Carrera eller Speedmaster?

Medlem
20. feb. 2011
Innlegg
25
Sted
Oslo
Hei, jeg er ny her og trenger litt råd og veiledning. Vurderer seriøst å kjøpe meg en ny klokke, men er i tvil om hva jeg skal velge. Jeg har et par vintage Omegaer som jeg er veldig glad i, men nå er jeg ute etter en ny, og mer robust klokke. Har lenge sikla på en ny Speedmaster Pro, men etter en tur hos urmakeren fikk jeg også sansen for Tag heuer Carrera. Carreraen er noe rimeligere og ser veldig bra ut, men samtidig har jeg inntrykk av at Speedmasteren gir et bedre kvalitetsinntrykk.

Så hvis det er noen som har noen erfaringer eller innspill å dele med meg vil jeg være veldig takknemlig.
 
Jeg har Speedmasteren (sapphire sandwich), og ville valgt den hver gang. Jeg har rett og slett ikke så veldig sans for de fleste moderne Tag Heuer-modeller, selv om jeg prøver. Og det er ingenting som tilsier at ikke Carrera skulle være supre greier, det er bare..... sånn er det bare!

Speedmaster er en udødelig klassiker og et ikon. Jeg ville gjettet på at evt videresalgsverdi er høyere på Speedy også, om slikt er interessant for deg.
 
Hvis jeg skal tippe vil over 90% av svarene du får her vil anbefale deg en Speedmaster.:)

Følgende argumenter vil forekomme hyppig:
In-house verk
Kvalitet
Historie
Design

Så får vi se om spådommen min slår til.;)

EDIT; Ser at rushet har begynt allerede ja.
 
En speedy pro er absolutt "noe annet" enn tag'en, jeg er ikke like solgt på "in house" terminologien på dette verket som mange andre her er (se http://www.chronomaddox.com/moonwatch_cal_background.html for mer info) men at det er noe helt annet enn en "run of the mill" eta modifisert hos omega, ja jøss.

Det gjelder strengt tatt mange av omegas ETA utgaver, men det er en annen diskusjon.

Uansett, en Speedy Pro er klassisk, fantastisk, vakker og tidløs. 1861 urverket har en rik historie og klokken er mer eller mindre uendret siden den kom.
 
Har ingen av delene men, med fare for å fornærme TAG folket, det er kun Omega som gjelder i denne prisklassen. TAG ser imidlertid veldig bra ut på damer ;)
 
Jeg synes ikke dette er så lett som mange over.
Selv har jeg begge to i samlingen. Det er det ideelle.
Carreraen har et meget solid og ganske bra justert 7750 verk.
Det er et meget stilrent og utrolig solid bygget ur. Etter min mening et litt glemt og undervurdert stykke urhistorie. Carrera modellen har røtter tilbake til de første automatiske chronografene og må ikke avfeies som et mote/design ur.
Argumentene for Speedyen finner du ovenfor. Det er et historisk ur du aldri blir lei, med et manufacture verk. Unike saker...
Egentlig tror jeg du bare må prøve de på armen og kjenne etter hvilket ur som gir deg go'følelsen.:D
 
Egentlig tror jeg du bare må prøve de på armen og kjenne etter hvilket ur som gir deg go'følelsen.:D

Ja dette er vel det beste rådet.

Vi er kanskje litt for engasjerte noen ganger, og glemmer å presisere at det tross alt er DU som skal gå med klokken.
Det er alt for lett å få meningene sine farget av andres her inne.;)

Prøv begge klokken på armen, gjerne flere ganger, før du tar en avgjørelse.
Det hadde jo vært skikkelig surt å kjøpe, for så å finne ut at den andre klokken var mer din stil. Det er oppskriften på å gå på en økonomisk smell. (slik mange her har gjort før deg...;))
 
Her er det ikke noe valg. Carrera er utvilsomt en flott klokke, men Speedmaster Pro er et ikon, på linje med Breitling Navitimer og Rolex Submariner.

Urverket i Speedmaster Pro er et veldig bra urverk, men det er ikke inhouse! Lemaniaverkene blir laget av ETA.
 
Urverket i Speedmaster Pro er et veldig bra urverk, men det er ikke inhouse! Lemaniaverkene blir laget av ETA.

Carreraen har en "justert" 7750 såvidt jeg ahr skjønt, hvordan er den i forhold til ETA verket i Speedmasteren ? (7750 er vel også laget av ETA ? eller har jeg misforstått ?). :roll:

Kona har Carreraen og er veldig fornøyd, men selv tror jeg nok jeg hadde gått for "ikonet" som de fleste andre her...
 
7750 kan du justere så mye du bare gidder, det er fortsatt et ganske røft verk. Chronosekundviseren vil ha en tendens til å "hoppe" litt og ikke være så smooth som du kanskje ønsker deg, og det kan jo være en liten nedtur om du ikke er klar over denne karakteristikken til 7750.

Uansett er 7750 en arbeidshest av dimensjoner, den er presis og solid og varer lenge.

Det er som regel en god del merkbar "rotor wobble" i dem, delvis fordi de er unidirectionale slik at rotoren spinner fritt ene veien og delvis fordi 7750 er et kraftig verk - det har en kraftig mainspring som krever litt energi å trekke opp som igjen betyr at rotoren er moderat tung.

Jeg liker den følelsen personlig, synes det er morsomt å kjenne rotoren, men dette er som sagt noe av det som gjør verket "røft".

IWC har etter sigende polert opp og byttet en del deler i sine 7750 baserte klokker som har redusert friksjonen og som igjen har gjort at de kan bruke en svakere mainspring. Om det betyr lettere rotor og mindre wobble vet jeg dog ikke.

Til slutt må det nevnes at 7750 er et høyt urverk, det betyr at klokkene blir ganske massive i høyden uansett når du har med 7750 å gjøre. Vær obs på det mtp skjorter osv. Det kan faktisk ha noe å si.

Edit, glemte å svare på det du spurte om, ETA lager også 7750'en ja.

Men 1861 som du finner i Speedy Pro er veldig mye mindre hyllevare enn 7750. Ekstremt mye mindre.

For å si det slik er urverket du finner i Speedy Pro vesentlig mer eksklusivt enn hva du finner i de fleste rolexer mtp på tilgjengelighet og volum produsert per år. Ta det for hva det er verdt :).
 
IWC har etter sigende polert opp og byttet en del deler i sine 7750 baserte klokker som har redusert friksjonen og som igjen har gjort at de kan bruke en svakere mainspring. Om det betyr lettere rotor og mindre wobble vet jeg dog ikke.

Den "wobbler" ganske kraftig i min Portuguese Chrono ihvertfall:p
 
ETA/Valjoux 7750 et veldig godt urverk, robust og driftsikkert, men Lemaniaverket regnes som et edlere urverk og er mer avansert i konstruksjonen (column wheel).

I dag er vel bare Blanpain, Brequet, Patek Philippe og Omega som bruker verket, tidligere ble det også brukt av Breitling. Selv om Lemania verkene lages av ETA er dette ikke en standard katalogvare, i motsetning til 7750 som blir brukt av ”alle”.
 
Tusen takk for innspill. Lærerikt for meg, dette!! :p Har vel fortsatt ikke bestemt meg 100%, men akkurat nå heller det mot en reduced speedy med svart skinnrem....
 
Reduced ja. Den bruker et helt annet urverk igjen. Med en chronographmodul montert "oppå". Vistnok et sant .... å jobbe på.

Speedmaster reduced har heller ikke den historien som pro utgaven har..

Fordelen er at den er lettere å leve med. :)
 
ok...min uvitenhet når det gjelder klokker er tydeligvis stor:p. Men det er uansett veldig nyttig med tilbakemeldingene dere gir. Sånn sett gir det meg et bedre grunnlag for å velge den rette klokken for meg..
 
Skal du ha speedy er det speedy pro som gjelder. Ikke gå i noen reduced felle ;). Det er en helt annen klokke på alle mulige måter.

Den er i mine øyne like mye porsche 911 som en gammel boble. Du ser at linjene har noe til felles og samme folk har vært borti dem på et designstade, men utover det er det ganske forskjellig.

OK, litt dårlig sammenligning men like fullt... ikke finn på noe Speedmaster Reduced. Vær så snill ;).
 
ETA/Valjoux 7750 et veldig godt urverk, robust og driftsikkert, men Lemaniaverket regnes som et edlere urverk og er mer avansert i konstruksjonen (column wheel).

Dagens Speedmaster har ikke column wheel. Det gamle cal 321 hadde kolonnehjul, mens dagens 861/1861/1863 har noe som på engelsk kalles shuttle/cam - vet ikke hva det heter på norsk:)