ca. 100 år gammel Breitling klokke

Medlem
11. juli 2014
Hei,

Jeg har arvet en ca. 100 år gammel Breitling klokke.

Har ikke så mye peiling på dette, men vil si at den ser ganske bra ut for å være så gammel selv om den er litt slitt, ellers så fungerer den selvfølgelig helt fint. På baksiden er det et serienummer 467366..

Er det noen som kjenner til denne klokken som kan fortelle meg litt mer om den? Dagens verdi?

Gjerne send meg mail på ernes1604@gmail.com så sender jeg bilde (klarer ikke å legge det inn her av en eller annen grunn)

Hvis det er serienummeret, er den fra før krigen i alle fall. Alle lister jeg kjenner til begynner f.o.m. 1944, og da med numre fra 563.000 og oppover. Denne er ca. 100.000 lavere, vil tippe den er i fra mellomkrigstiden (1920-1935).

Er det en av de tidlige lomme-urene, er det ikke så mye jeg vet om den, da må noen andre hjelpe. Er det derimot et armbåndsur, er det veldig interessant.

Så hvorfor interessant? På tredve-tallet utviklet Breitling seg veldig, spesielt ift kronografer (stoppeklokke, ofte med vanlig klokke i tillegg). De satset tungt på fly- og militærindustrien, og var eneleverandør av kronografer til RAF fra 1939 og utover. Merk at dette var krono-er brukt i cockpit, ikke rundt håndleddet. :) Denne satsingen smittet selvsagt over på de kommersielle modellene, og for oss "krono-interesserte" er det spennende å se tidlig spitzenklasse-kvalitet som dette.

Men for å kunne si noe mer om klokka di, må nok bilder til. Sjekk guide for bildeopplasting, jeg mener noen har lenket til den ovenfor.

Her er bilder

Så vidt jeg kan se, er dette en original førkrigs Breitling.

Her er et par bilder jeg har fått på mail i fra Ernes:

Breitling1_zps9419172e.jpg

Breitling2_zps9487680a.jpg

Den er ganske nær en referanse 792, her et bilde fra en katalog fra 1946:

Dette er fra Richter sin Breitling-bok. Kassen er anderledes, skiven identisk.

Vanskelig å si ang. verk. Et mulig spor er kanskje det som står under 792: 14'''. Jeg antar det betyr linjer (lignes)? Her må urmakergjengen svare. I så fall har vi størrelsen på verket. Muligens Venus, men antar at det nok er for tidlig.

En tanke rundt dette at katalogbildet er fra 1946: Kan det tenkes at klokka faktisk er kjøpt ETTER krigen, og at det er brukt kasse fra mellomkrigstida? Blir jo spekulasjoner, men det er kanskje et tenkelig scenario. Trådstarter vet kanskje mer om historikken.

Redigert:
Vil tippe at den er fra rundt 1940 +- Et bilde av urverket vil selvsagt gi en bedre pekepinn. Breitling benyttet forskjellige fabrikanter av urverk, men det var ganske vanlig i perioden 1935-55 å benytte Venus verk, (caliber 170 og 188, hvor 188 har minuttelleren kl. 3 som bildet). De tidlige Breitlingene jeg har bilde av er alle single button chronoer :)

Noen bilder fra Journal Suisse Horlogerie jan/feb 1939. 3 siders Breitling reklame med kronografer + et bilde fra utstillingsomtale i Bale 1939. Kult tofargebilde med en 3 register kronograf i flaske - anbefalt for daglig bruk :)