Certina DS Action med gummirem - vond lukt!

Medlem
7. mars 2014
Sted
Hurum
Hei.

Første post på dette forumet. Jeg kjøpte en Certina DS Action for ca 2 mnd siden. Jeg er kjempefornøyd, og synes klokken ser veldig bra ut. Men nå begynner det å lukte temmelig stramt av gummiremmen, til tross for at jeg vasker remmen jevnlig, og har normal kroppshygiene. Det lukter faktisk så mye at jeg synes det begynner å bli litt sjenerende.

Finnes det noen løsning på dette, eller blir jeg nødt til å kjøpe metallrem? legger ved et bilde - beklager kvaliteten (iphone)

Velkommen til TS Dr. Kevorkian;) Gummiremmer pleier jo og være skånet for denne problemstillingen, kontra en skinnrem.

Hva med å ta av remmen og kjøre den en runde i vaskemaskinen?

Velkommen til TS Dr. Kevorkian;) Gummiremmer pleier jo og være skånet for denne problemstillingen, kontra en skinnrem.

Det kunne jo kanskje fungert, men ser ikke ut som det er så lett. Kan faktisk ikke se at det er mulig å ta ut noen styrepinne eller lignende som fester remmen til huset?

Hva gjør dere med skinnreimer som lukter da? Antar at man må være en del mer skånsom her enn med gummireimer.

Hva gjør dere med skinnreimer som lukter da? Antar at man må være en del mer skånsom her enn med gummireimer.

Skinnremmer bør "hvile" i perioder og helst bør man unngå å ha på en skinnrem 24/7. Over tid vil syren som utskilles fra huden angripe skinnet og sette i gang en prosess der skinnet morkner.

Dette kan motvirkes ved å periodisk (eksempelvis hver 3de mnd om den brukes jevnlig) rense og smøre remmen. Til rensing kan man kjøpe et lær- eller skinnrensemiddel beregnet for dette (sko- eller møbelforretning), eller man kan bruke en eddikoppløsning (vanlig eddik blandet 1:10 i vann). Ta en klut og fukt læret godt med dette, og syren vil nøytraliseres. La remmen tørke og smør den etterpå inn med lærfett eller annen type skinnpleiemiddel.

Dette vil øke levetiden på remmen betraktelig.

PS - det samme gjelder for alle skinn/lærprodukter som er i direkte kontakt med kroppshud.