Certina DS-2 Automatic - skifte glass, kanskje overhaling?

Medlem
14. nov. 2009
Hei,

Mens jeg lette etter en Certina jeg trodde var forlagt "hjemme-hjemme" (som i "hjemme hos mor, men ikke der jeg bor nå" :p), kom jeg i stedet over en annen Certina etter min bestefar - en DS-2 Automatic. Det er "Certidate"-versjonen etter det jeg har kommet frem til, da den har dato (ikke quickset), automatverk, og ikke dagvisning. Har brukt denne siden for å finne info.

Klokken så ganske miserabel ut,men det er utrolig hva en gammel tannbørste og litt pirking med en tannpirker kan gjøre med skittent stål - Det ble en del jord(!) og skitt på avisen som tjente som underlag. De (relativt) beskjedne ripene på lenken og små,grunne ripene på urkassen er for meg en del av klokkens historie, og ikke skjemmende. Det er selvfølgelig mulig at jeg likevel vurderer å gjøre noe med dem etter hvert.

Glasset er imidlertid i dårlig stand, med et veldig dypt og et ganske dypt hakk, og en hel del riper - noen av dem også ganske dype. Første spørsmål - er det noe man kan gjøre med dette selv? Jeg *tror* det er plastikk, men det er basert på googleresultater som er ebayannonser for samme modell, så jeg er ikke en gang helt sikker på det.

Jeg er egentlig inneforstått med at glasset bør byttes - men hvem gjør sånt? Ser for meg at en lokal "urmaker" enten ikke aner hvor han skal sende den (det finnes jo mange klokkebutikker, men færre " ekte urmakere"), eller skal ha en formue for jobben. Det virker ikke som om det er noe stort vintage certina-miljø, slik en del andre klokker nyter godt av, så moddere med godt og etablert rykte finnes tydeligvis ikke, og det er ikke akkurat oversvømmelse av profesjonelle aktører som spesialiserer seg på disse heller. Å finne et passende erstatningsglass kan nok og bli vanskelig, ser jeg for meg.

Vil veldig gjerne ha tips både til urmakere i Bergensområdet som kanskje kan utføre slikt arbeid, eller utenlandske jeg kan sende det til. Prisen bør jo gjerne ikke være alt for dyr, da både andre klokkekjøp og ny tv står på planen, men jeg har virkelig lyst til å få den klokken i godt stand, så det er verdt å betale litt for. Akkurat hvor mye får jeg bestemme meg for når jeg ser prisen. :p Tips til å fikse plastglasset som er på, tas også imot med takk - det er jo gøy å se hvor fint man kan få det originale og.

Både urskiven og datoskiven ser ut til å være i 95%+ stand (dersom den ikke er ment å være selvlysende), og viserne er og fine - minuttviseren har nok falmetnoe, men jevnt, og heller ikke disse har noen lume-effekt igjen ser det ut til - men jeg skal teste det mer i morgen. Så langt har den bare fått et par timers lys. Tiden ser den imidlertid ut til å holde bra så langt. Hadde vært gøy å få en representabel brukskolkke ut av denne! Den har jo litt affeksjonsverdi. :)
Også er den stilig. Skal se om jeg fåt tatt noen bilder i morgen, men er jo ikke hjemme, så det blir kanskje litt vanskelig.

hei! jeg synes du for fun burde gjøre følgende:kjøpe en tube autosol krom polish, en liten tube til puss av mobil plast etc,husker ikke hva den heter , men du får kjøpt alt på claes. tannkrem funker også fett synes jeg,da det er slipemiddel i det. puss og puss men ang autosol så må du forsikre deg om at det du treffet er stål og plast. skulle gjerne postes noen før og etter bilder jeg selv har etter samme oppskrift som nevnt,men kan ikke nå! men samtidig,kjøper du nye plast blir ikke det mange hundre kronene! lykke til. inge

DS-2 er tøffe og solide klokker.

Det jeg ville gjort med glasset er å pusse med denne http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =143342322 eller Polywatch som er det samme.

Hvis det ikke er nok og du tør fikse litt selv ville jeg tatt ut verket (veldig enkelt) og pusset ned glasset litt med 1200 våtslipepapir. Det fikser det meste. Etter det polerer du det blankt igjen med Polywatch eller den andre polishen hos Clas Ohlson.

Lykke til!

jarl

Istemmer mht til egenpuss. Men ikke vær redd for å ta det med til urmakeren heller. De fleste urmakere/klokkebutikker har en deal med noen som fikser gamle ur, og glass fås til alle :) Et passende erstatningsglass blir ikke dyrt, tvert imot! Det lages glass i alle dimensjoner.

Her er min vintage Certina, etter min far. Glasset er byttet og verket gitt full service, ellers har jeg beholdt visere, skive og kasse uberørt, det er finest slik. Lykke til!

Klokkebilder024.jpg

Klokkebilder015.jpg

Jarl fr. skrev:
DS-2 er tøffe og solide klokker.
Hvis det ikke er nok og du tør fikse litt selv ville jeg tatt ut verket (veldig enkelt) og pusset ned glasset litt med 1200 våtslipepapir. Det fikser det meste. Etter det polerer du det blankt igjen med Polywatch eller den andre polishen hos Clas Ohlson.
jarl
Takk, det er nok ikke nok, nei, så jeg har faktisk sett meg ut sandpapir og polywatch til en grei pris fra en ebay-selger allerede.

Med litt flaks skal det bli bra, så da er reluming av visere og skive det eneste som må betales for i første omgang. Etterhvert får vi se om det blir en liten urmakersjekk av verk samt pakninger, slik at den helt sikkert er vanntett.

Men hvordan får man av glasset, tro? jeg har kikket en del på (allerede ødelagte :p ) urverk og kasser, men vet jo ikke hvordan glasset er festet på denne.

Så ikke dumt ut det. Noen som har en grei nybegynnerguide til å demontere en slik klokke? Kan man ta av glasset uten å demontere resten av klokken? Et anne problem er at lokken ikke har timestop, eller hva det heter når den stopper dersom man drar ut kronen for å stille den. Ser for meg at det ikke er bra å tulle rundt med viserne mens de går. :p Skjønt, det bør vel være mulig å fjerne loddet, og så la den gå seg tom.