Cartier Santos og klokkefolkets meninger om denne

Medlem
21. juli 2010
Sted
OSLO
Har siden jeg kjøpte Rolex Explorer´n sist jul letet etter min neste klokke. Klokkene som da har ligget øverst på ønskelisten er Rolex Datejust, IWC Mark XVI og Cartier Santos.

Da Rolex Datejust er bortimot identisk med Explorer´n i både form og størrelse, synes jeg det blir litt smør på flesk og kjøpe en Datejust. Særlig siden det ikke er billige klokker vi snakker om.

IWC Mark XVI er pen men jeg vil ha en deployantspenne istedenfor vanlig beltespenne. Synes det er rart at de ikke har oppgradert dette. Tross alt, det er en Contemporary model fra IWC og trenger ikke og forholde seg historisk korrekt. Dessuten er verket et masseprodusert ETA. Skal en ha lenke til denne blir mellomlegget ca. 8000. DET er grov pris på en lenke til en klokke som koster ca. 24 000 med lærrem.

Den siste jeg har sett på er Cartier Santos 100. Her er en klokke jeg har sett på i flere år. Den er rett og slett et nydelig stykke kunst med en utrolig historie bak seg. MEN, prisen er GROV med tanke på at det er samme verket som sitter i IWC Mark XVI.

Pr. dags dato frister Cartier Santos 100 mest da den er noe annet enn det man ser både her på tidssonen og ellers på klokkefolks armer. Tross alt, forandring fryder og Cartier er vel et av de fremste luksusmerker vi har i verden.

Vil gjerne høre hva dere mener om denne saken :)

Å si at IWC putter standard hyllevare urverk i klokkene sine blir litt feil.
IWC er en av de (få) som modifiserer verkene før de puttes i kassen.
Litt om det her.
Endel urverk skal også etter sigende være bestilt fra ETA etter IWC spec.

Ellers er kanskje ikke Cartier de mest teknisk interessante klokkene, men de har historie man ikke skal kimse av.
Et klassisk og tidløst design er heller ikke å forakte. Hvis denne tiltaler deg så kjøp.:)
Vit at du også her betaler en god andel av prisen for merkevare.

Rent estetisk synes jeg Cartier Santos er utrolig flott!

Go for it og post masse bilder!:D

Her hadde jeg faktisk gått for Cartier. Verkene til Cartier ligger langt over de aller, aller fleste i finish. Og ikke minst, det blir som å kjøpe seg Jaguar contra BMW, Mercedes og Audi....

Lykke til!

Kanskje ikke særlig overraskende brukernavnet mitt tatt i betraktning, men jeg sier: Gå for Cartier! ...og du har PM.

Jeg drages mot Cartier selv.. Jeg er en sucker for historie og tradisjon og det er flere modeller som tiltaler meg fra Cartier, både historisk og estetisk.

Hadde jeg ikke sabotert klokkekontoen min med kjøp av motorsykkel hadde det nok fort blitt en Cartier..

Så en Cartier Santos i helgull i begynnelsen på den nye utgaven av Wallstreet med Michael Douglas. Måtte se sekvensen flere gang og i stillbilder. hehe, nydelig klokke,ja. Er i tenkemodus og skal være det ei stund til.
Hva med andrehåndsverdi på en Cartier Santos, vil den holde seg greit i verdi?