Cape Cod og Scotch-Brite

Medlem
12. nov. 2012
Sted
Drotningsvik, Bergen
Hei.
Har nettopp begynt med rengjøring og "oppfreshing" av eldre klokker.
Har hørt det at på polerte overflater, fungerer Cape Cod Polish meget godt.
Vil dette si disse poleringsfillene som er klar i pakken? Som denne?

ECONOMY SIZE TIN OF CAPE COD® METAL POLISHING CLOTHS

Og på børstede overflater har jeg hørt at Scotch-Brite virker veldig bra.
Er dette da en grov variant? Så på den "normale" som heter High Duty?

3M US: Product Catalog: Heavy Duty Scour Pad

Om noen har andre produkter eller utstyr som de har hatt god erfaring med, post gjerne en link her :)

-Regje

Cape Cod funker som bare det for fjerning av hairlines, ble overasket over hvor ny exploreren min så ut etter jeg brukte det første gang. Har dog bestemt meg for at de skal forbli upolert fra nå av, av sentimentale grunner... :cool:

• Liker
Reaksjoner: nikko88
Har sett noen videoer hvor resultatene er helt utrolige.
Men en ting jeg som nybegynner lurer på.
Hvordan kan man lett se/sjekke forskjell på plexiglass og vanlig glass? Evt andre typer som blir brukt?

-Regje

Plexi kjennes varm ut når du berører med en finger. Safir kjennes som kald

Okei, og polywatch vil kun virke på plexiglass?

Men du vil aldri kunne gjøre noen skade (?) ved å bruke polywatch på safir/hardlex
- de er så pass harde at riper sjeldnere oppstår, men når de gjør de får du dem ikke vekk.

Plexi er vanligere på eldre ur og samtidig populær på moderne hommager til datidens store.
Vet ikke helt når i tid skillet går mellom å bruke de forskjellige typene på de større produsentene.
(samtidig så fåes noen modeller med begge deler)

Men du vil aldri kunne gjøre noen skade (?) ved å bruke polywatch på safir/hardlex
- de er så pass harde at riper sjeldnere oppstår, men når de gjør de får du dem ikke vekk.

Plexi er vanligere på eldre ur og samtidig populær på moderne hommager til datidens store.
Vet ikke helt når i tid skillet går mellom å bruke de forskjellige typene på de større produsentene.
(samtidig så fåes noen modeller med begge deler)

Dette vil da si så lenge jeg holder på med litt eldre klokker, vil de mest sannsynlig ha plexiglass, og polywatch vil fungere utmerket? :)

-Regje

Dette vil da si så lenge jeg holder på med litt eldre klokker, vil de mest sannsynlig ha plexiglass, og polywatch vil fungere utmerket? :)

-Regje

Nja. Plexiglass ble oppfunnet på 30-tallet, så klokker produsert før krigen er nok helst vanlig glass. Klokker produsert fra sånn ca. 1940 til sånn ca. 1980 er vel ofte plexi, men ikke nødvendigvis.

Plexi er jo egentlig klarplast, mens glass er jo glass. Du vil se og kjenne forskjell.

Jeg tror Polywatch o.l. kan ripe opp safirglass, så vær litt forsiktig. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg ville nok testet på noe billig før jeg forsøkte meg på et dyrt oppussingsobjekt.

Nja. Plexiglass ble oppfunnet på 30-tallet, så klokker produsert før krigen er nok helst vanlig glass. Klokker produsert fra sånn ca. 1940 til sånn ca. 1980 er vel ofte plexi, men ikke nødvendigvis.

Plexi er jo egentlig klarplast, mens glass er jo glass. Du vil se og kjenne forskjell.

Jeg tror Polywatch o.l. kan ripe opp safirglass, så vær litt forsiktig. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg ville nok testet på noe billig før jeg forsøkte meg på et dyrt oppussingsobjekt.

Ja, det er dette som er planen. Har noen billige, litt eldre klokker jeg skal prøve på, og kan evt legge ut noen bilder av resultatet :)
Men hva med Scotch-Brite? Noen som har erfaring med dette?
Er det den jeg linket til tidligere som blir brukt?

-Regje

Kanskje litt overkill, men her er en guide fra eHow.

Instructions

1
Use a jeweler's loupe to identify all scratches on the watch crystal. You do not have to remove the watch crystal from the watch.

2
Use a polishing cloth to remove dirt, grit, lint or any debris on the watch crystal. Squeeze a small amount of standard toothpaste with abrasive properties onto the watch crystal. Gently brush the toothpaste into the crystal for five minutes. Wipe clean the watch crystal. and repeat another five minutes, according to Timezone.com.

3
Use the jeweler's loupe to inspect your progress. Repeat application if necessary. Apply Brasso polish once the watch crystal is wiped clean. This will polish the crystal to a clear, bright shine.

4
Apply Autosol or Polywatch to the watch crystal in the same manner as toothpaste if you prefer to use a product specifically designed for watch crystals. These products will provide the same results as toothpaste. You may also apply Cerium Oxide, a glass scratch remover used specifically in the window manufacturing industry.

5
Apply a small amount of 3-micron diamond paste using your finger or a Kleenex if removing scratches from a sapphire crystal. Rub the paste in for about five minutes. Remove paste with cloth. Buff the sapphire crystal with one-quarter micron buffing diamond paste for finishing.

6
Use a toothpick to remove excess polish and gunk that may accumulate between the crystal and the bezel that secures the crystal in place. Gently work the toothpick around the diameter of the bezel. Wipe the bezel clean with a cloth.

7
Buff the watch crystal with a polishing cloth.

Scotch Brite hører jeg bare fortalt at "man drar bare noen ganger over lenkelåsen så er den helt fri fra hairlines"
Skulle gjerne hørt mer grundig om dette :)

Scotch Brite hører jeg bare fortalt at "man drar bare noen ganger over lenkelåsen så er den helt fri fra hairlines"

Stemmer.. Kan også med hell brukes på lenker, men du må maskere opp evt. polerte deler nøye. Mener bestemt å huske at det ligger en tråd om dette emnet et eller annet sted på forumet fra før, da for en seamaster pro.

Plexi eller hesalite

Det funker fint med tannkrem, det etterlater litt mer riper enn Polywatch. Min erfaring er at messing/kobberpuss fungerer nøyaktig like god som Polywatch. Jeg har testet mange ganger med to halve glass osv.

Det å pusse bort riper er jeg litt skeptisk til egentlig, for eneste måten å få det til på er ved å "file" ned alt rundt, og da endres jo klokken litt. Dessuten er ikke klokken ny mer enn en gang. Etterhvert er den brukt, og da kan det være greit å la den være det.

Mine to cent...

Kanskje litt overkill, men her er en guide fra eHow.

Denne guiden virket jo rimelig likt slik jeg tenke :)
Har bestilt både Cape Cod, Scotch-Brite og en tube PolyWatch fra eBay, så nå får vi se om det blir noen resultater :)

-Regje

Noen som har en guide på hvordan man børster opp igjen? Bare å ta det pent og i samme retning som børstingen går fra før?

Noen som har en guide på hvordan man børster opp igjen? Bare å ta det pent og i samme retning som børstingen går fra før?

Kortversjonen er at du kun børster én vei (altså ikke gnukke frem og tilbake) og at du drar absolutt i en rett linje. Kombiner dette med maskering og du kan fort få et overraskende bra kosmetisk resultat uten å ha tatt bort nevneverdige menger materiale. Sakte er bedre enn fort og forvent å bruk litt tid.