Cartier, juggel eller klokker?

Medlem
22. nov. 2009
Sted
Oslo
Jeg skal en tur til New York i juni.
I den annledning tenkte jeg å kjøpe en klokke der nede.
Jeg vurderer tre merker, Panerai, Omega og Cartier.
Må innrømme at jeg har blitt litt forelsket i Cartier Santos 100, og denne er også akkuratt i den prisklassen jeg får råd til.
Men så lurer jeg da, er dette en "ordentlig" klokke? eller er det bare juggel og fanteri?
Hva synes dere wis'er om denne klokken og Cartier generelt?
Har aldri lest noe om Cartier her inne før.

Var under oppfattning av at Cartier var moteklokke, men jeg kan ta feil her.. :roll:

Panerai har en Boutique i NYC som sikkert er verdt å få med seg.

Som nicket mitt skulle tilsi, så er jeg naturligvis av den oppfatningen at Cartier ikke på noen måte er juggel. Særlig ikke Santos 100. Pålitelig ETA-verk på innsiden, og bygget på et historisk viktig ur. Også en av få klokker jeg har fått komplimenter for av ikke-WIS'ere.

Nå for tiden er Cartier mest kjent for sine smykker, og mange klokkefantaster rynker på nesen. Men så vidt jeg vet holder vel også Cartier på å utvikle sin egne in-house-verk.

Jeg hadde ikke sagt nei til en Pasha heller, jeg.

cartier-pasha-seatimer-1.jpg

Santos 100 er jo en skikkelig fin klokke.

Tank-formen var de vel ganske tidlig ute med også?

1904 ja.. det er jo en god stund siden og burde gi dem alibi godt nok ;)

Jeg synes Santos med gummibezel er ganske tiltrekkende.. men kanskje litt jålete. IMO er en mindre størrelse svært kledelig på en kvinne.

Panerai butikken skal selvfølgelig få besøk! vær ikke redd! kanskje jeg får tatt noen bilder til dere her inne.
Nei noen moteklokke er det ikke, det er sikkert og visst, og den er jo designet som en manneklokke basert på den legendariske tank som Cartier ikke bare var tidlig ute med men faktisk først så vidt jeg vet!
Cartier kommer med sine inhouse verk iløpet av dette året, og de satser nå for fullt på klokker, og da særlig for menn.

Det er bare litt kjedelig å bruke så mye penger på et ETA urverk:(

hphagen skrev:
Det er bare litt kjedelig å bruke så mye penger på et ETA urverk:(

ETA-verk og modifiserte ETA-verk brukes i veldig mange high-end ur, og hadde sannsynligvis blitt brukt i flere hvis det ikke hadde vært for at ETA er i ferd med å skru igjen krana. Innvendingen mot Cartier har vel vært at de har brukt et relativt enkle ETA-verk uten oppgraderinger.

Cartier har en lang historie med å bruke Jaeger-verk, og står på INGEN måte tilbake for de aller fleste andre luksusmerker. Andre Jaegerbrukere er jo som kjent bl.a. AP og PP.

Listen av ETA-brukere er like lang som listen av klokkeprodusenter, så der har i alle fall Cariter ikke noe å skamme seg over. De har også noen klassiske design som står støtt i historisk sammenheng.

Det som gir Cartier "smykkesmak" er vel heller at de også produserer smykker. De to tingene resonerer meget dårlig hos oss horologiinteresserte menn.

Jeg må innrømme at jeg hadde omtrent samme listen som deg ved siste klokkekjøp. Vurderte en Cartier Santos 100 XL (svart/grå) siden jeg synes den er utrolig tøff. Jeg prøvde klokken i London og synes den er virkelig "lekker", men har en litt dårlig følelse for denne typen Cartier klokker. Det er litt det samme som jeg føler med Rolex...sikkert utrolig bra ur, men ALLE vet hva det er. Litt "showoff" på en måte. Ikke meningen å tråkke noen på tærne, men det er min personlige følelse for dette. I tillegg synes jeg den er for dyr ihht urverk (standard ETA). Man betaler mye for Cartier merket. :roll:

Jeg endte opp med en Jaeger istedenfor....tror ikke de helt kan sammelignes....men så var Jaeger'rn litt dyrere også..

Det som er litt rart er at jeg nå ahr begynt å vurdere Cartier igjen...hmmm...

Andre med synspunkter på dette ? :mrgreen: