper denne.

Noen som vet? Jeg holder på å ro i land en byttehandel med en gråforhandler i Danmark. Klokken jeg har tilbudt han i bytte er norskkjøpt og moms er naturligvis betalt i Norge. Hva skjer om jeg drar til til DK, bytter klokke. Kommer tilbake til Gardermoen og blir stoppet i tollen med en danskkjøpt klokke? (Ja, jeg vet om flere måter dette kan blir gjort ulovlig, men det er ikke aktuelt)

-mathfjeld

Det er selvsagt mva-plikt, også ved byttehandel. Det er verdien som er mva-pliktig. At denne sammenfaller med kjøpesummen ved en ren handel fritar ikke ved en byttehandel.

Det finnes ingen lovlige måter man kan ta inn en klokke med verdi over 6´uten å betale mva (med mindre den kan inngå i et flyttelass ved hjemflytting).

Men du kan selvsagt kjøpe en klokke i Norge mva-fritt hvis hensikten er utførsel av klokken for en byttehandel...

Ja, det hjelper urmakeren deg med. Både Bjerke, Tidemann og Alf Lie har avtaler for refusjon... Men jeg tror det kan være litt kronglete å få refundert for en nordmann, og når jeg tenker meg om lurer jeg på om utførsel til de nordiske land er unntatt.

Uten at jeg vet det kan det hende at det kan være en mulighet å momse den ut av Norge og inn i et annet EU-land, for så å ta den til DK hvis det et det du vurderer....

Ja, det hjelper urmakeren deg med. Både Bjerke, Tidemann og Alf Lie har avtaler for refusjon... Men jeg tror det kan være litt kronglete å få refundert for en nordmann, og når jeg tenker meg om lurer jeg på om utførsel til de nordiske land er unntatt.

Uten at jeg vet det kan det hende at det kan være en mulighet å momse den ut av Norge og inn i et annet EU-land, for så å ta den til DK hvis det et det du vurderer....

Takk, kjæresten har fremdeles bostedsadresse i EU, så dette er en muligløsning, men som du sier, jeg tror ikke det er mulig å få moms refundert innad i Skandinavia. Har en del ting som må på plass før det blir en handel, men takk for tips så langt:)