California dreaming

Timely

Støttemedlem
Medlem
4. sep. 2010
Har lenge vært en beundrer av Officine Panerai - og spesielt av deres mange flotte special editions. De fremstår for meg som klokkekunst på høyt nivå. Samtidig har de en samler verdi som gjør at den den initielle investering faktisk kan være lønnsom i det lange løp.

Har lenge hatt et spesielt godt øye for Panerai Radiomir PAM 249; en special edition fra 2006. Denne modellen blir gjerne referert til som "Cali dial". Jeg kom nylig over en brukt versjon som var i perfekt stand. I følge første eier kun brukt 2-3 ganger, og slik ser den også ut. Må innrømme at "vil ha" følelsen var særdeles sterk og kjøpet ble raskt gjennomført.

Eiergleden er foreløpig veldig stor og klokken fremstår som et lite kunstverk. Kan nok ikke kalle meg en ekte paneristi. Det er for mange forlokkende alternativer der ute til at jeg vil forbli monogam. Men en liten bit av mitt hjerte eier nok min første Panerai klokke :D

Her er noen bilder av klokken...

PAM249-1.jpg

PAM249-2.jpg

PAM249-13.jpg

PAM249-4.jpg

PAM249-5.jpg

PAM249-6.jpg

PAM249-7.jpg

PAM249-8.jpg

PAM249-9.jpg

PAM249-11.jpg

Fantastisk lekkert, må innrømme at det så litt spesielt ut ved første øyekast, men etter en nærmere titt må jeg si dette uret virkelig falt i smak. Radiomir er ikke min favoritt, men dette var lekkert. Gratulerer!

Tusen takk for utrolig flotte bilder av et sjeldent og vakkert ur.
Denne er jeg virkelig svak for! Noen urprodusenter kan virkelig dette med å lage gode relanseringer av egne historiske modeller. Californiaen er kanskje den beste av dem alle!

Vakkert! Takk for at du deler!

Pam 249 er en fantastisk Panerai, faktisk en av de fineste IMO:D
Gratulerer!!

Lekker panerai! :D

Orgianlen: Page 27 Radiomor Panerai [Reference 2533] Circa 1936

The Rolex made Panerai Reference 3646, pictured below has unusual art deco dial known as the California dial which has Roman numerals on the top and Arabic numerals on the bottom. This new model was different than its predecessor in that it had an diamondshaped winding crown. In Chapter 5 of this series, we will examine how, it many ways, this watch and dial design formed the basis for the Rolex Submariner

http://rolexblog.blogspot.com/2007/07/chapter-3-complete-history-of-rolex_2123.html

Lekker panerai! :D

Orgianlen: Page 27 Radiomor Panerai [Reference 2533] Circa 1936

http://rolexblog.blogspot.com/2007/07/chapter-3-complete-history-of-rolex_2123.html

Utrolig spennende artikkel.
Det var i alle fall nytt for meg at det var Rolex som satte på de første Crown protector's som Panerai nå er så berømte for -
"With the introduction of the 6152/1 model, Rolex added a new winding crown guard mechanism that allowed the watch to maintain its waterproof seal in deeper water than the conventional crown."

Sorry, du har helt rett, og jeg uret(t)! ;)

G4RM: Det tror jeg er upresist. Rolexkassene hadde såvidt jeg vet ikke kronebeskytteren? Men mulig jeg tar feil her. Jeg tror det dreier seg om en den vanlige kronen man ser på Radiomirkassene. Kronebeskytteren gjorde såvidt jeg vet ikke sin entré før på 1950-tallet og ble utformet av Panerai.

Denne tråden har passert litt under radaren min, virkelig en nydelig klokke!

Har sett denne California-dialen på et par PAM-hommager tidligere, men aldri sett noen modeller fra PAM med dette før nå. Er denne skiva eksklusiv for Panerai, eller noe flere produsenter bruker/brukte? Og hva er poenget, er det kun estetisk eller ligger det noe mer bak?

Det er vel primært estetisk, men det kan vel hjelpe på å vite opp/ned på klokken også.

Det er en del Rolex-ur med denne skiven, typisk fra 30-tallet tror jeg.
Det finnes definitivt flere modeller fra andre produsenter også, uten at jeg kan nevne noen :)