Certina DS ACTION, Problem?

Medlem
31. juli 2015
Sted
Bergen
Hei. Kjøpe en Certina ds action klokke for 2 uker siden. Jeg lurte på om dette er en feil med klokken?
Ytter ringen lyser ikke hele veien som vist på bilde. Kjent feil eller skal den være slik. En kompis av meg kjøpte samme klokke, samme butikk, samme dag og har samme "feil"

Gratulerer med et flott ur og velkommen hit til tidssonen.
Jeg hadde mine tanker om at det skulle være slik, og litt googling bekreftet dette.
Det er sikkert noen dykkere eller noen med kunnskap om temaet som kan forklare hvorfor her, men jeg ser at på uret jeg har så er det første kvarteret på min egen bezel (ytterringen) bedre markert enn resten, dog har jeg ikke lume i det. Antagelig så er det så man kan følge mer nøyaktig med på tiden i akkurat dette tidsrommet.
(Vil gjerne selv høre fra noen som vet hvorfor)

• Liker
Reaksjoner: Chrisnov
Takk for det. Har surfet rundt på nett og hørt med mangen klokkebutikker uten hell. Ingen kan svare på hvorfor klokken er slik. Har søkt litt op bilder på Google.no og da ser jeg at flere klokker er slik, men finner ikke ut hvorfor? Noen ide?

Wikipedia har en del informasjon om dykkerklokker, inklusiv historisk referanse til 20 min markering på bezel. Kanskje dette kan forklare noe?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Diving_watch#Bezel_markings

Most contemporary dive watches with conspicuous 15 or 20 minute markings on their bezels are the result of copying a Rolex bezel design of the 1950s. Back then divers typically planned a dive to a certain maximum depth based on now obsolete US Navy dive tables, and dived according to the planned dive profile. If the dive profile allowed a bottom time of 35 minutes the diver, upon entering the water, would set the marker on the bezel, 35 minutes ahead of the minute hand. The diver calculated this with the 60 - bottom time formulae (60 - 35 = 25, for 35 minutes bottom time the diver would align the 25 minute bezel-mark with the minute hand). Once the minute hand reached the main-marker on the bezel the diver would begin his ascent to the surface. The 15 or 20 minute scale helped with timing the ascent and whatever safety stop the diver deemed necessary. For contemporary diving methods the 15 or 20 minute "count-down" bezel is quite antiquated.[22]